ندیمی: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی تنها عامل ریزش بورس نیست

جلسه بی‌نتیجه مجلس برای بررسی علل سقوط بورس

در حالی که بورس همچنان در تلاطم کاهش شاخص‌ها به سر می‌برد و اقدام جدی از سوی قوای مجریه و مقننه برای کمک به آن صورت نمی‌گیرد، مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی و البته بدون اعلام نتیجه، میزبان بررسی مشکلات بورس بود.
کد خبر: ۶۹۵۵۹۰

این درحالی است که سازمان بورس شماری از مصوبات مجلس درقالب لایحه بودجه 93 را جزو مهم‌ترین علل ریزش شاخص‌های بورس می‌داند و رئیس بورس این موضوع را در دیداری که بتازگی با رئیس مجلس داشت مطرح کرد که به تشکیل جلسه غیرعلنی دیروز منجر شد.

افزایش و غیرشفاف کردن قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش عوارض صادرات سنگ آهن به عنوان یکی از صنایع بزرگ حاضر در بورس و افزایش دو برابری مالیات برارزش افزوده (2درصد به جای یک درصد قید شده در قانون) بخشی از مصوبات مورد اشاره بورس درباره قوه مقننه است.

با این حال آنچه از نتایج جلسه غیرعلنی دیروز برای رسانه‌ها نقل شد این‌که محتوای این جلسه بیشتر بر گزارش‌دهی رئیس سازمان بورس و زیربار نرفتن نمایندگان برای تاثیر گذاشتن برخی تصمیماتشان بربازار سرمایه متکی بوده و بدون تصمیم‌گیری خاصی که علامت مثبتی به شاخص‌ها بدهد، پایان یافته است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تنها عامل ریزش نبود

در نخستین اظهارنظر از محتوای جلسه غیرعلنی مجلس درباره بورس، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان در جلسه غیرعلنی که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را تنها عامل ریزش بورس ندانستند.

به گزارش سنا، ایرج ندیمی اظهار کرد: در این جلسه یک سوال عمومی از طرف تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی حجت‌الاسلام ابوترابی مطرح شد، مبنی بر این‌که نقش نرخ خوراک بر ریزش بورس چقدر است.

وی ادامه داد: رئیس سازمان بورس در این جلسه توضیحاتی در این باره اعلام و اعداد و ارقامی را پس از اعلام افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تشریح کرد و بسیاری از نمایندگان در واکنش افزایش نرخ خوراک را تنها عامل ریزش بورس ندانستند.

ندیمی گفت: صالح‌آبادی هم چه در صحبت‌های پیش از سوال نمایندگان مجلس و چه پس از آن نیز تنها عامل ریزش بورس را نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام نکرد و به اثرات روانی و عوامل متعددی اشاره کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که نرخ سپرده‌های بانکی و مباحث مربوط به سیاست خارجی و تصمیمات دولت از دیگر موارد افت یا صعود بورس است، تاکید کرد: همان طور که دیگر بازارها نیازمند اعتمادسازی هستند، بازار سرمایه نیز به اعتماد مردم وابسته است و طوری عمل خواهیم کرد که این اعتماد افزایش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه موارد حمایتی از بازار سرمایه در این جلسه اشاره شد، گفت: به صورت عام برخی رویکردها از جمله حمایت‌های برنامه‌ای در تعامل با بازار پول، جزئی‌نگر نبودن و بسته‌های حمایتی دیگر انجام خواهد شد، به طوری که مدیریت به گونه‌ای باشد که از نظر افکار عمومی نگرانی‌ها برطرف شود.

اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار، حفظ شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیزدر جلسه غیرعلنی مجلس علل افت شاخص بورس، طی ماه‌های اخیر و راهکارهای تقویت بازار را اعلام کرد و گفت: باید تلاش کنیم اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار، حفظ و تقویت شود.

علی صالح‌آبادی در این جلسه با اشاره به افت ارزش بازار و قیمت سهام شرکت‌ها در ماه‌های اخیر، گزارشی از میزان کاهش ارزش سهام صنایع مختلف حاضر در بورس و میزان اثرگذاری هریک از صنایع در افت شاخص، مطرح کرد.

وی در تشریح علل افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر، عواملی چون شرایط عمومی حاکم بر اقتصاد، برخی تصمیمات مؤثر در کاهش درآمد یا افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی حاضر در بازار سرمایه بویژه بنگاه‌های اثرگذار بر وضعیت بورس، نرخ سود سپرده‌های بانکی و بروز برخی مسائل سیاسی در عرصه بین‌المللی را از جمله عوامل اثرگذار بر افت قیمت سهام طی ماه‌های اخیر دانست.وی خاطرنشان کرد انتظار می‌رود با عزم جدی و برنامه مدون دولت برای خروج از رکود اقتصادی، شاهد پویایی مناسب بازار سرمایه همگام با بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اقداماتی چون هماهنگی و همفکری مستمر با دولت و مجلس به منظور اتخاذ تصمیماتی در جهت تقویت بازار سرمایه و کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران، تقویت صندوق توسعه بازار سرمایه، تسهیل برخی مقررات از جمله مقررات خرید اعتباری و کفایت سرمایه کارگزاری‌ها به منظور تقویت جانب تقاضا در بورس، هماهنگی با شورای پول و اعتبار درخصوص واقعی‌سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی، اجرای گسترده طرح بیمه سهام از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و هماهنگی با شرکت‌های حقوقی فعال در بازار را از اقدامات صورت گرفته طی ماه‌های اخیر، در جهت بهبود وضع بازار اعلام کرد. صالح آبادی در جلسه غیرعلنی مجلس، با تأکید بر این‌که قطعا دولت و مجلس، نقش کلیدی در توسعه و تقویت بازار سرمایه، داشته و دارند، پیشنهاد کرد: کارگروهی به منظور بررسی موانع و مشکلات موجود در حوزه بازار سرمایه، در مجلس تشکیل شود.

وی با بیان این‌که اکنون، قانون بودجه با افق یکساله، تصویب می‌شود، پیشنهاد داد: قوانین بودجه‌ای، بویژه در حوزه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری طوری تدوین شوند که افق بلندمدت را به روشنی، برای سرمایه‌گذاران ترسیم کرده و ریسک سیستماتیک ناشی از تصمیمات کوتاه مدت را کاهش دهد.

وی درباره بنگاه‌های واگذار شده به بخش غیردولتی نیز افزود: با توجه به این‌که بنگاه‌های واگذار شده، بیشتر از بهترین بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند، مناسب است وضعیت بومی، فناوری، شرایط ناشی از تحریم، ساختار پرسنلی و مسئولیت اجتماعی این بنگاه‌ها در تصمیماتی چون تعیین قیمت مواد اولیه دریافتی توسط این شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بازار سرمایه، مقاطع حساسی مانند بحران مالی جهانی و تحریم‌های بین‌المللی را به مدد نگاه مثبت دولتمردان و سیاستگذاران و حمایت و وفاداری سرمایه‌گذاران، فعالان و سایر ذی‌نفعان بازار، با موفقیت پشت سر گذاشته و خوشبختانه امروز به سطح قابل قبولی از بلوغ و توسعه دست یافته که حضور گسترده سهامداران در این بازار، حاکی از این واقعیت است، بنابراین باید تلاش کنیم اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار، حفظ و تقویت شود.

عقبگرد 329 واحدی شاخص بورس

همزمان با تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس، شاخص کل بورس و اوراق بهادار پس از سه روز صعود دوباره با ریزش مواجه شد و تالار قرمز پوش شد.شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری با صعود مواجه شده بود.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با 329 واحد افت به 73 هزار و 226 واحد رسید.

بر همین اساس، شاخص 30 شرکت بزرگ هفت واحد، شاخص آزاد شناور 311 واحد، شاخص بازار اول 137 واحد، شاخص بازار دوم 1335 واحد و شاخص صنعت نیز 283 واحد افت کرد.همچنین دیروز بیش از 772 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 2490 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد و ارزش بازاری بورس به حدود 346 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها