کاخ اردشیر بابکان مرمت‌ می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از مرمت بخش‌هایی از بنای ارزشمند تاریخی کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد خبر داد.
کد خبر: ۶۹۸۰۷۲
کاخ اردشیر بابکان مرمت‌ می‌شود

مصیب امیری گفت: کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد از آثار مهم تاریخی دوران ساسانی استان فارس و از آثار ارزشمندی محسوب می‌شود که قابلیت ثبت جهانی را دارد، از‌این‌رو در ادامه پروژه مرمت این بنای عظیم تاریخی بخش‌هایی از بنا در دست مرمت قرار گرفته است.

وی افزود: برخی از بخش‌های سنگی کاخ فاقد استحکام بوده که در این مرحله نسبت به برچیدن و تثبیت دوباره سنگ‌ها با استفاده از مصالح موردنیاز و بندکشی آن‌ها اقدام می‌شود.

امیری به اجرای دیوار سنگی با سنگ لاشه و گچ در بخشی از بنا اشاره کرد و گفت: برداشت لایه‌های خاک و کاه‌گل پشت‌بام و اندود مجدد بام نیز در دستور کار قرارگرفته که با اختصاص اعتباری بالغ‌ بر ۶۰۰ میلیون ریال در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با اشاره به مرمت کاخ اردشیر در سال‌های اخیر، افزود: در سال‌های اخیر بخش‌های بسیاری از کاخ مورد مرمت قرارگرفته که با ادامه این روند شرایط کاخ برای میزبانی از گردشگران مطلوب‌تر و در راستای حفظ این آثار ارزشمند تلاش می شود.

کاخ اردشیر بابکان یکی از کاخ‌های ییلاقی اردشیر به شمار می رود که در شهرستان فیروزآباد فارس واقع و از سنگ و گچ ساخته ‌شده است.

این کاخ در کنار چشمه آبی به‌نام «قمپ آتشکده» قرار گرفته است از این‌ رو آن را آتشکده نیز می‌ گویند، گچبری و تزیینات تالارهای این کاخ بسیار زیبا و باشکوه است و مانند کاخ «تچر» تخت جمشید است. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها