لیبروی والیبال ایران از روزهای پایانی لیگ برتر و تیم ملی می‌گوید

ظریف: جوان‌ها جای ما را می‌گیرند

با عادل غلامی، ملی‌پوش والیبال ایران

تیم​های قدرتمند جهان حالا از ما می​ترسند

والیبال ایران همراه با لیگ جهانی برای ورزش ایران حرف‌های تازه‌ای زد. برنامه محوری از اصولی‌ترین روش‌های رسیدن به موفقیت، مردان تیم ملی را در والیبال دنیا سرافراز کرد تا در سایه اتحاد و همبستگی بتوانند دل‌ همه ایرانی‌ها را شاد کنند.
کد خبر: ۶۹۶۶۸۳
تیم​های قدرتمند جهان حالا از ما می​ترسند

بازیکنان کنونی تیم ملی والیبال بعد از نسل یک دهه قبل ـ آنها نیز پایه‌های موفقیت‌ امروز را به نوعی دیگر محکم کرده بودند ـ از بهترین‌های والیبال دنیا به شمار می‌‌آیند که توانمندی‌هایشان را بارها به منصه ظهور گذاشتند.

امروز والیبال ایران موقعیتی پیدا کرده که نمی‌شود فقط روی 12 بازیکن انگشت گذاشت چون تعداد برترین‌های والیبال با شایستگی‌هایی که در راه رسیدن به تیم ملی بروز داده‌اند، بسیار است.

عادل غلامی و شهرام محمودی دو نفر از میان شایستگان والیبال هستند که بر فراز تورهای لیگ جهانی درخشیدند. غلامی سرعتی‌زن تیم ملی است و محمودی پشت خط زن و قطر پاسور. وقتی این بازیکنان با تیم ملی ایران در جمع شش تیم برتر لیگ جهانی قرار می‌گیرند، باید گفت جزو برترین‌های دنیا هستند و نسبت به مطرح کردن نام بازیکنان ایرانی در میان همتایان خارجی آنها نباید تردید داشت. غلامی ملی‌پوش شایسته والیبال در تمرینات تلاش زیادی می‌کند چون بنا به اعتقاد خودش با پشتوانه‌هایی که تیم ملی دارد، ممکن است پیش از هر مسابقه موقعیتش به خطر بیفتد. این تهدید ازسوی جایگزینان والیبال، عامل بسیار مهمی در جهت پیشرفت است که تمام بازیکنان را به تلاش بیشتر وامی‌دارد.

عادل غلامی، بازیکن شمالی تیم ملی والیبال قبل از رفتن تیم به ایتالیا (میزبان فینال لیگ جهانی) به پرسش‌های جام‌جم درباره دور پایانی لیگ جهانی و بخت ایران برای رسیدن به سکوهای بالاتر پاسخ داد.

محمد موسوی، آرمین تشکری، سامان فائزی و سعید مصطفی وند؛ این نام‌ها به اتفاق عادل غلامی می‌شوند سرعتی‌زنان تیم ملی. انتخاب از بین این نفرات کار ساده‌ای نیست.

والیبال روز دنیا به تیم‌ها و بازیکنان نزدیک شده است. هر کسی بیشتر تلاش کند، برنده است. بین تیم‌های دیگر نیز همین شرایط وجود دارد. بازیکنان زیادی رشد کرده‌اند و رقابت‌ها نزدیک است.

یکی از ویژگی‌های بازیکنان سرعتی‌زن، قد بلند آنهاست. چگونه توانسته‌اید با 194 سانتی‌متر قد جزو برترین‌های این پست باشید؟

من با تلاش به این جایگاه رسیدم. درست می‌گویید. اکنون در والیبال جهان بازیکنان بالای دو متر سرعتی‌زن هستند. حتی در این موقعیت بازیکن با قد 207 سانتی‌متر داریم. اوایل می‌گفتند با این قد در این موقعیت بازی چه می‌کنی؟ برو جای دیگری بازی کن، اما این کوتاهی قامت را با قدرت پرش و افزایش سرعت خودم جبران کردم. افتخار می‌کنم با شرایط سختی که داشتم، توانستم به این جایگاه برسم. روس‌ها و برزیلی‌ها که حریفان ما در این مرحله هستند، بازیکنان سرعتی‌زنی دارند که در دنیا مشهورند. تعدادشان هم کم نیست، اما در والیبال نوع تلاش بین بازیکنان خیلی مهم است و این که از فرصت‌ها چگونه باید استفاده کرد.

می‌خواهم از روسیه و برزیل بپرسم، اما نمی‌خواهم بگویید آنها تیم‌های اول و دوم جهان هستند. از شما موضوع تازه‌ای درباره دو تیم می‌خواهم.

رزنده، مربی برزیل در تهران به ما گفته بود اصلا چنین تصوری از والیبال ایران نداشت که بتواند تیمش را شکست بدهد. برای ما برزیل دور نهایی با مرحله گروهی متفاوت است، با این حال پیروزی دور از دسترس نیست.

وقتی مردم صحبت‌های ما را می‌خوانند بازی شما با روسیه تمام شده است. قبل از این مسابقه، تیم روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم بسیار قدرتمندی است. آنها تجربه زیادی در لیگ جهانی دارند و مانند برزیل نمی‌توانیم از قبل درباره آنها نکته‌ای را پیش‌بینی کنیم. به نظر من تجربه زیاد به آنها کمک می‌کند تا در هر دور از بازی‌ها متفاوت باشند و این کار ما را مشکل می‌کند.

با روسیه چند بار بازی کردیم. حتی پارسال آنها را در خاکشان شکست دادیم.

بله، اما بازی با روس‌ها رسمی نبود. در بازی‌های تدارکاتی روسیه را شکست دادیم. آن هم زمانی که آنها با قهرمانی در لیگ جهانی به خانه بازگشته بودند.

با همه قوا؟

با همه قوا.

همین نمی‌تواند امیدمان را به پیروزی در فلورانس برابر این تیم بیشتر کند؟

نا امید نیستیم، اما نکته‌ای را که گفتم به خاطر بسپارید. آنها برای هر بازی متفاوت هستند. بازی تدارکاتی با ما کجا و لیگ جهانی کجا؟

روسیه و بعد برزیل. کار سختی دارید؟ برخلاف تیم‌های گروه یک که ایتالیا، آمریکا و استرالیا قرار گرفته‌اند.

آن طرف بودیم، از همین امروز (یکشنبه 22 تیر) به شما می‌گفتم صعود می‌کنیم، اما این طرف نتایج غیرقابل پیش‌بینی است.

این غیرقابل پیش‌بینی بودن برای ما هم هست یعنی بعد از بازی‌های خوبی که تیم ملی انجام داد اکنون روس‌ها و برزیلی‌ها ما را هم تیم غیرقابل پیش‌بینی معرفی می‌کنند.

من ابتدای حرف‌هایم به همین نکته اشاره کردم. وقتی رزنده برابر نتایج والیبالیست‌های ایران شگفت‌زده می‌شود، آنها نیز در فلورانس برابر ایران جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. اگر بگویم از ما می‌ترسند حق مطلب درست‌تر ادا می‌شود.

آنها موزارسکی، سیدائو و لوکاس را دارند و ما عادل غلامی را داریم.

نه‌تنها من، همه بازیکنان برای پیروزی در این بازی‌ها از جان مایه می‌گذاریم. شما بازیکنان بزرگ دو تیم را نام بردید که تجربیات فراوانی در عرصه توپ و تور دنیا دارند. ما صددرصد توانایی‌مان را برابر اینها می‌گذاریم.

حتما همین طور بوده که پیشنهادهای خارجی از راه می‌رسد.

خوشبختانه بازیکنان تیم ملی مورد توجه باشگاه‌های اروپایی قرار دارند و در این زمینه لهستان، ترکیه و ایتالیا با ما صحبت کرده‌اند.

نمی‌خواهید از پیشنهاد لهستانی‌ها با شما حرف بزنید؟

من با پیکان قرارداد دارم و به این تیم متعهدم. صحبت کردن درباره جزئیات پیشنهاد لهستانی‌ها با توجه به این که آن را نپذیرفته‌ام، حرفه‌ای نیست.

بازیکنان ایرانی بازی در لیگ ایران را بیشتر ترجیح می‌دهند.آیا پول باشگاه‌های ما بیشتر است؟

باشگاه‌های خارجی شاید پول بیشتری بدهند، اما در شرایط کنونی لیگ والیبال ایران یکی از بهترین لیگ‌های دنیاست. من خودم اعتقاد دارم لیگ ایران بین پنج لیگ برتر دنیا جای می‌گیرد.

بازیکنان خارجی خوبی به لیگ ایران آمده‌اند که همین نکته را تکرار کرده‌اند.

من خودم با جمعی از برترین‌های لیگ برتر هم تیمی بودم که می‌گفتند سطح بازیکنان شما در لیگ به هم نزدیک است. یکی از نشانه‌های پویایی لیگ همین است که بازیکنان بسیاری در یک سطح داشته باشد. فصل گذشته بهترین تیم‌های لیگ برتر نتیجه را به تیم‌های ته جدولی واگذار می‌کردند. در واقع این همان استمرار در برنامه‌های والیبال در تمام سطوح است که موفقیت‌های ملی را ساخته است.

با این حال بازی کردن در لیگ‌های خارجی دستاوردهای خاصی دارد.

منظورم از بازی کردن در ایران و گفتن از سطح توانمندی‌ لیگ برتر نفی لیگ‌های دیگر نیست. لیگ‌های خارجی با کیفیت مناسبی دنبال می‌شوند و بازیکنان ما اگر روزی بخواهند جایی غیر از ایران بازی کنند صاحب تجربیات جدید می‌شوند. شاید یکی دیگر از موانع رفتن به این لیگ‌ها نوع رفتار ماست که احساسی هستیم و دور از خانواده و مردم نمی‌توانیم خارج از مرزها خوب بازی کنیم.

به باشگاه کاری ندارم، اما مردم در این مدت نشان دادند واقعا والیبالیست‌های تیم ملی را دوست دارند.

آن وقت شما می‌خواهید از این مردم دور شویم (خنده). همین جا را ترجیح می‌دهیم، همان‌طور که مردم در بازی‌های لیگ جهانی باعث پیشروی‌مان شده‌اند، بعد از این هم هیچ کجا تنهایمان نمی‌گذارند.

برای مردم ایران ثابت شده والیبالیست‌های تیم ملی کم‌فروشی نمی‌کنند.

مردم به ما نظر لطف دارند و مدیون حمایت‌هایشان هستیم. خوشبختانه به کمک مردم و رسانه‌ها نگرش جدیدی در والیبال پیدا شده که زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی است. دانش والیبال به حدی در بین مردم گسترش پیدا کرده که کمتر کسی از والیبال انتظار بی‌جا دارد.

چقدر در فلورانس به حضور تماشاگران ایرانی امید دارید؟

تاکنون در ایتالیا چند بار بازی کردیم و استقبال تماشاگران ایرانی بسیار خوب بود. ایرانی‌های مقیم دیگر کشورهای اروپا هم به تماشای بازی‌های ما می‌آیند. امیدوارم ایرانی‌ها در فلورانس تنهایمان نگذارند چون خیلی به تشویق آنها احتیاج داریم.

چند بار که با بچه‌های تیم صحبت می‌کردم از میزبانی ایتالیایی‌ها زیاد راضی نبودند.

به نظر من در بین کشورهایی که میزبان لیگ جهانی بودند، ایتالیا بدترین میزبانی را داشت. از میزبان معمولا انتظار می‌رود هتل خوب در اختیار تیم‌ها بگذارد و ترانسفر مناسب داشته باشد، اما تاکنون در ایتالیا وضع به این روال نبود. شاید در فلورانس اوضاع تغییر کند.

مثل بچه‌های آمل

عادل غلامی از مسلم یحیایی‌پور نخستین مربی خود در آمل سپاسگزار است. می‌گوید مثل خیلی از بچه‌های منطقه دو سوی هراز، عشقش والیبال بود و توپ والیبال را از دست‌های معلم ورزش خود گرفت و تاکنون در عرصه رقابت‌های مختلف از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان، با این توپ مانوس بوده است. با آبفای آمل رسما به دنیای جدی‌تر والیبال وارد شد. تیم‌های نارنجستان نور، صنام، پیکان، پگاه ارومیه، سایپا و کاله هر کدام بخشی از تجربیات این بازیکن را به وجود آوردند. غلامی از رده نوجوانان، تیم ملی را همراهی کرد و تا سال 90 برای تمام رده‌های سنی به میدان رفت. او با بازی‌های خوبش ولاسکو سرمربی وقت تیم ملی را متقاعد کرد تا دعوتش کند. در لیگ جهانی ۲۰۱۳ از ستارگان تیم ملی والیبال بود و عملکرد خوبی از خود در قهرمانی آسیا و جام بزرگ قهرمانان جهان به ثبت رساند. عادل غلامی در قهرمانی‌های کاله در لیگ برتر عامل تاثیرگذار بود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها