مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از راه‌اندازی 41 سایت کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ظرف یک ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۹۷۳۱۷

محسن سلیمانی در گفت‌وگو مهر با بیان این‌که این سایت‌ها با کمک جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی معرفی شده و استقرار می‌یابد، افزود: هدف از اجرای این طرح مساعدت جوامع محلی و کشاورزان در احیای دریاچه ارومیه است که با آموزش و ظرفیت‌سازی انجام می‌شود.

به گفته وی، افزایش بازده آب در درون مزارع، استفاده از نهاده‌های شیمیایی کمتر و افزایش درآمد کشاورزان، از بخش‌های عمده این طرح است، به شرط آن‌که آبی که صرفه‌جویی می‌شود، برای احیای دریاچه ارومیه و نه افزایش زمین‌های کشاورزی استفاده شود.

سلیمانی تصریح کرد: این طرح از اردیبهشت امسال در بخش‌های آموزش و ظرفیت‌سازی کار خود را آغاز کرده است و ظرف یک ماه آینده تکنیک‌های اصلاحی آن در مزارع اجرا می‌شود.وی یادآور شد: تکنیک‌های اصلاحی شامل اصلاح روش‌های آبیاری و خاک‌ورزی است که موجب افزایش بازده آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان این‌که این طرح یکی از راهکارهای 24 گانه کارگروه نجات دریاچه ارومیه است، گفت: راهکارهای دیگری از جمله احیای اکولوژیک دریاچه، به عهده سازمان محیط‌زیست است که بخش‌های دیگر سازمان این راهکارها را پیگیری می‌کنند.

سلیمانی، مهم‌ترین بخش این اقدام را مشارکت واقعی مردم در احیای دریاچه ارومیه دانست و افزود: این اقدام فقط یک تکه کوچک از پازل دریاچه ارومیه است که باید در کنار دیگر اقدامات به نتیجه برسد.`وی بر حمایت هر چه بیشتر از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامی که این ستاد در این مقطع باید انجام دهد، مدیریت مصرف آب و نه تولید آب است که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها