باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه شب در سخنانی در کاخ سفید با بیان این که واشنگتن مجوز استفاده از حملات هوایی هدفمند را در عراق صادر کرده است، گفت: آمریکا در صورت لزوم برای حمایت از پرسنل خود در اربیل و سفارتش در بغداد آماده اقدام نظامی هدفمند به شکل هوایی است.
کد خبر: ۷۰۳۲۹۴

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود همچنین تاکید کرد: کمک‌های انسانی را به منظور کمک به اقلیت‌های مذهبی عراق که در کوه‌های شمال این کشور محاصره هستند، فراهم کرده است.

بنا به اظهارات اوباما، این کمک‌ها که از طریق هوایی برای مردم عراق آماده خواهد شد، شامل مواد غذایی و آب و به منظور نجات جان هزاران نفری است که با خطر «مرگ قطعی» از سوی گروه تروریستی داعش مواجه شده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه عنوان کرد که داعش خواستار نابودی سیستماتیک اقلیت‌های مسیحی و دیگر گروه‌های اقلیت در شمال عراق شده که این مساله یک نسل‌کشی است.وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که حمله هوایی می‌تواند برای توقف حرکت کاروان‌های شبه‌نظامیان داعش در صورت حرکت آنها به سمت اربیل مورد استفاده قرار گیرد.

اوباما تاکید کرد: من با کمک به نیروهای عراقی که در حال جنگ برای شکست حصر کوه سنجار هستند و شبه‌نظامیان اسیر در آن منطقه، با حمله هوایی هدفمند موافقت کرده‌ام.

ما می‌توانیم با دقت و مسئولانه عمل کنیم تا از نسل‌کشی ممانعت به‌عمل آوریم. این سخنان اوباما پس از آن مطرح شد که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هواپیماهای ترابری ـ نظامی این کشور، روز پنجشنبه با پرواز بر فراز مناطق اطراف شهر سنجار برای آوارگان این شهر که اغلب از اقلیت ایزدی‌های عراق هستند بسته‌های حاوی آب و غذا ارسال کرده‌اند.

در همین حال، چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا تائید کرد که واشنگتن در حال ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم شمال عراق است. هیگل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش آمریکا آماده حمله به اهداف از قبل مشخص شده است و اگر نیاز باشد به نیروهای عراقی در جنگ در منطقه سنجار و برای محافظت از غیرنظامیان کمک خواهد کرد.

اعلام این خبر از سوی باراک اوباما با واکنش نیروهای داعش روبه‌رو شد. به گزارش تسنیم، گروه تروریستی و تکفیری داعش در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: اگر اوباما تهدید خود درباره اقدام نظامی علیه پایگاه‌های ما در عراق عملی کند، بلافاصله به تلافی این اقدام آمریکا تمام چاه‌های نفتی عراق و مراکز نفتی را نابود خواهیم کرد.

داعش در این تهدید خود افزود: در این صورت خود مقامات آمریکایی و اروپایی می‌دانند، بهای این اقدامشان تا چه اندازه به زیان آنها تمام خواهد شد، چرا که با افزایش بهای جهانی نفت روبه‌رو خواهند شد.

در بحبوحه این اظهارات و تهدیدها، روز پنجشنبه نیروهای داعش به پیشروی خود در مناطق شمالی عراق ادامه دادند. به گزارش منابع خبری، اعضای این گروه تروریستی توانستند پس از نبردی شبانه با نیروهای پیشمرگ کرد، شهر قره‌قوش واقع در استان نینوا در شمال عراق را به تصرف خود درآورند. قره‌قوش بین موصل و اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده و اکثریت جمعیت پنجاه هزار نفری آن را مسیحیان آشوری و کلدانی تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود پیشمرگ‌های کرد مدافع این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند و به گفته شاهدان، هزاران نفر از ساکنان این شهر خانه‌های خود را ترک کرده و وحشت‌زده به سوی اقلیم کردستان عراق می‌گریزند. در همین حال شبکه خبری المیادین از کشته شدن عمرالشیشانی وزیر جنگ داعش در اطراف شهر سنجار خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها