رئیس قوه قضاییه:

حوادث غزه، آزمون مدعیان حقوق بشر بود

رئیس قوه قضاییه گفت: وقایع امروز جهان بویژه در فلسطین و غزه امتحان بسیار بزرگی برای کشورهای مدعی حقوق بشر است.
کد خبر: ۷۰۲۵۴۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: حقوق بشر در مقام اجرا با مشکلات زیادی روبه‌روست و اعلامیه جهانی حقوق بشر، ابزار سیاسی برای تحمیل برخی خواسته‌ها به دیگر کشورهاست.

رئیس قوه قضاییه به سوءاستفاده برخی کشورها از بحث حقوق بشر اشاره کرد و افزود: این روزها کودکان خردسال و مرد و زن در غزه در معرض جنایات جنگی هستند و شاهد نسل‌کشی در این سرزمین هستیم، اما دولت‌های سلطه‌گر، حقوق بشر را نه برای حقوق بشر بلکه برای اهداف و آمال پلید خود می‌خواهند.

وی گفت: امروز رژیم غاصب صهیونیستی مورد حمایت مدعیان حقوق بشر است و جایزه 250 میلیون دلاری را برای کمک به دفاع این رژیم از خودش اعطا می‌کند و این اتفاق ما را به یاد حادثه سرنگونی هواپیمای ایرانی می‌اندازد که 300 نفر را شهید کردند و ژنرال جانی آمریکایی مورد تشویق قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: امروز اعلامیه جهانی حقوق بشر در دست کشورهای آمریکایی و اروپایی به کاغذ‌پاره تبدیل شده است و در کشوری مانند بحرین که مردم برای داشتن یک رای می‌جنگند کشورهای مدعی حقوق بشر حرف مردم را نمی‌شنوند.

آملی لاریجانی گفت: با این حال ما نباید مساله مهم حقوق بشر را به دلیل این سوء استفاده‌ها کنار بگذاریم و کشورهای اسلامی در مقوله حقوق بشر باید به فکر ایجاد سازمان‌هایی میان خود باشند.وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان ابعاد نظری و فلسفی حقوق بشر بویژه واژه حق بشر پرداخت و افزود: کسانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر را نگاشته‌اند یک حقوق بشر ثابت و دائمی را برای همه انسان‌ها تصویر کردند که نیاز به اصلاح دارد.

بازنگری در منشور حقوق بشر اسلامی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم در این مراسم گفت: منشور حقوق بشر اسلامی نیازمند اصلاح است چرا که مطالبی در آن تسامح شد تا غربی‌ها را بتوانند راضی کنند.

محمدجواد لاریجانی افزود: غرب فکر می‌کرد چون نظام قضایی ما بر مبنای شرع است ما هیچ قدرت دفاعی نداشته باشیم، اما این نکته برای ما افتخار است و در نظام ما هیچ دغدغه‌ای در اجرای احکام وجود ندارد.

وی به وظایف ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: یکی از این وظایف پایش وضع حقوق بشر در خارج از کشور و توجه ویژه به پدیده اسلام ستیزی و نقض حقوق بشر در غرب است و برای حفاظت از حقوق مردم دنیا نیازمند بازنگری در پایه‌های حقوق بشر هستیم.

لاریجانی عنوان کرد: برای جمعیت میلیاردی مسلمانان باید ساز وکاری وجود داشته باشد تا از حقوق آنها دفاع شود؛ به همین علت قدم اول در تشکیل امت اسلامی این است که این امت حقوق حقه خود را بر اساس فقه اسلامی بداند.

وی گفت: باید سازمانی خاص را با عنوان سازمان روسای تشکیلات قضایی جهان اسلام پایه‌گذاری کنیم که به همین مناسبت در بهار سال آینده اجلاسی برگزار خواهیم کرد که نخستین مصوبه آن درخصوص اصلاح منشور حقوق بشر اسلامی باشد.

توافق ایران و مصر برای کمک به کاهش بحران انسانی در غزه

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار خود با معاون وزیر خارجه مصر را مفید و مهم دانست و از توافق تهران و قاهره برای کمک به کاهش بحران انسانی در غزه خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با اشاره به دیدارش با محمد بدرالدین زاید، معاون وزیر خارجه مصر که در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برگزار شد، گفت: با توضیح این مقام مصری، مشکل انتقال کودکان و زنان مجروح غزه به تهران و ارسال کمک‌های ایران به این منطقه متناسب با فراهم شدن شرایط تردد از مرز رفح برطرف خواهد شد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تشکر از حضور مصر در این نشست وزرای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد بـه ضرورت تلاش مؤثر کشورهای اسلامی و عربی برای توقف کشتار مردم بی دفاع غزه و رفع محاصره این منطقه تأکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار امیدواری کرد که دولت مصر تسهیلات لازم بـرای ارسـال کمک‌های بشردوستانه کشورمان به غزه بخصوص دارو و مواد غذایی را فراهم آورد و مجوزهای لازم برای انتقال سریع مجروحان فلسطینی ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی، از طریق مصر به جمهوری اسلامی ایران را صادر کند.

معاون وزیر خارجه مصر نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های ایران برای برگزاری موفق این نشست در تهران، این اقدام را نشان از اهتمام جمهوری اسلامی ایران به مساله فلسطین دانست. وی ضمن تشریح مقررات و تشریفات ارسال کمک به غزه از طریق مصر، ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های لازم برای انتقال کمک‌های جمهوری اسلامی به منظور کاهش سختی‌های مردم غزه را فراهم آورد.

در این دیدار دو طرف راه‌های پایان دادن به تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی و شرایط اسفبار بحران غزه را بررسی و موافقت کردند به همکاری‌های خود برای کاهش سختی‌های مردم غزه ادامه دهند.در این دیدار همچنین دو طرف بعضی از مسائل مهم منطقه‌ای از جمله عراق، سوریه و لیبی را مورد بررسی قرار داده و توافق کردند که رایزنی‌های خود در مورد این مسائل را ادامه دهند.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان همچنین در دیدار معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی پیشنهاد تشکیل گروه‌‌هایی را از کشورهای مستقل برای بازدید و ارائه کمک‌های ضروری برای مردم غزه مطرح کرد.

امیرعبداللهیان با محکومیت اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونیستی، بر ضرورت هماهنگی کشورهای عضو عدم تعهد در این خصوص تأکید کرد.

وی با تجلیل از نلسون ماندلا رهبر فقید و قهرمان مبارزه با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، از مواضع دولت آفریقای جنوبی درخصوص محکومیت اقدامات رژیم نژادپرست و مبتنی بر آپارتاید اسرائیل علیه مردم فلسطین بویژه در غزه تشکر کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین دیروز به منظور رایزنی درباره تحولات غرب آسیا، شمال آفریقا و اوضاع فلسطین راهی برلین پایتخت آلمان شد.

به گزارش فارس، در یک سال گذشته رایزنی‌های سازنده‌ای بین تهران و برلین درباره تحولات منطقه صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها