وقوع سه سانحه هوایی طی تنها یک هفته تمام نگاههای نگران را به سمت مسئله امنیت سفرهای هوایی جلب کرده است.
در تاریخ 17 ژوئیه پرواز «MH17» هواپیمایی مالزی با 298 سرنشین در مرز اوکراین سرنگون شد و تمام سرنشینان آن جان باختند.
شش روز بعد یعنی 23 ژوئیه نیز یک فروند هواپیمای تایوانی متعلق به شرکت هواپیمایی «TransAsia» به شماره پرواز 222 در هنگام فرود دچار سانحه شد و 48 سرنشین آن کشته شدند.
فردای همین روز نیز یک فروند هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی «AirAlgerie» الجزایر به شماره پرواز 5017 در مالی سقوط کرد و 116 نفر مسافر آن جان باختند.
به این حوادث مرگبار باید پرواز MH370 هواپیمایی مالزی را نیز اضافه کرد که در ماه مارس تیتر اول تمام رسانههای جهان شد.
این هواپیما با 239 سرنشین، فرودگاه کوآلالامپور را به مقصد پکن ترک کرد اما کمتر از یک ساعت پس از بلند شدن از باند هواپیما، ارتباط آن با برج مراقبت قطع شد. با گذشت 156 روز از این ماجرا و تلاشهای جامعه بینالملل تاکنون کوچکترین سرنخی از این هواپیما به دست نیامده است.
عوامل مختلفی در این سوانح هوایی نقش داشتهاند اما وقتی در یک بازه زمانی 156 روزه، بیش از 700 مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست میدهند، مسافران حق دارند درباره امنیت سفرهای هوایی دچار تردید و نگرانی شوند و از خود این سوال را بپرسند که آیا ممکن است سال 2014 میلادی به سمت کسب عنوان «مرگبارترین سال در تاریخ سفرهای هوایی» گام بردارد؟ با این حال متخصصان اطمینان میدهند که چنین تصوری صحت ندارد و نگرانیها دراینباره بیمورد است و برای رفع نگرانی عمومی به آمار اعلام شده از سوی شبکه ایمنی هواپیمایی (ASN) استناد کردهاند.
این مرکز یکی از سازمانهای گردآوری آمار سوانح هوایی است که از سال 1946 میلادی به جمعآوری اطلاعات سوانح هوایی شامل سقوط، هواپیماربایی، خرابکاری و سرنگونی اقدام کرده است.
تلفات سالانه ناشی از سوانح هوایی
بنابر آمار رسمی شبکه ایمنی هواپیمایی (ASN)، جهان هماکنون امنترین دوره سفرهای پروازی را سپری میکند و تعداد سوانح هوایی جدی و مرگ و میرهای ناشی از آن طی دهههای اخیر کاهش چشمگیری یافته است به طوری که در سال گذشته میلادی 265 نفر در سوانح هوایی جان باختند و بنابر این آمار میتوان سال گذشته را امنترین سال پروازهای هوایی از سال 1945 میلادی تاکنون معرفی کرد.
با وجودی که در سال جاری میلادی شمار مرگ ومیرهای ناشی از سوانح هوایی بیش از دو برابر افزایش یافته اما این تلفات در مقایسه با سالهای گذشته همچنان رقم نسبتا پایینی داشته است.
بنابر اعلام شبکه ایمنی هواپیمایی (ASN)، طی سال جاری در 12 سانحه مرتبط با هواپیماهای مسافربری 761 نفر جان باختهاند.
تاریخچه سوانح هوایی از سال 1946 میلادی
بدیهی است هرچه جثه هواپیما بزرگتر باشد تلفات سوانح هوایی نیز به دلیل افزایش تعداد سرنشینان آن به همان نسبت افزایش خواهد یافت.
سال 1972 میلادی را میتوان بدترین سال سفرهای هوایی قلمداد کرد. در این سال 55 حادثه سقوط رخ داد که از بدترینِ آنها میتوان به سقوط یک فروند هواپیمای پرواز «217 Aeroflot» روسیه با 174 کشته و سقوط یک فروند هواپیمای پرواز «990 Convair» اسپانیا با 155 کشته اشاره کرد.
با این حال آمار از کاهش کلی تلفات مرگ و میر ناشی از سوانح هوایی طی سالهای اخیر حکایت میکند.
کارشناسان میگویند: شبکه حمل و نقل هوایی بسیار ایمن است و وقوع سه حادثه مرگبار هوایی چیزی نیست که سبب تعجب زیاد و نگرانی آنها شود زیرا از سوی دیگر ممکن است دو تا سه سال متوالی نیز حتی یک مورد سانحه هوایی رخ ندهد. از سوی دیگر تنها با نگاه به تعداد سوانح و تلفات نمیتوان یک تصویر دقیق از امنیت هوایی ارائه کرد چراکه باید عوامل دیگری نظیر حجم کلی ترافیکهای هوایی را نیز در این آمار در نظر گرفت.
تعداد سفرهای هوایی جهانی در سال
کارشناسان صنعت هوانوردی به منظور ارزیابی نرخ سالانه سفرهای هوایی در جهان، تمام پروازهای مسافرتی در فرودگاههای جهان را محاسبه کرده و سپس تعداد سالانه سوانح هوایی را بر تعداد کل پروازها تقسیم میکنند که حاصل این فرمول نرخ سالانه سوانح هوایی است.
سال گذشته میلادی نرخ سوانح هوایی به ازای هر یک میلیون سفر هوایی 24 صدم درصد بوده که این به معنای چیزی کمتر از یک سانحه هوایی به ازای یک میلیون پرواز است. این آمار تایید میکند که احتمال وقوع یک سانحه هوایی در مقایسه با حجم بالای سفرهای هوایی که سالانه انجام میگیرد، امری بسیار نادر است.
10 سال بد در سفرهای هوایی
در این گزارش به 10 سال مرگبار در صنعت هوانوردی اشاره میشود که این آمار نشان میدهد صنعت هوانوردی طی سالیان اخیر شاهد تغییر روند چشمگیر به سوی افزایش امنیت پروازها بوده است.
همانگونه که آمار آشکار میکند مرگ 1000 نفر در سال بر اثر سوانح هوایی امری عادی است. بدترین و سیاهترین سال سفرهای هوایی سال 1972 میلادی عنوان شده است که در این سال 2429 نفر در سوانح هوایی جان باختند.
با این حال مرگبارترین سانحه هوایی تاریخ در هیچ کدام از این 10 سال پُرحادثه رخ نداده است. در این سانحه که در سال 1977 میلادی رخ داد، دو هواپیمای بوئینگ 747 در باند فرودگاه جزیره «تنریف» اسپانیا با هم برخورد کردند که در این حادثه 583 تن جان باختند.
بنابر اعلام ASN، بیشترین تلفات سوانح هوایی به ترتیب مربوط به سالهای 1972، 1985، 1973، 1974، 1989، 1962، 1996، 1988 و 1976 میلادی است.
همچنین بیشترین سوانح هوایی به ترتیب در سالهای 1972، 1984، 1949، 1960، 1946، 1970، 1947، 1973، 1969 و 1962 میلادی رخ داده است.
امنترین سالهای سفرهای هوایی
ASN امنترین سالهای سفرهای هوایی ازسال 1946 میلادی تاکنون را سالهای 2012 و 2009 میلادی اعلام کرده که در این سالها به ترتیب 11 و 21 سانحه هوایی رخ داده و در این سوانح به ترتیب 224 و 627 نفر نیز جان باختهاند.
بنا بر این گزارش، امنترین سالهای صنعت هوانوردی نیز به ترتیب سالهای 2012، 2009، 2013، 2004، 2008، 2003، 2007، 2006، 2010 و 1984 میلادی هستند که از نظر کمترین تلفات نیز سالهای 2013، 2012، 2011، 2004، 2008، 1954، 1984، 1955، 1999 و 1990 میلادی رکورددار هستند.(ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد