ایران زمین

پرنده سیاه مهمان تالاب‌های چالدران شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالدران از فرود چند قطعه پرنده کمیاب اکراس سیاه در تالاب‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۹۷۷۲۳

رضا خیری افزود: در گشتزنی یگان حفاظت محیط زیست چالدران در تالاب‌ها برای نخستین بار این پرنده کمیاب در تالاب زاویه سفلای این شهرستان مشاهده شده، لذا برای جلوگیری از شکار این گونه کمیاب، حفاظت از مناطق زیستی و تالاب‌های میزبان آن در چالدران تشدید شده است.

خیری گفت: اکراس سیاه گونه‌ای پرنده آبزی از تیره اکراسیان و راسته لک‌لک‌سانان با 55 سانتی‌متر طول است این گونه، پرنده‌ای است با منقار خمیده و پاهای بلند که از دور تقریبا سیاه یکدست به نظر می‌رسد ولی از نزدیک پر و بال آن قهوه‌ای مایل به زرشکی است و بال‌ها و دمش جلای سبز و برنزی دارد و در حال پرواز به وسیله بدن باریک، بال‌های بلند و نوک گرد، گردن و پاهای کشیده مشخص می‌شود، سریع و کم دامنه بال می‌زند و گهگاهی بال بازی می‌کند.

وی با اشاره به زیستگاه این پرنده نیز اظهار کرد: این پرنده در باتلاق‌ها و لجنزارهای ساحلی به طور دسته‌جمعی و اغلب با حواصیل‌ها و اگرت‌ها در نیزارهای وسیع با آب کم عمق و گاهی در بوته‌زارها زندگی می‌کند یا روی درختان آشیانه می‌سازد./ ایرنا

آفت سرخرطومی خرما به کرمان نزدیک شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: آفت سرخرطومی حنایی به 30 کیلومتری مرز این استان رسیده و ورود احتمالی این آفت به کرمان، تهدیدی جدی برای نخلستان‌هاست.

بیژن احمدی با بیان این که سرخرطومی حنایی یک آفت قرنطینه‌ای است که از حدود ده سال پیش وارد استان سیستان و بلوچستان شده، افزود: این آفت خرما سال گذشته تا 30 کیلومتری مرز استان کرمان از سمت شهرستان قلعه گنج رسید و هم‌اکنون تلاش برای ردیابی و پیشگیری از ورود آن به استان در حال انجام است.

به گفته وی، این آفت که نوعی حشره است، وارد تنه درخت خرما می‌شود و در صورت ورود آن به تنه درخت، مبارزه با آن بسیار دشوار است، زیرا هیچ نوع سمی برای مبارزه با این آفت کارساز نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: تنها روش مبارزه، روش قرنطینه‌ای است تا وارد استان نشود، زیرا این حشره می‌تواند روزانه 300 تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود.

احمدی با بیان این که ممکن است این آفت با پاجوش نخل وارد شود، گفت: اگر این حشره به تنه درخت وارد شود، سبب قطع اندام‌های چوبی درخت خرما شده و این مساله، موجب خشک شدن تنه نخل می‌شود./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها