تیم ایران تنها تیم آسیایی در بین 4 تیم برتر لیگ جهانی بود

تعظیم دوباره آسیا مقابل آسمانخراش‌های ایران

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب پیروزی برابر چین‌تایپه به دومین قهرمانی پیاپی خود در رقابت‌های کاپ‌آسیا رسید و جواز حضور مستقیم در جام ملت‌های آسیا در سال 2015 را به‌دست آورد.
کد خبر: ۶۹۷۳۹۷

ایران در فینال پنجمین دوره کاپ آسیا که در شهر ووهان چین برگزار شد با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شد و از همان ابتدای کار، حریفش را تسلیم برنامه‌های خود کرد تا از دومین قهرمانی خود در کاپ‌آسیا دفاع کند. بازی با عملکرد بهتر چین تایپه در دفاع و حمله آغاز شد و تا دقیقه 5 با برتری 13 بر 10 آنها همراه بود اما با حضور ارسلان کاظمی و ریباندهای خوب این بازیکن نتیجه هم تغییر کرد. دو دقیقه به پایان کوارتر نخست مانده بود که ایران با دو امتیاز حامد حدادی کار را 17 بر 17 برابر کرد و در ادامه موفق شد با نتیجه 26 بر 21 این کوارتر را به سود خود خاتمه دهد. آسیب دیدگی بهنام یخچالی ستاره جوان بسکتبال ایران از ناحیه انگشت دست در این کوارتر و خروجش از زمین از اتفاقات مهم بود.

در کوارتر دوم چین تایپه عملکرد بهتری داشت و توانست 21 بر 16 برنده شود، اما در کوارتر سوم بار دیگر برتری با آسمانخراش‌های کشورمان بود. این کوارتر با برتری 24 بر 20 ایران به پایان رسید تا بازی با برتری 66 بر 62 ما وارد کوارتر چهارم شود. در کوارتر چهارم هم تیم ایران تیم برتر زمین بود و توانست با نتیجه 23 بر 17 برنده شود. به این ترتیب شاگردان بچیروویچ در فینال کاپ آسیا مقابل تیم چین تایپه به برتری 89 بر 79 رسیدند و عنوان قهرمانی را به دست آوردند.

تیم ملی بسکتبال فیلیپین هم در دیدار رده‌بندی این تورنمنت با نتیجه 80 بر 79 مقابل چین، میزبان پنجمین دوره مسابقات کاپ آسیا به برتری رسید و عنوان سوم را از آن خود کرد.

خستگی، فینال لیگ جهانی را از ما گرفت

تیم ملی والیبال ایران نیز که با شایستگی به عنوان تیم نخست گروه B به مرحله نیمه نهایی لیگ جهانی صعود کرده بود، در مقابل آمریکا در سه ست متوالی شکست خورد تا امشب به جای حضور در فینال، برای کسب سکوی سوم دنیا به میدان برود. آمریکا همان تیمی بود که سال گذشته در رقابت‌های جام بین قاره‌ای مغلوب تیم ملی ایران شده بود، اما این بار بیش از آن‌که هماهنگی و قدرت آمریکا باعث برتری این تیم شود، این خستگی بازیکنان ما بود که اجازه نمی‌داد در حمله و دفاع نظم همیشگی را داشته باشیم.

البته از قبل از شروع بازی این نگرانی نزد کادر فنی وجود داشت که بازیکنان ما به دلیل خستگی آن کارایی همیشگی را نداشته باشند.

علتش هم کاملا مشخص بود. تیم ملی والیبال کشورمان جمعه شب در دیداری تاریخی با پیروزی 3 بر یک مقابل برزیل جواز حضور در نیمه نهایی را به دست آورد. آن بازی که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید اگرچه ارزشی به اندازه نخستین صعود یک تیم آسیایی به نیمه نهایی لیگ جهانی را داشت اما باعث شد بازیکنان ما بدون کوچک​ترین استراحتی به استقبال دیدار با آمریکا بروند.

در مقابل آمریکایی ها پس از شکست مقابل ایتالیا و پیروزی مقابل استرالیا، جمعه را کاملا استراحت کردند و با انرژی بالا، برای بازی با ایران آماده شدند. این تفاوت در آمادگی جسمانی بازیکنان، از همان ابتدا نمایان شد. اگرچه بازی تا امتیاز 8 پایاپای پیش رفت اما از آنجا به بعد اشتباهات بازیکنان ایران و بازی کم اشتباه آمریکایی ها شانس پیروز شدن را برای ما کاهش داد. ست نخست با حساب 25 بر 18 به سود آمریکا به پایان رسید.

کواچ در ست دوم عادل غلامی را به جای آرمین تشکری به زمین فرستاد تا ایران در حملات سرعتی تقویت شود. در این ست علاوه بر این که در دریافت ها خوب نبودیم روی سرویس ها هم نمایش ناامید کننده ای داشتیم. با این حال ضربه مهلک زمانی به تیم ما وارد شد که مچ پای محمد موسوی پیچید. بازی تا قبل از آسیب دیدگی موسوی 22 بر 21 بود اما به یکباره 24 بر 21 شد و در نهایت هم با امتیاز 25 بر 22 مغلوب نتیجه را واگذار کردیم.

ست سوم، شرایط از دو ست قبلی هم بدتر بود. چون در غیاب موسوی حتی به تعداد انگشتان دست هم دفاع نداشتیم. در نهایت هم این ست با نتیجه 25 بر 16 به سود آمریکا به پایان رسید تا آنها جواز حضور در فینال لیگ جهانی 2014 را به دست بیاورند.

تیم ملی والیبال کشورمان هم که با شایستگی به نیمه​نهایی صعود کرده بود با این شکست به دیدار رده بندی رفت؛ دیداری که ساعت 20 امشب برگزار می شود و پیروزی در آن سکوی سوم دنیا را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

صعود تاریخی

عملکرد حیرت‌انگیز تیم ملی والیبال ایران و قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر لیگ جهانی کافی بود تا فدراسیون جهانی در گروه‌بندی فصل آینده این رقابت‌ها، باز هم ایران را در سید یک (هشت تیم گروه‌های اول و دوم) بگنجاند و مهر تائید دوباره‌ای بر جهانی شدن والیبال ایران بزند.

تیم ملی والیبال که برای صعود به نیمه نهایی لیگ جهانی باید پرافتخارترین تیم این بازی‌ها را شکست می‌داد، با درخششی خیره‌کننده مقابل برزیل به پیروزی 3 بر یک رسید تا در گروهی که روسیه هم دیگر تیم آن بود، بالاتر از این دو قدرت مطرح فوتبال دنیا به عنوان تیم نخست به جمع چهار تیم برتر صعود کند.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران پس از این موفقیت این‌گونه اظهار نظر کرد: در روزهایی که مردم مظلوم غزه شدیدترین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی را تحمل می‌کنند، به این نتیجه خوب دست یافتیم و به‌این‌دلیل موفقیت خود را به خانواده‌ شهدای غزه و همین‌طور خانواده شهدای کشورمان تقدیم می‌کنیم. وی افزود: ما به نمایندگی از تمام کشورهای اسلامی در این سطح از والیبال حضور داریم و می‌خواهیم باعث سربلندی تمام مسلمانان شویم.

همگروهی با روسیه، لهستان و آمریکا

همگروهی با تیم‌های ملی لهستان، برزیل و ایتالیا در مرحله گروهی فصل جاری لیگ جهانی مهر تائیدی بود بر عملکرد موفق این تیم در فصل 2013 رقابت‌ها، اما این اولین و آخرین مهر تائید فدراسیون جهانی والیبال بر قابلیت‌های ملی‌پوشان کشورمان نبود؛ چرا که درخشش در فصل جاری این رقابت‌ها و صعود تیم ملی به مرحله فینال و قرار گرفتن در جمع شش تیم برتر دنیای والیبال باعث شد دپارتمان لیگ جهانی فدراسیون جهانی والیبال در سیدبندی و گروه‌بندی فصل 2015 این رقابت‌ها بازهم بر توانایی تیم ایران مهر تائید بزند. به این ترتیب تیم کشورمان در گروه دوم فصل آتی این رقابت‌ها با تیم‌های لهستان، روسیه و آمریکا همگروه شد و در گروه نخست نیز تیم‌های ایتالیا، صربستان، برزیل و استرالیا قرار گرفتند. این مهم درشرایطی رقم خورد که نگرانی‌هایی بابت کنار گذاشتن ایران از سید نخست این رقابت‌ها به دلیل عدم حضور تماشاگران زن در سال 12 هزار نفری آزادی به گوش می‌رسید؛ امری که ظاهرا با رایزنی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال کشورمان و تعهد ایران مبنی بر فراهم کردن زمینه حضور بانوان تماشاگر در فصل آتی این رقابت‌ها ختم به خیر شد و به این ترتیب این خطر فعلا از بیخ گوش والیبال کشورمان گذشت.

درخواست میزبانی محبوب‌ترین تیم دنیا

اما اجلاس دپارتمان لیگ جهانی والیبال چند خبر جالب توجه دیگر برای والیبال کشورمان داشت، از جمله قدردانی از سیمای جمهوری اسلامی ایران به خاطر پوشش خوب این رویداد در تهران و رتبه نخست کشورمان در زمینه اطلاع‌رسانی لیگ جهانی در فضای مجازی. در کنار این دو موضوع تماشاگران ایرانی هم از چشم فدراسیون جهانی دور نماندند و ایران با 72 هزار تماشاگر در شش مسابقه خانگی خود به عنوان پرتماشاگرترین تیم این دوره از رقابت‌ها انتخاب شد.

همچنین در حالی که آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال رشد والیبال ایران قدردانی کرد که فدراسیون والیبال کشورمان به همراه برزیل درخواست میزبانی مرحله فینال فصل آینده لیگ جهانی را ارائه کرد این در حالی است که تیم ملی کشورمان در شرایطی که مشکل حضور بانوان در سالن 12 هزار نفری آزادی را برطرف کند، صرف‌نظر از این درخواست می‌تواند شش مسابقه مرحله گروهی را از خردادماه سال آینده در تهران برگزار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها