بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل ـ که از جمله مناطق کشاورزی این استان است و تا همین دیروز کیفیت میوه‌های آن در دیگر بازارهای استان‌ زبانزد بودـ اکنون دچار بی‌آبی شدید شده، به طوری که 80 روستا از مجموع حدود 85 روستای این بخش برای تامین آب شرب خود با مشکل جدی مواجه هستند.
کد خبر: ۶۹۴۹۳۷
کمبود آب در 80 روستای اردبیل

به گفته بخشدار ارشق 80 روستا در این بخش اکنون آب خوردن ندارد و کمبود آب در روستاهای بزرگ و پرجمعیت نیز قابل مشاهده است.

در برخی روستاها روستاییان مجبور به خرید آب از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های بین راهی شده‌اند و به گفته مسئولان، بهداشت روستاها وضع نگران‌کننده‌ای دارد.

با وجود این‌که 72 قنات در این منطقه وجود دارد و قنات‌های ارشق در نوع ساخت و معماری کم‌نظیر است، اما با خشکسالی حادث شده، 40 درصد آنها خشکیده است؛ موضوعی که طرح آبرسانی به روستاهای ارشق را روی میز کار مدیران ‌آبی استان قرار داد.

بخشدار ارشق با اشاره به آبرسانی به این بخش با تانکر سیار به مهر گفت: آبرسانی حتی با تانکر نیز به روستاها مقدور نیست و وقتی فقط یک تانکر به 85 روستا اختصاص یابد، نباید انتظار معجزه داشت.

ظاهر نوری با گلایه از کندی اجرای طرح‌های آبرسانی این منطقه افزود: سد سبلان اصلی‌ترین خواسته آبی این منطقه است و با تخصیص آب این سد می‌توان بخشی از نیاز روستاها را تامین کرد و حدود 5000 هکتار از اراضی کشاورزی کیفی این منطقه را زیر آب برد.

در عین حال استاندار اردبیل با بیان این‌که ذخیره پشت سد سبلان با افت قابل توجه همراه است، عنوان کرد: از 100 میلیون مترمکعب آب سد، فقط 30 میلیون متر مکعب موجودی داریم.

روستاییان نه تنها دور سفره بی‌آب افطار می‌کنند، بلکه در معیشت خود نیز دچار مشکل شده‌اند، زیرا از 500 میلیارد ریال خسارت خشکسالی این منطقه، رقمی به آنها پرداخت نشده است.

این وضع نگرانی زیادی بین مسئولان نسبت به مهاجرت روستاییان بویژه جوانان به شهرها ایجاد کرده است.

نوری، بخشدار ارشق با بیان این‌که مهاجرت در اغلب روستاها مشاهده می‌شود و اگر مسئولان اقدام نکنند، نمی‌توان آن را مهار کرد، افزود: در هفت سال گذشته، به دلایل مختلف از جمله مهاجرت جمعیت ارشق 17 هزار نفر (برابر یک‌سوم جمعیت منطقه) است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها