یک پزشک متخصص قلب و عروق با اشاره به بروز سکته قلبی در زنان زیر ۶۵ سال و مردان زیر ۵۵ سال گفت: خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در مردان بیش از زنان است.
کد خبر: ۷۰۰۷۴۶
خطر سکته قلبی در مردان بیش از زنان

جام جم سرا: دکتر نوشین هادی‌زاده افزود: با آغاز دوران یائسگی زنانه و توقف هورمون‌های جنسی، ریسک خطر بیماری‌های قلبی در زنان نیز افزایش می‌یابد.

وی نقش ژنتیک در ابتلا به بیماری‌های قلبی را مهم ارزیابی کرد و افزود: بیماری‌های ارثی، دیابت و چربی خون، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تشدید می‌کند. همچنین افزایش سن، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی، دیابت، چربی خون بالا، استرس و فشار فکری و جنسی از عوامل خطر ساز در ابتلا به بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: برخی بیماری‌ها که اختلال آنزیمی دارند، چربی‌ها را نمی‌سوزانند و زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می‌کنند. بر اساس آمار دانشگاهی ایران علل عمده ۵۰ هزار مرگ و میر بیماران قلب و عروق سال گذشته ناشی از مصرف سیگار و دخانیات گزارش شده است.

هادی‌زاده یک سوم علل مرگ و می‌ر‌ها در بیماران قلبی را ناشی از مصرف سیگار دانست و افزود: سیگار پروسه تصلب شرایین را تشدید و ضریب چربی خون را بالا می‌برد و سبب اختلال در دریچه خونرسانی و لخته خونی در رگ‌ها می‌شود.

او مصرف غذاهای فست فود و آماده مانند کنسرو‌ها، سوسیس و کالباس، پیتزا و ساندویچ را برای سلامتی مضر دانست و گفت: این غذا‌ها حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده، نمک زیاد و ویتامین کم است و بجز اضافه وزن فایده دیگری برای سلامتی ندارند. مصرف غذاهای پرکالری و پر چرب و روغن‌های حیوانی سبب اضافه وزن، رسوب زیاد و گرفتگی رگ‌ها می‌شود و زمینه ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

وی بر مصرف یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری، مصرف زیاد حبوبات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، غذاهای پر پتاسیم و مصرف سه بار در هفته ماهی، مصرف روغن مایع بویژه روغن‌های گیاهی به جای روغن‌های حیوانی تاکید کرد و تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن زندگی را در کم تحرکی افراد موثر دانست و افزود: ورزش و کم تحرکی از عوامل خطر ساز ابتلا به این بیماری است. ورزش روزانه و منظم، پیاده روی به مدت نیم ساعت، شنا، دویدن متوسط و دوچرخه سواری از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند. ورزش علاوه بر این، سبب کاهش میزان قند و چربی خون و کنترل بیماری قلبی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها