الجزیره: ایران چین بعدی خواهد بود

شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: به احتمال زیاد ایران که هم‌اکنون در میان ۲۰ اقتصاد برتر جهان است، به عنوان یک قدرت بین‌المللی ظهور پیدا می‌کند و احتمالا از لحاظ پیشرفت کشور «چین بعدی» خواهد بود.
کد خبر: ۶۹۱۰۲۰

به گزارش فارس، الجزیره در این گزارش افزود: غرب برای مدت‌ها ایران را به عنوان یک کشور سرسخت با سرمایه‌های انسانی محدود و قابلیت‌های عقب‌افتاده فناوری و علمی نادیده می‌گرفت، اما هم‌اکنون پیشرفت‌های ایران در چند سال اخیر در زمینه فناوری به اندازه‌ای بوده است که می‌توان گفت ایران به عنوان یک قدرت در حال ظهور است.

این شبکه سپس به دستاوردهای ایران اشاره کرد و نوشت: غرب برای مدت‌ها فناوری و علم ایران را نادیده می‌گرفت و با توجه به وابستگی ایران به صادرات هیدروکربن، قدرت‌های غربی دنبال این بودند که از طریق تحمیل تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را برای توانمندی ایران در تجارت بین‌الملل به وجود آورند و گرچه تحریم‌ها مخرب بود، اما ترکیبی از انعطاف‌پذیری و عملگرایی ایران موجب شده است که ایران به یکی از پویاترین کشورها در جهان در حال توسعه تبدیل شود و امروز ایران در میان کشورهای پیشرو در علومی چون سلول‌های بنیادین و فناوری نانو قرار دارد.

الجزیره ادامه داد: ایران به عنوان قدرت علمی پیشرو در خاورمیانه در زمینه فضا و فناوری هسته‌ای به خودکفایی رسیده است و دانشگاه‌های برجسته ایران بهترین مهندسان جهان را آموزش می‌دهند. ایران در میان کشورهای پیشرو آسیایی در زمینه شاخص توسعه انسانی است و افتخار این را دارد که بزرگ‌ترین پایگاه‌های تولید خودرو و فولاد را بین کشورهای در حال توسعه داشته باشد.

این گزارش در پایان این گونه نتیجه‌گیری کرد: در حالی که به پایان ضرب‌الاجل شش ماهه راه‌حل جامع هسته‌ای نزدیک می‌شویم و ممکن است در صورت توافق نهایی، تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، جای شگفت نیست که بشنویم نهادهای مالی برجسته جهان، ایران را به عنوان یکی از اقتصادهای نویدبخش قرن 21 و شاید چین بعدی توصیف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها