در حالی که براساس آمارهای ارائه شده ، حدود 3 میلیون نفر در کشور از ناباروری رنج می برند ، هیچیک از مسوولان بخش درمان و سازمان های بیمه گر ، نازایی را «بیماری» محسوب نمی کنند و در نتیجه زوجهای جوان از عهده هزینه های کمرشکن درمان آن برنمی آیند.
کد خبر: ۶۹۹۲۲

داروخانه ای تک نسخه ای و هلال احمر و 13 آبان ، هر روز شاهد حضور زوجهای جوانی است که مجبورند داروهای مربوط به ناباروری را به قیمتهای گزاف تهیه کنند و در مقابل ، این جمله را از مسوول پذیرش داروخانه بشنوند: «بیمه ، این دارو را تحت پوشش قرار نمی دهد». مرد جوانی که برای خرید یک قرص به نام «لترازول» به داروخانه هلال احمر مراجعه کرده ، در حالی که دفترچه تامین اجتماعی اش را در دست دارد ، می گوید: بابت تهیه 20 عدد قرص ، مجبور شدم 36 هزار تومان بپردازم و با این که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستم ، یک ریال آن را بیمه نمی پردازد.

ناباروری تعرفه ندارد

هزینه های سنگین دارویی ناباروری ، جدای از هزینه های عملهای جراحی و انواع روشهای درمان این بیماری است . رئیس پژوهشکده جنین شناسی رویان که یکی از مراکز درمان ناباروری است ، در این باره می گوید: تاکنون هیچیک از بخشهای دولتی و خصوصی ، تعرفه مشخصی برای درمان ناباروری ارائه نکرده اند و هزینه ها به صورت متغیر و نامتناسب است ؛ به گونه ای که در برخی مراکز، تعرفه ها 3 تا 4 برابر مراکز دیگر از بیمار گرفته می شود. دکتر سعید کاظمی آشتیانی می افزاید: مسوولان ، نظارت جدی برمراکز درمان ناباروری ندارند ، با آن که میزان درمان ناباروری در مراکز مختلف به حد 40 درصد هم می رسد اما متاسفانه چون در اغلب موارد، اطلاعات درستی به بیمار داده نمی شود بنابراین میزان موفقیت کاهش یافته و تعداد دفعات مراجعه افزایش می یابد و در نهایت بیمار ضرر می کند. به گفته وی ، تعیین نشدن میزان تعرفه بیماری ناباروری ، موجب شده در برخی مراکز از 500 هزار تا 1.5 میلیون تومان از بیمار گرفته شود.

استرس هزینه های سنگین
روند درمان را مختل می کند

قائم مقام مرکز درمانی ابن سینا هم در خصوص درمان ناباروری ها می گوید: در کشور ما ، نازایی یک «بیماری لوکس» مثل جراحی بینی به شمار می رود و همین امر ، موجب شده زوجهای جوان از پس هزینه های سنگین درمان برنیایند. دکتر معرفت غفاری می افزاید: متاسفانه بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی ، هزینه درمان این بیماری را تحت پوشش قرار نمی دهند و معتقدند نازایی ، بیماری نیست ، در صورتی که بسیاری از زوجهای نابارور به دلیل این مشکل ، باید مسائل روحی روانی شدیدی را نیز متحمل شوند. وی با انتقاد از مسوولان وزارت بهداشت اظهار می کند: بارها از سوی پزشکان و متخصصان ناباروری ، این مشکل مطرح و تاکید شده که ناباروری باید در فهرست سازمان های بیمه گر قرار گیرد اما تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است . دکتر غفاری تصریح می کند: متاسفانه به دلیل هزینه های زیاد ناشی از درمان و عدم پوشش بیمه ها، بسیاری از زوجهای جوان در ابتدای زندگی ، لوازم خانه خود را می فروشند تا از این طریق بتوانند این هزینه را تهیه کنند و از آنجا که موفقیت درمان ، طی سیکل هر ماهه زیاد نیست ، استرس ناشی از آن ، روند درمان را مختل می کند. به گفته وی ، زوجهای ناباروری که تحت پوشش بیمه های مکمل هستند و بخشی از هزینه درمان آنها از سوی بیمه پرداخت می شود ، شانس بیشتری در موفقیت درمان ناباروری خود داشته اند، چون بسیاری از استرس ها و نگرانی ها ناشی از دشواری تهیه و تامین هزینه های آن است . به هر حال براساس آمار ، یک و نیم میلیون زوج نابارور در کشور ، درگیر هزینه های سنگین دارو و درمان این بیماری هستند و از شورای عالی بیمه می خواهند این مشکل را «بیماری» بداند و بپذیرد که نازایان از سردلخوشی به درمان خود روی نیاورده اند. ناباروری یک بیماری است با ویژگی های خاص خود که سلامت روح و روان زوجهای دیگر را نیز تهدید می کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها