حدود ۴ سال است که با همسرم زندگی می‌کنم. او همیشه حرف‌های ناروا بر زبان می‌آورد و همه مسائل زندگیمان را پیش همه بازگو می‌کند و خیلی لجباز است، من از این کارهای او عذاب می‌کشم.
کد خبر: ۶۹۲۰۰۹

جام جم سرا: سوال من از شما این است: «بازگو کردن مسائل برای دیگران چه دلیلی دارد؟» اگر پاسخ این سوال را «کمبود دو گوش شنوا» فرض کنیم، آن گاه می‌توان گفت، همسر شما یک نیاز برآورده نشده دارد و آن «شنیده شدن» است. نیازی که در اغلب همسران به دلایل مختلف برآورده نشده می‌ماند.
گفتن حرف‌های ناروا نیز می‌تواند به دلیل ناراحتی یا خشم باشد. لجبازی هم به فعال شدن کودک درون که گاهی برای جلب توجه دیگران است، اشاره دارد. لذا توصیه می‌شود نکاتی را که بیان می‌کنیم در زندگیتان به کار بگیرید و اثر آن را مشاهده کنید:

۱ - از نظر عاطفی به همسرتان نزدیک‌تر شوید:
فضای امنی ایجاد کنید تا همسرتان بدون نگرانی، نارضایتی‌ها و نیاز‌هایش را بیان کند، وقتی را به گفت‌و‌گو با او اختصاص دهید، در فضای امنی که ایجاد کرده‌اید، با حالتی پذیرنده و غیر قضاوتی حرف او را بشنوید.

۲ - مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید:
شنونده‌ای خوب بودن مهارتی بزرگ است که نیازمند یادگیری است. صبر و حوصله، عشق و علاقه شما به همسرتان و داشتن این مهارت همگی در کنار هم لازم و ضروری است. لذا چنانچه در هر یک از این‌ها احساس می‌کنید که نیازمند صرف وقت بیشتری برای تقویت آن هستید این زمان را حتماً در زندگیتان لحاظ کنید. همچنین یکی از پیش نیاز‌های رسیدن به این مهارت، این است که اشتباهات همسرتان را مکرراً بازگو نکنید، راه حل ندهید و به شکل غیر کلامی نسبت به گفته‌هایش واکنش نشان دهید، به عنوان مثال دست او را بگیرید یا هنگامی که صحبت می‌کند به او نگاه کنید.

۳ - علایق مشترکتان را پیدا کنید:
یکی از مسائلی که موجب دوری همسران از یکدیگر و به دنبال آن نارضایتی، لجبازی و تنبیهات و توهین‌های کلامی میان آن‌ها می‌شود، این است که هر یک سعی می‌کند دیگری را مجبور به پذیرفتن نظر شخصی خود کند. لذا با اولین جمله دیگری سپری در دست می‌گیرد و با تمام نیرو مقابل او می‌ایستد، حتی اگر نظری نزدیک به نظر او داشته باشد. این مسئله زمینه را برای ناسازگاری در همسران فراهم می‌سازد. پیدا کردن علایق مشترک و صرف وقت برای انجام علایق مشترکتان موجب می‌شود که یکدیگر را بهتر و بیشتر درک کنید و حرف‌های بیشتری برای گفتن به یکدیگر داشته باشید.

۴ - مهارت‌های کلامی خود را نیز تقویت کنید:
گفت‌و‌گوی صحیح یکی دیگر از مهارت‌هایی است که نیازمند یادگیری است. چنانچه روابط کلامی خود با همسرتان را تقویت کنید، با صرف تلاش کمتری خواهید توانست از نیازهای او مطلع شوید و با گفت‌و‌گویی سازنده مسائل زندگیتان را حل و فصل کنید. (پریسا غفوریان- کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها