چهارمین نشست سه‌جانبه ایران، سوریه و سوئیس با هدف بررسی آخرین وضع شرایط انسانی در سوریه و طراحی راهکارهای مناسب و عملی کمک‌رسانی به مردم این کشور در ژنو برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۶۰۱۲

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در این نشست رضا عامری، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، امانوئل بلر، مدیرکل امور بشردوستانه سوئیس و حسام‌الدین آلا، معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه سوریه در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه گفت‌وگو کردند.

حساسیت شرایط انسانی در سوریه، ضرورت برخورد فنی و تخصصی با موضوع انسان‌دوستانه، احترام به حاکمیت ملی سوریه و ضرورت هماهنگی با دولت و هلال احمر این کشور در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به عنوان اصول مشترک مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست، با تشکر از اقدامات دولت سوریه در کمک‌رسانی و همچنین اهتمام دولت سوئیس به مساله بشردوستانه در سوریه، اراده موجود نزد طرفین سوری و سوئیسی برای استمرار همکاری در بحث انسان‌دوستانه را مورد قدردانی قرار داد.

امانوئل بلر، مدیرکل امور بشردوستانه سوئیس نیز با تجلیل از تلاش‌های ایران در کمک به موضوع انسان‌دوستانه در سوریه، موضوع انسانی در این کشور را برای سوئیس مهم برشمرد و بر ضرورت اتخاذ گام‌های عملی برای فعالیت‌های انسان دوستانه در همکاری نزدیک با دولت و مسئولان سوریه تاکید کرد.

همچنین در این نشست معاون وزیر امور خارجه سوریه، تحریم‌های اقتصادی و اقدامات گروه‌های تروریستی را دو عامل اصلی در نابسامانی اوضاع انسانی در این کشور ذکر کرد.وی با اشاره به همکاری خوب دولت سوریه با سازمان ملل و دیگر سازمان‌های غیردولتی فعال در امر بشردوستانه برای تسهیل کمک‌رسانی به مناطق مختلف سوریه اظهار کرد: متاسفانه با وجود همه این همکاری‌ها برخی طرف‌های خارجی سعی دارند با سیاه‌نمایی و سر و صدای تبلیغاتی، وضع انسانی در سوریه را غیر از آنچه که هست جلوه داده و دولت سوریه را متهم به کارشکنی در امر کمک‌رسانی کنند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه همچنین گزارشی از اقدامات این کشور در زمینه کمک‌رسانی و تسهیلات ارائه شده در این زمینه ارائه کرد.

در این نشست به پیشنهاد هیات ایران و آمادگی طرف سوری، توافق شد دور پنجم این گفت‌وگوها در آینده نزدیک در دمشق برگزار شود.

این همکاری سه‌جانبه، ابتکار عملی است که براساس پیشنهاد ایران شکل گرفته و پیش از این دو نشست در تهران و یک نشست در دمشق برگزار شده و نتایج خوبی در پی‌ریزی زمینه‌ها و بسترهای کمک‌رسانی سوئیس به سوریه به دنبال داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها