زگیل تناسلی زنان یا Condyloma Acuminata یکی از شایع‌ترین انواع بیماریهای جنسی است که حداقل نیمی از مردم در یک برهه از دوران زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌شوند. سایز زگیل‌های تناسلی ممکن است در اندازه‌های بسیار کوچک تا بسیار بزرگ از لحاظ ظاهری باشند.
کد خبر: ۶۹۷۸۸۶
زگیل تناسلی، از دلایل ابتلا تا روش‌های درمان

جام جم سرا: نظیر سایر زگیل‌ها در بدن، علت زگیل‌های تناسلی ویروس اچ پی وی (HPV) می‌باشد. بعضی از انواع این ویروس سبب زگیل تناسلی و برخی دیگر سبب سرطان دهانه رحم یا سرویکس می‌شوند.

زگیل‌های تناسلی می‌توانند روی سطح خارجی فرج (ولو) و یا دیواره‌های داخلی واژن (مهبل) و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد کنند. در آقایان، آن‌ها ممکن است که در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند. این زگیل‌ها همچنین در دهان و گلوی افرادی که رابطه غیر معمول جنسی دهانی با فرد آلوده داشته‌اند، یافت شده‌اند.

نشانه‌های بیماری:

تورم کوچک خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی
تعداد فراوانی زگیل در کنار هم که حالت گل کلمی پیدا کرده‌اند
خارش و یا احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
خونریزی با نزدیکی جنسی

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر زمانی که شما یا شریک جنسی‌تان توده‌هایی در ناحیه تناسلی و یا زگیل پیدا کردید، به پزشک مراجعه کنید.

‌‌همان طور که ذکر شد، ویروس اچ پی وی (HPV) عامل زگیل‌های تناسلی است. بیشتر از ۴۰ نوع از این ویروس وجود دارند که مشخصا روی ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند. این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می‌شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می‌کشد و فرد علائم و نشانه‌های عفونت را پیدا نمی‌کند.


ریسک فاکتورهای بیماری

داشتن روابط جنسی بدون استفاده از کاندوم با افراد آلوده
دارا بودن سایر بیماری‌های جنسی
برقراری رابطه جنسی با کسی که سابقه فعالیت جنسی او را نمی‌دانید
داشتن ارتباط جنسی در سن پائین

عوارض بیماری

سرطان: سرطان دهانه رحم (سرویکس) به طور مشخصی وابسته به ویروس HPV می‌باشد.
انواع خاصی از این ویروس همچنین قادر به ایجاد سرطان فرج (ولو)، مقعد و آلت تناسلی مرد می‌باشند. عفونت با این ویروس همیشه منجر به سرطان نمی‌شود. دارا بودن نوع پر خطر ویروس و نیز سیستم ایمنی فرد مبتلا نقش مهمی در ایجاد سرطان بازی می‌کنند. لذا، انجام منظم تست تشخیص سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر) و نیز تست HPV که می‌تواند همزمان با پاپ اسمیر انجام شود و نوع ویروس از جهت نوع کم خطر یا پر خطر را تعیین می‌کند، نقش مهمی از جهت پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان در مراحل اولیه بیماری بازی می‌کند.

مشکلات حین بارداری:

زگیل‌های تناسلی ممکن است که منجر به مشکلاتی حین بارداری شوند. آن‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ شوند که جریان ادراری را مختل کنند و نیز روی قابلیت کش آمدن (الاستیسیتی) واژن در حین زایمان طبیعی تاثیر بگذارند. به طور نادر، بچه مادر مبتلا به زگیل تناسلی که با زایمان طبیعی متولد شده باشد، ممکن است که زگیل در حنجره‌اش رشد کند و احتیاج به جراحی جهت رفع انسداد راههای هوائی پیدا کند.

تست‌های تشخیصی

چون اغلب اوقات مشکل است که زگیل‌های تناسلی را تشخیص داد، پزشک شما ممکن است که از محلول اسید استیک رقیق که روی آن ناحیه مالیده می‌شود و رنگ زگیل را سفید می‌کند، استفاده کند.

تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم): انجام مرتب این تست برای تمامی خانم‌ها بخصوص خانمهایی که سابقه زگیل تناسلی دارند، اکیدا پیشنهاد می‌شود.

تست HPV: چون تنها انواع خاصی از ویروس زگیل تناسلی می‌توانند ایجاد سرطان دهانه رحم کنند، یک تست از سلول‌های دهانه رحم که حین تست پاپ اسمیر برداشته شده‌اند می‌تواند برای این نوع تست نیز استفاده شود. اغلب این تست برای خانم‌های ۳۰ سال به بالا استفاده می‌شود. چون در خانم‌های جوان‌تر سیستم ایمنی بدن آن‌ها قادر به کشتن ویروس حتی نوع سرطانزای آن بدون درمان می‌باشد.

درمان زگیل تناسلی:

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شما نشده باشد، ممکن است که احتیاج به هیچ نوع درمانی نداشته باشید. اما اگر نشانه‌هایی مثل سوزش و خارش و یا درد ظاهر شوند و یا شکل ظاهری دستگاه تناسلی برای فرد ایجاد مشکلات روحی کرده باشد، پزشک آنرا با استفاده از دارو‌ها ویا جراحی برطرف می‌کند.
گرچه این زگیل‌ها اکثرا تمایل به عود مجدد پس از درمان دارند.

دارو‌یی:

آلدارا Aldara: این کرم پوستی توانائی سیستم ایمنی بدن را برای جنگ با ویروس زگیل تناسلی افزایش چشمگیری می‌دهد. در زمانی که از این کرم استفاده می‌کنید از رابطه جنسی پرهیز کنید.

Podophyllin و Podofilox: پدوفیلین یک رزین با پایه گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را منهدم می‌کند. البته فقط بایستی که پزشک این محلول را به کار ببرد. پدوفیلوکس را شما در منزل می‌توانید به کار ببرید اما مراقب باشید که به پوست اطراف مالیده نشود که در این صورت ممکن است سبب آزردگی پوست شود.

مراقب باشید که هیچ وقت پدوفیلوکس را داخلی استعمال نکنید. بعلاوه مصرف این فرآورده حین بارداری توصیه نمی‌شود.

این ماده شیمیائی زگیل‌های تناسلی را می‌سوزاند. Trichloro Acetic Acid بایستی که همیشه توسط پزشک به کار برود. هیچ وقت سعی نکنید که زگیل‌های تناسلی را با داروهای غیر نسخه‌ای موجود در داروخانه‌ها بردارید چون ممکن است که سبب درد و ناراحتی بیشتری شوند.

جراحی:

ممکن است که برای برداشت زگیل‌های بزرگ و یا مقاوم به درمان طبی ویا حین دوران بارداری استفاده شود.

فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): یکی از بهترین روشهای درمانی زگیل تناسلی است.
الکترو کوتریزاسیون: روش دیگری در درمان زگیل تناسلی است که اشکال آن دردناک بودن آن است.
لیزر: در موارد صعب العلاج بیماری ویا زگیل‌های وسیع تناسلی استفاده می‌شود.

پیشگیری

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زگیل‌های تناسلی را کاهش می‌دهد. امروزه بر علیه این ویروس واکسیناسیون در دسترس است. یک واکسن به نام گارداسیل Gardazil از ابتلا به انواع خاصی از زگیل‌های تناسلی که سبب ابتلا به اکثر موارد آن است، پیشگیری می‌کند. این واکسن همچنین بر علیه انواعی خاص از ویروس که سبب سرطان دهانه رحم می‌شوند نیز موثر است.
کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌ها با واکسیناسیون پیشنهاد می‌کند که واکسیناسیون روتین برای تمامی دختران سن ۱۱ و ۱۲ سال انجام شود و نیز دختر‌ها و زنهایی که سن ۱۳ تا ۲۶ دارند اگر قبلا واکسن را دریافت نکرده باشند، واکسینه شوند.
واکسن گارداسیل همچنین می‌تواند در پسر‌ها و مردان سن ۹ تا ۲۶ سال بکار برود. حداکثر تاثیر این واکسن در زمانی است که فرد قبل از اولین رابطه جنسی آن را زده باشد. (دکتر مریم لطفی زاد - متخصص زنان، زایمان و نازایی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
مطلب خیلی مفیدی بود، ممنون
مانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
معلوم نشد اسم پزشكی كه امیر نوشته چی بود؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
خوب اسم دكتروبگو دیگه
امیر
-
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
سلام دوستان این بیماری میتونه درمان بشه و ویروسش رو میتونید حذف كنید من همسرم چند ماه كه سلامتیش رو بدست آورده ما هر روشی رو امتحان كردیم نهایتا رفتیم پیش این طبیب كه ایشون بهمون دارو دادن و الان بیمارنیستیم
درمان رو شروع كنید شما هم نگران نباشید
من نتیجه گرفتم بخدا شمام میگیرید
سارا
-
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
میشه اسم دكتر رو بگید؟خواهش میكنم
معصومه
Germany
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
سلام امیر اقا تو رو خدا اسم طبیبتون رو بگید,من سخت بیمارم و افسرده شدم,ممنون
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
خواهشا روششو بگید من دارم روانی میشم
نوشین
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
خداروشكر انشالله موفق و سلامت باشید
ممكنه اسمه دكتر و راه حلتونو بگید
كمك بزرگی میكنید
دلارام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
۰
۰
من زگیل مقعدی داشتم وبه دكترای زیادی مراجعه كردم ومتوجه شدم كه بهترین روش درمان عمل جراحی است كه با بیهوشی انجام میشه كه توسط حانوم دكتر فریده انصاری در مشهد انجام شد خداروشكر سلامتیم رو بدست اوردم بهتون پیشنهاد میكنم سریعاً اقدام كنید كه دیر نشه
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
۰
۰
سلام خانوم دكتر ببخشید من مدتیه كه از این زیگیل ها روی مقعدم دیدم و این زیگیل ها همراه با خارش هستن.الان در حال حاضر دوماه گذشته به پزشك مراجعه نكردم و حتی داخل واژنم و بین مقعد و واژنم هم الوده شده به زگیل باید چیكار كنم
اسما
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۰
۰
سلام.من حدود ۲ هفته‌هست‌كه‌ازدواج كردم.در اولین رابطه ای كه با همسرم داشتم متوجه شدم كه زگیل روی‌خود بدنش هست...رابطه دهانی داشتم ...همسرم هیچ اطلاعی نداشته...از دیروز شروع به‌درمان كرده‌...من میخام بدونم كه من باید دقیقا چه ازمایشی بدم؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
باسلام بنده یك هفته بود بیماری زگیل تناسلی داشتم اما بامصرف معجون كه عطاری گیاهی بود استفاده. و بعداز پنج روز كاملا زگیل های بدنم كاملا رفت وسالم شدم اگركسی مشكل داشت بیادتلگرامم 09010484681
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها