جام جم سرا- افرادی که مستعد ابتلا به تبخال هستند با این عارضه پوستی که گاهی بروز می‌کند کنار می‌آیند؛ اما اگر تبخال در ناحیه تناسلی دیده شود، بسیار نگران‌کننده و حتی خطرناک خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۵۲۲۳
زگیل تناسلی از کم‌خطر تا خطرناک

تبخال یا زگیل تناسلی، بیماری ویروسی ناشی از آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی است که در افراد جوان (به دلیل فعالیت جنسی بیشتر) شایع‌تر است. البته این ویروس بیش از صد گونه دارد که براساس تاثیر در ابتلا به سرطان دهانه رحم به دو دسته کم‌خطر و پر‌خطر تقسیم می‌شوند. خوشبختانه زگیل تناسلی معمولا ناشی از ابتلا به انواع کم‌خطر این ویروس است.

نکته نگران‌کننده در مورد زگیل تناسلی این است که ویروس‌اش به صورت نهفته و بدون علامت در بدن باقی بماند و پس ازسال‌ها علامت‌دار و به زگیل منجر شود. به همین علت، بیماران زیادی به کلینیک‌های سلامت جنسی مراجعه می‌کنند که در آن یکی از طرفین یا هر دو نفری که قصد ازدواج دارند، از وجود این بیماری و سرایت آن نگران هستند.

به گفته دکتر طاهره اشرف گنجویی، فوق تخصص سرطان‌های زنان، کسی که هیچ ضایعه‌ای در ناحیه تناسلی ندارد، قطعا مبتلا به زگیل نیست، اما می‌تواند ویروس را به صورت نهفته داشته باشد و آن را منتقل کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با تاکید بر این‌که ابتلا به ویروس زگیل تناسلی پس از برقراری رابطه زناشویی تقریبا قطعی است، می‌افزاید: راه اصلی انتقال این بیماری، مقاربت جنسی است؛ اما احتمالا راه‌های انتقال دیگری نیز دارد که هنوز ناشناخته است. به بیان دیگر مشاهده شده است هرگونه تماس جلدی با ناحیه تناسلی نیز ممکن است به انتقال یا ابتلا به این بیماری‌منجر شود.

نشانه‌های اولیه و ثانویه زگیل تناسلی

وی تاکید می‌کند: علائم اولیه ابتلا به زگیل تناسلی،احساس سوزش و خارش در ناحیه دستگاه تناسلی خارجی است که به فاصله کوتاهی پس از آن، زگیل‌های تناسلی نیز ظاهر می‌شود. نکته بسیار مهم درخصوص این بیماری آن است که همه افراد مبتلا به ویروس آن لزوما دچار زگیل در ناحیه تناسلی نیستند، ولی ممکن است حامل ویروس باشند. به بیان دیگر، وجود زگیل به تنهایی در مسری بودن این بیماری موثر نیست، بلکه این ویروس در خون بیمار وجود دارد و حتی اگر تمام زگیل‌ها نیز از میان برود، باز هم ممکن است خطر انتقال بیماری همچنان مطرح باشد.

این متخصص زنان می‌افزاید: اگر یکی از زوج‌ها، زگیل تناسلی داشته باشد، می‌توان برای کاهش احتمال ابتلای زوج مقابل، استفاده از کاندوم را توصیه کرد؛ البته فراموش نکنید این ویروس می‌تواند به صورت نهفته در بدن باقی بماند و پس از سال‌ها دوباره به زگیل منجر شود.

وقتی بیماری خطرناک می‌شود

به گفته این فوق تخصص سرطان‌های زنان، فرد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است به انواع پرخطر این ویروس (خطر سرطان دهانه رحم در خانم‌هایی که دارای نوع 18 این ویروس هستند، 200 برابر خانم‌های سالم است) نیز آلوده باشد. به بیان دیگر، در افرادی که انواع ویروس پرخطر به وسیله سیستم ایمنی بدن پاک نشود و به صورت پایدار باقی بماند، ممکن است قسمت‌های مختلف ناحیه تناسلی بویژه دهانه رحم به سرطان مبتلا شود.

وی درباره عوارض این بیماری بر باروری و سلامت جنین توضیح می‌دهد: زگیل تناسلی در زمینه باروری اثرات مضری ایجاد نمی‌کند، اما در صورت بروز این ضایعات در زمان زایمان، امکان آلودگی نوزاد به این ویروس و بروز ضایعات زگیلی در حنجره نوزاد وجود دارد.

پیشگیری از ابتلا با تزریق واکسن

به گفته دکتر گنجویی باتوجه به این که 90 درصد زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به نوع 6 و 11 این ویروس است و از طرفی تزریق واکسن نیز در برابر این ویروس‌ها ایمنی ایجاد می‌کند، استفاده از واکسن پیش از هرگونه تماس جنسی توصیه می‌شود. درواقع تزریق بموقع واکسن می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به میزان زیادی کاهش دهد. البته واکسیناسیون باید در سن مناسب صورت بگیرد که بهترین زمان اثر‌گذاری آن تا پیش از 26 سالگی است.

تشخیص و درمان زگیل تناسلی

اگر فردی از نظر وجود زگیل تناسلی آزمایش دهد و جواب آزمایش وی منفی باشد، می‌توان از مبتلا نبودن وی به این بیماری مطمئن بود؟

این متخصص با اشاره به این که تشخیص زگیل تناسلی فقط با معاینه ممکن است، پاسخ می‌دهد: اگر فردی از نظر تمام انواع ویروس پاپیلوم مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه آزمایش‌اش منفی باشد، قطعا مبتلا به زگیل تناسلی نیست. متاسفانه دارویی که بتواند این ویروس را به‌طور قطعی ریشه‌کن کند، وجود ندارد؛ اما در صورت علامت‌دار شدن عفونت به صورت زگیل تناسلی می‌توان با یکسری محلول‌های خاص یا در بعضی موارد با سوزاندن یا لیزر ضایعات، آنها را از میان برد.

پونه شیرازی ‌/ ‌گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱۴
ن - ن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
۰
۰
به علایم این زگیل ها كه چه جوری بفهمیم كه مبتلا هستیم و چه فرقی با زگیل های گوشتی در این ناحیه كه شایع است اشاره نكردین ؟ درد داره عفونت داره كجا می زنه ..................
س
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
سلام منم خیلی میترسم
alireza
-
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
نگران نباشین كشور امریكا درمان قطعی زگیل تناسلی با قرصی بنام شیتاكه كه عصاره قارچ كم یابه درست كرده و به نتیجه رسیدن در اروپا و امریكا تست شده بر روی 10 زن و8زن جواب مثبت داده اما متاسفانه این قرص در ایران نیست فعلا.
girl
-
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۱
۲
سلام من یه دختر 20 ساله هستم كه الان دو بار برام پیش اومده كه در ناحیه لبه ی بزرگ چیزی مثل جوش ظاهر میشه.
در دفعه اول یه دونه بود كه بعد تقریبا 4 روز ناپدید شد
اما الان دوتا به وجود اومده یه روزه كه متوجه شدم
من قبلا در دستم چندتا زگیل داشتم اما الان چند ساله اصلا وجود ندارن و خوب شدن.
آیا ممكنه كه اون جوش ها زگیل باشن؟
خیلی میترسم
اصلا درد ندارن بجز وقتی كه بهش فشار وارد بشه
دانه ها زیاد بزرگ و برجسته نیستن ولی وقتی دست میزنم احساس میكنم بزرگ میشن و دوباره به حالت اول برمیگردن
آیا زگیلی كه در دستم و یكبار در پام بوده ممكنه به اونجا هم سرایت كنه؟
mohsen
-
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
۰
۵
محسن
1395-07-15
دوستان من و همسرم حدود ٢ ساله مبتلا به زگیل تناسلی هستیم و اولش وقتی تو اینترنت خوندیم خیلی ترسیدیم ولی پیش هر دكتری رفتیم گفتن ما تا حالا یه مورد هم ندیدیم كه كسی از زگیل تناسلی سرطان بگیره! در واقع احتمالش خیلی خیلی كمه پس الكی خودتونو نگران نكنید و نذارید بعضی از این دكترای سودجو از ترس شما سوءاستفاده كنن. قبل از هركاری با آزمایش نوعش رو تعیین كنید و بعد میتونید با یكی از روش ها برای از بین بردن زگیل ها اقدام كنید. البته خودم كرایو یا فریز رو پیشنهاد میكنم كه برای نتیجه بهتر هر ٣ هفته برای چك كردن و فریز مجدد مراجعه كنید. پس با خیال راحت زندگیتون رو بكنید.
م
-
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
۰
۰
با سلام . همسر من دچار زیگیل تناسلی شده كه خیلی ریز و رنگ پوست هستش . اگه برای بارداری اقدام كنیم روی جنین تأثیر میذاره ؟
محم999
United Kingdom
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
خوب با نزدیكی برای بارداری اگر از وجود بیماری همسرت مطمینی ممكنه قبل از جنین ناحیه تناسلی خودت دچار بشه..مهم نیست برات ایا؟
حسن
-
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
۰
۰
سلام من زگیل دارم میشه خانمم هم از من گرفته باشه
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
۰
۰
با سلام واحترام
1- من مبتلا به زگیل تناسلی هستم آیا این زگیل ممكن است در حال حاضر به شخصی غیر از همسرم مثلا فرزندانم منتقل شود؟(منظورم از راه زایمان نیست)
2- زگیل تناسلی از راه استخر به انسان منتقل میشود؟ چون من زیاد استخر میروم؟ میخوام ببینم ممكنه از آب یا محیط استخر به من منتقل شده باشه؟
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۰
۰
سلام. من در ناحیه واژن یه تیكه گوشت اضافه دیدم. به دكتر مراجعه كردم و ایشون فرستادن برای آزمایش. خوشبختانه جواب منفی بود و زگیل تناسلی نداشتم. اما بعد از اون هم گوشت اضافه بزرگ تر شد و هم سه تا برجستگی مثل زگیل رو دیدم كه در قسمتهای مختلف دراومده كه با سركه سیب داره از بین میره. علتش چیه!؟ دكتر بمن گفت درمانی نداره اگه زگیل باشه و من باید پیش متخصص خیلی ماهر برم. لطفا راهنماییم كنین
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۱
۳
با سلام
من روی خارجی واژن (یعنی روی پوستش) یه چیزی شبیه جوش زدم بعدش بزرگتر شده و دوره هاش كهیر زده عینه تبخال خیلی هم دردناكه > آیا اینم زگیل تناسلی هست؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
۰
۰
ببخشیدمن امروزمتوجه شدم كه به این بیماری مبتلاشدم خیلی خیلی ریزهستن آیاباظرف غدایاقاشق چنگال میشه انتقال دادآیادرمانی هم دارد
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
۰
۱
من تازه ازدواج كرد همسرم بعداز اولین رابطه الت تناسلیش تبخال زده خیلی میترسم
آیا خطرناكه؟
شیوا مهدوی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
۵
۰
سلام خانمی هستم25ساله، نه ماهه ازدواج كردم تقریبا از سه ماه پیش روی اندام تناسلیم یه چیز كوچك شبیه خال گوشتی مشاهده میكنم كه همرنگ پوستمه وهیچ دردی نداره واندازه اش تغییر نمیكنه، خیلی نگرانم میشه راهنمایی بفرمایین؟

نیازمندی ها