حمله قلبی یک باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علایم متعددی است که طی روزها و هفته‌ها خود را نشان میدهد اما اغلب افراد بویژه کسانی به آن بی‌توجهند که دیگر دارند پا به سن میگذارند؛ البته علایم حمله قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است.
کد خبر: ۵۴۹۹۶۱

بررسیها نشان میدهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده بودند، هفته‌ها و ماهها قبل از آن علایمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند.

 

▪سوءهاضمه یا حالت تهوع:

 

این نشانه یکی از علایمی است که به آن توجه نمیشود. علایم میتواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد میکنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه میکنند بی‌آنکه بدانند این علایم با بیماریهای قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

 

▪درد فک، گوش، گردن و شانه:

 

بی‌حسی در شانه و دست، نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمیکنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده میشود.

 

▪خستگی مفرط:

 

خستگی مفرط و ادامه‌دار که برای چندین روز باقی میماند، علامت دیگر حمله قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب خستگی مفرط چند هفته و یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند.

منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب میشود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

▪کمبود نفس و سرگیجه:

 

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه میشود.

 

▪ورم و درد پا:

 

هنگامی که عضله قلب درست عمل نمیکند، فضولات از طریق خون از بافتها حمل نمیشود و در نتیجه باعث ورم میشود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز میشود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافتها نمیرسد، درد ایجاد میشود.

 

▪خواب آلودگی، بیخوابی و اضطراب:

 

افرادی که با حمله قلبی روبرو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به طور نامعلوم دچار کمخوابی شده بودند.

 

▪علایم مشابه آنفلوآنزا:

 

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علایم آنفلوآنزا نیست بلکه ممکن است علایم یک حمله قلبی باشد. علایم حاد مشابه آنفلوآنزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علایم حمله قلبی باشد.

 

▪ضربان تند و نامنظم قلب:

 

در این مواقع احساسی که به فرد دست میدهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه میکنند. اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خراسان نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها