جام جم آنلاین بررسی می کند

نقش روسیه در ائتلاف علیه داعش

سران آمریکا و اروپا شب گذشته موافقت خود را با اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه به دلیل موضع این کشور در خصوص تحولات اوکراین اعلام کردند.
کد خبر: ۷۰۰۵۲۸
توافق آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم بیشتر علیه مسکو

تحریم های جدید قرار است بخش هایی از ساز و کار اقتصادی، مالی، انرژی و دفاعی روسیه را در برگیرد که بحث بر سر افزایش آن، عملا با سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین، بالا گرفت.

آمریکا و دولت اوکراین معتقدند پرواز ام اچ 17 مالزی، با موشکی ساخت روسیه که جدایی طلبان اوکراین شلیک کرده اند، سرنگون شده است. حادثه ای که منجر به کشته شدن 298 مسافر و خدمه این هواپیما شد البته مسکو هرگونه دخالت در این سانحه را رد می‌کند.

بر اساس این گزارش، رهبران آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا روز گذشته بر سر فشارهای جدید بر مسکو در یک کنفرانس تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده‌ و موافقت خود را با افزایش فشارها بر روسیه اعلام کردند.

کاخ سفید نیز پس از پایان این کنفرانس تلفنی در بیانیه ای اعلام کرد که مجازات های جدید مورد توافق، بخش های مهمی از اقتصاد روسیه را هدف می گیرد.

رویترز از قول «تونی بلینکن» یکی از مشاوران امنیت ملی آمریکا، می نویسد: دقیقا این موضوع به خاطر این است که ما هنوز چرخشی استراتژیک از سوی پوتین (رییس‌جمهوری روسیه) ندیده‌ایم و معتقدیم که ضروری است تا گامهای جدیدی در این خصوص برداریم و این آن چیزی است که اروپا و آمریکا این هفته قصد دارند انجام دهند.

انتظار می‌رود که رهبران اروپایی در نشست امروز سه‌ شنبه خود برای اعمال تحریم های جدید علیه مسکو به توافق برسند.

دپیلمات های اروپایی روز جمعه سوم مرداد ماه اعلام کرده بودند که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه مسکو به توافقی مقدماتی دست پیدا کرده اند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، تحریم های جدید پیشنهادی علیه روسیه شامل جلوگیری از حضور بانک های دولتی روسیه در پایتخت های اروپایی، محدودیت در عرضه انرژی و انتقال فناوری‌هایی با استفاده دوگانه یا تحریم فروش تسلیحات به آن کشور می‌شود.

نقض توافق موشکی 1987

علاوه بر مورد ذکر شده آمریکا در اقدامی جدید روسیه را متهم به نقض توافق موشکی 1987 کرد.

قرارداد 1987 توافق نامه ای در خصوص موشک های هسته ای است که به امضای رهبران دو کشور رسیده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: واشنگتن این موضوع را به اطلاع مسکو رسانده که با آزمایش یک موشک زمین به هوای کروز توافق موشکی 1987 را نقض کرده است.

بر اساس توافق دو جانبه ای که در سال 1987 بین میخائیل گورباچف و رونالد ریگان، روسای وقت جمهوری شوروی و آمریکا، منعقد شد طرفین متعهد شدند موشک های بالستیک و کروز موجود در زرادخانه خود با برد بین 3000 تا 3400 مایل را امحا کنند.

امضای این قرارداد در آن سال به پایان دوران جنگ سرد در روابط دو کشور کمک کرده و نقطه اتکای تلاشهای دو کشور در زمینه‌های کنترل تسلیحاتی بر شمرده شده است.

نقض این معاهده از چند سال پیش جزو مسائل طرح‌شده در روابط دو کشور بوده اما واشنگتن تا روز دوشنبه از طرح علنی آن امتناع کرده بود.

در بهمن ماه سال گذشته نیز آمریکا روسیه را متهم به نقض این توافق نامه کرده بود. بدین ترتیب و با طرح این ادعای جدید به نظر می رسد که تا پایان هفته جاری شاهد اعمال دور جدیدی از تحریم های علیه مسکو باشیم اقدامی که ممکن است بر همکاری های میان روسیه و غرب در بخش های مختلف تاثیرگذار باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها