رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد:

گرمای ۲ درجه‌ای هوا نسبت به ۱۰ سال قبل

وزیر نیرو:

زنگ خطر آلودگی منابع آبی به صدا در آمده است

وزیر نیرو با ارائه گزارشی از وضع مصرف بالای آب و برق در کشور، گفت:کم آبی، زنگ خطر آلودگی منابع آبی کشور رابه صدا درآورده است.
کد خبر: ۶۹۴۶۵۴

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران ادامه داد: در بخش آب بیش از 340 سد توسط وزارت نیرو احداث شده و 129 سد نیز در دست احداث است و از طریق سدهایی که تاکنون به بهره‌بر‌داری رسیده بیش از 33 میلیارد متر مکعب آب در هر سال تنظیم می‌شود و در اختیار بخش شرب، صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: 18 میلیون مشترک آبی شامل 23 میلیون واحد تحت پوشش آب شهری و روستایی کشور قرار دارد و می‌توان گفت هم‌اکنون هیچ روستا و شهری در کشور نیست که تحت شمول خدمات آب و برق قرار نگرفته باشد.

چیت‌چیان اظهار کرد: در بخش برق نیز بیش از 30 میلیون مشترک تحت پوشش شبکه برق قرار دارد و هم‌اکنون 460 واحد بزرگ نیروگاهی نیز در کشور فعال است.

وی ظرفیت نصب شده تولید برق کشور را 71 هزار و 400 مگاوات اعلام کرد و افزود: رتبه ایران در این بخش چهاردهم جهان است.وزیر نیرو با اشاره به این‌که بالغ بر 8.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی در کشور داریم، گفت: کشور ما از نظر منابع انرژی و تجدید شونده بسیار غنی بوده و سرمایه‌گذاری زیادی نیز صورت گرفته، اما از نظر منابع آبی فقیر است.

چیت‌چیان با طرح این پرسش که آیا کافی است با تکیه بر ظرفیت‌های خوب در بخش عرضه و تامین آب و برق به میزان مصرف بی توجه باشیم، ادامه داد: آیا نحوه مصرف ما درست است؟ آیا امکان ندارد از آب و برق بهترین استفاده را ببریم و از هدررفت جلوگیری کنیم؟

وی با اشاره به این که: در تمام دنیا این مساله روشن شده اگر کشوری 40 درصد از منابع آب تجدید شونده خود را مصرف کند آن کشور در حالت پایدار است، اظهار کرد: در کشور ما متاسفانه 80 درصد منابع تجدید شونده آب استفاده می‌شود و این موضوع مشکلات بسیار حادی را برای کشور ایجاد کرده است.

وزیر نیرو خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه ارومیه را از علائم مصرف بسیار زیاد منابع آب دانست و افزود: علامت دوم مصرف بی رویه آب در ایران پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی است به نحوی که قبلا در 20 متری به آب می‌رسیدیم ولی امروز در 300 متری و در برخی جاها نیز تا 500 متر چاه حفر می‌کنیم تا به آب برسیم.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که از مجموع 609 دشت کشور، 298 دشت دارای بیلان منفی منابع آب زیرزمینی است، گفت: بررسی وضع چهل و شش ساله منابع آب رودخانه‌ها نیز نشان می‌دهد هم‌اکنون در این بخش هم 50 درصد کاهش اتفاق افتاده و برخی رودخانه‌ها مانند زاینده‌رود در اصفهان نیز خشک شده است. وی مصرف آب در کشور ما را در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالا دانست و اظهار کرد: مصرف آب شهری به ازای هر نفر در روز 250 لیتر است در حالی که در کشوری مانند آلمان این میزان 159 لیتر است که نشان می‌دهد در ایران 1.5 برابر آلمان آب مصرف می‌کنیم که در واقع باید گفت هدر می‌دهیم.

چیت‌چیان در بخش دیگری از گزارش خود به مصرف 92 درصد کل منابع آب کشور در بخش کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: در لیبی بازده آب کشاورزی 60 درصد، در هند 54 درصد، در مصر 53 درصد، در سوریه 45 درصد، اما در ایران 33 درصد است و در ایران به ازای هر هکتار برنج‌کاری در سال 25 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این میزان در دنیا 15 هزار متر مکعب است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در حفاظت کیفی منابع آب نیز مشکلاتی داریم، اظهار کرد: فاضلاب‌های صنعتی و کودهای شیمیایی به همراه پساب کشاورزی وارد منابع آب می‌شود و منابع آبی کشور روز به روز آلوده‌تر شده و این زنگ خطر جدی برای حیات آینده کشور است.چیت‌چیان با انتقاد از کشت برنج در مناطق مرکز و جنوب کشور خاطرنشان کرد: در شمال کشور برنج‌کاری خوب است، ولی وقتی در مرکز و جنوب ایران یک هکتار برنج‌کاری می‌کنیم، به آن معناست که کشاورزی را از کشت دو هکتار غلات محروم کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها