تشنگی و عطش زمانی بروز می کند که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد،اگر در مرحله عطش و تشنگی بدن، کمبود آب جبران نشود،احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می شود. کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران برای رفع تشنگی در ماه رمضان توصیه هایی کرده است که در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۶۹۰۱۴۷
نوشیدنی‌های سنتی برای کاهش تشنگی

جام جم سرا: به گفته دکتر نسرین حاج سید جوادی، درکنار نوشیدن آب در فاصله های بین افطار تا سحر می توان از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ و آب میوه های متفاوت استفاده کرد:چای نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما هیچ گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. وی ادامه داد:چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود. وی به سایر نوشیدنی ها اشاره کرد و گفت:برخی نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را برطرف می کند اما این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است.

حاج سید جوادی خاصیت خاکشیر را خنک کننده و ضد عطش خواند و افزود:دانه های خاکشیر می توانند آب را درون خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل دهد در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. وی ادامه داد:تخم شربتی نیز مانند خاکشیر با نگه داشتن آب درون خود باعث می شود، فرد دیرتر احساس تشنگی کند. اما بهتر است آن را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

به گفته وی در بین عرقیات سنتی، تنها کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد. همچنین اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران به مصرف میوه هنگام سحر، اشاره کرد و گفت:میوه و سبزی علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش می دهد و باعث می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود .

حاج سید جوادی اضافه کرد:میوه و سبزی در وعده سحری باعث رفع مشکل یبوست نیز می شود . سبزی ها نیز مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند.

به گفته وی مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود. مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز می‎شود. حاج سید جوادی افزود:زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، احساس لذت بخش تری دارد ولی این موضوع ربطی به نیاز سلول های بدن به آب ندارد.

وی توصیه کرد:هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد. در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم مانند شیر همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون بدن خاصیت سم زدایی نیز دارند. به گفته حاج سید جوادی بهترین زمان برای تامین آب بدن در فاصله بین افطار و شام یا هنگام خواب است. دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

وی افزود: دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود. حاج سید جوادی اظهار کرد: خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود و همچنین از مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده می توان استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها