با وجود این‌که آمارها نشان می‌دهد سن ازدواج بالا رفته، اما تقریبا 50 درصد ازدواج دختران زیر 20 سال است

80 درصد جوانان ایرانی میل به ازدواج دارند

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون حدود 80 درصد جوانان ایرانی میل به ازدواج و تشکیل خانواده دارند و برخلاف کشورهای غربی، در این زمینه وضع خوبی داریم.
کد خبر: ۷۰۲۱۷۷

محمد اسحاقی در حاشیه همایش ارتقای نرخ باروری کلی در جمع خبرنگاران افزود: جوانانی هستند که بیماری دارند یا برخی نیز به دلیل نوع سبک زندگی و روابط خارج از عرف ممکن است تمایلی به ازدواج نداشته باشند، اما آمارها نشان می‌دهد که جوانان ایرانی تمایل فراوانی به امر ازدواج دارند.

وی با بیان این‌که در امر ازدواج چهار موضوع شامل «میل به ازدواج»، «تشکیل خانواده و تامین زیرساخت‌ها»، «استحکام خانواده» و «میل به فرزندآوری» تاثیرگذار است، ادامه داد: جامعه ما تشکیل خانواده را به عنوان یک ارزش و سرمایه قبول دارد، اما این میل به ازدواج به دلیل وجود موانع، مشکلات و چالش‌های واقعی یا غیرواقعی جوانان را در امر ازدواج با مشکلاتی روبه‌رو کرده و همین امر موجب شده که سن ازدواج بالا برود.

50 درصد ازدواج دختران زیر 20 سال است

اسحاقی یادآور شد: با وجود این‌که آمارها نشان می‌دهد که سن ازدواج بالا رفته، اما تقریبا 50 درصد ازدواج دختران زیر 20 سال است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همچنین 50 درصد پسران نیز ازدواج زیر 24 سال دارند و جوانان کشور در یک بازه زمانی که به سن ازدواج می‌رسند در یک دوره ده ساله به ازدواج اقدام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: این بازه زمانی قبلا تا 25 سال به ازدواج منجر می‌شد، اما اکنون به 30 سال رسیده و این موضوع نیز یک امر طبیعی است.

اسحاقی بخشی از موانع تشکیل خانواده را انتخاب همسر و معیارهای همسرگزینی عنوان و بیان کرد: چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید آموزش‌های لازم به جوانان داده شود.

به گفته وی اکنون مدل و الگوی انتخاب همسر به گونه‌ای است که والدین در حاشیه قرار می‌گیرند و نقش خانواده‌ها در ازدواج فرزندان کمرنگ شده است.

اسحاقی تامین هزینه‌های ازدواج و مسکن را نیز از دیگر عوامل تاخیر در امر ازدواج بیان و ابراز کرد: دولت و خیران امر ازدواج و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان این‌که ازدواج باید به هنگام، آگاهانه، ساده و آسان و پایدار باشد، خاطرنشان کرد: تجمل‌گرایی و هزینه‌های زائد ازدواج، بار اقتصادی سنگینی را بر خانواده تحمیل کرده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد و در واقع بازنده اصلی این موضوع جوانان هستند.

مسائل جنسی، علل بیشتر طلاق‌ها

همچنین مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با اشاره به روند رو به افزایش طلاق در کشور گفت: هم‌اکنون علل بیشتر طلاق‌ها مربوط به مسائل جنسی و زناشویی است.به گزارش ایرنا، محمداسماعیل مطلق در نشست آموزشی ارتقای نرخ باروری که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: سال گذشته بیش از 155 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شد که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به مسائل جنسی و زناشویی بوده است.

وی با اشاره به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب بر تحکیم بنیان خانواده، تصریح کرد: باید در مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت، بر موضوع تحکیم بنیان خانواده بیشتر بحث شود تا طلاق، کمتر میان خانواده‌ها اتفاق بیفتد.

مطلق با اشاره به ابتلای 2 درصد جمعیت کشور به هپاتیتB و نیم درصد به هپاتیتC افزود: همچنین 90 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور وجود دارد که 27 هزار نفر آنان شناخته شده‌اند.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، همچنین افزایش ابتلا بیماران به ایدز از طریق آمیزش جنسی به 30 درصد در دو سال گذشته رسیده، در حالی که در پنج سال گذشته این رقم 10 درصد بوده است.

مطلق درمورد آمار اعتیاد در کشور نیز با بیان این‌که 14 درصد افراد معتاد در کشور در محدوده سنی 15 تا 19 سال هستند، گفت: همچنین 55 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود اطلاع ندارند که این موضوع غفلت خانواده‌ها را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که اگر 10 درصد تصادفات و 10 درصد طلاق‌ها را کاهش داده و 10 درصد ازدواج‌ها را افزایش دهیم، میزان باروری به 2.65 می‌رسد، افزود: می‌توانیم بخشی از مشکلات ناشی از ناباروری و کاهش نرخ جمعیت را از چنین راه‌هایی رفع کرد.مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر میزان باروری در کشور زیر 2 باشد، یک تهدید برای سلامت محسوب می‌شود که باید در این زمینه چاره اندیشید.

مطلق به وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از آنان در حال گذراندن سنین ازدواج و بارداری هستند و متاسفانه میزان ازدواج از سال 85 تا 92 کاهش داشته است.

وی به آمار ازدواج در سال 92 اشاره کرد و افزود: بیش از 772 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت شده که نسبت به سال‌های قبل کاهش نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها