به گفته یک متخصص تغذیه، بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان یک و نیم ساعت پس از افطار و خوردن غذاست زیرا اگر زودتر شروع به ورزش کنند همزمان خون رسانی به عضلات و دستگاه گوارش می تواند به قلب فشار وارد کرده و فرد را دچار مشکلاتی کند.
کد خبر: ۶۹۰۲۴۵
بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان

دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای اینکه پس از چند ساعت گرسنگی و تشنگی معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد، به روزه داران توصیه می‌کنم برای افطار نخست از یک نوشیدنی ولرم استفاده کنند چرا که نوشیدنی‌های سرد معده را منقبض کرده و فرد را دچار مشکلات فراوانی می‌نماید.

وی افزود: روزه داران در وعده افطار همانند صبحانه، از چای، شیر یا آب ولرم و همچنین پنیر و سبزی و یا کمی سوپ گرم استفاده کنند و 1.5 تا 2 ساعت پس از آن شام سبک میل کنند.همچنین حتماً چند گروه از مواد غذایی شامل غلات، لبنیات، سبزیجات و میوه های تازه و گوشت‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.

حسینی، ماه رمضان را فرصت مناسبی برای کاهش وزن در افرادی با وزن بالا دانست و گفت: فرد روزه دار اگر دارای وزن بالایی است باید توجه داشته باشد که سهم بیشتری از پروتئین و چربی را در وعده افطار استفاده کند چرا که سیری طولانی‌تری خواهد داشت و کربوهیدرات‌ها را به وعده سحر موکول نماید.

وی افزود: این افراد با روزه گرفتن می‌توانند عادت غذایی خود را اصلاح کرده و از ظاهر مناسب‌تری نیز برخوردار شوند.

استرس یکی از عوامل پرخوری

حسینی استرس را یکی از عوامل پرخوری دانست و افزود: برخی اوقات فرد دچار استرس شده و اقدام به پرخوری می‌کند ماه رمضان و روزه گرفتن می‌تواند تأثیر مثبتی روی این افراد داشته باشد.

این متخصص تغذیه گفت: افراد لاغر و بی اشتها و همچنین جوانان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند نیز برای اینکه انرژی بیشتری دریافت کنند کربوهیدرات‌ها را به وعده افطار موکول کنند زیرا هضم و جذب آنها به سرعت انجام می‌گیرد و آن‌ها زودتر احساس گرسنگی کرده و وقت بیشتری برای خوردن وعده‌های غذایی تا سحر خواهند داشت.

وی در مورد کسانی که از گرسنگی روزه داری رنج می‌برند، افزود: این افراد چربی و پروتئین رژیم غذایی خود را به وعده سحر موکول کرده و از سبزیجات و میوه های بیشتری استفاده کنند چرا که با خوردن سبزی و میوه احساس سیری بیشتری کرده و گرسنگی در آنها کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشیدن قهوه، چای پر رنگ و نوشابه‌های گازدار را برای روزه داران بسیار مضر دانست و گفت: مصرف تنقلات شیرین مانند زولبیا و بامیه به دلیل انرژی بالا و چربی فراوان موجب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود. روزه داران از مصرف بیش از اندازه آنها پرهیز کنند.

حسینی مصرف دوغ را به روزه داران توصیه کرد و افزود: تعرق زیاد در این ماه گرم، موجب می‌شود روزه داران املاح زیادی را از دست دهند مصرف دوغ در وعده شام و سحر موجب جبران کمبود املاح خواهد شد.

این متخصص تغذیه در خصوص ورزش افراد روزه دار نیز توصیه کرد: بهترین ساعت برای ورزش کردن یک و نیم ساعت پس از خوردن غذا است به دلیل آنکه اگر زودتر از این زمان شروع به ورزش کنند همزمان خون رسانی به عضلات و دستگاه گوارش می تواند به قلب فشار وارد کرده و فرد را دچار مشکلاتی نماید.

حسینی در خصوص افراد دیابتی که روزه می‌گیرند، گفت: در ایران آمار افراد دیابتی بسیار بالاست و تنها بیمارانی می‌توانند روزه بگیرند که قند خون خود را خوب کنترل کرده باشند. در صورتی که قند خون فرد دیابتی بیش از 160 باشد در روزه داری دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: اگر فرد دیابتی وعده‌ غذای خود را خودسرانه قطع کند ولی دارو استفاده کرده باشد بعید است که بتواند روزه بگیرد چرا که داروها باعث افت قند شده و بیمار را دچار مشکلات فراوانی خواهند کرد.

دکتر حسینی با بیان اینکه افراد دیابتی باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند، افزود: دیابتی‌ ها باید با مشورت پزشک خود، زمان مصرف داروها را تغییر داده و با مشورت کارشناس تغذیه برنامه غذایی مناسبی را تنظیم و دریافت کنند.

وی عرق سرد، بی حالی بیش از اندازه و تاری دید را از عوارض افت قند خون عنوان کرد و گفت: روزه دار ممکن است با ادامه این علائم به کما رود، از این رو باید با بروز اولیه این علائم، بلافاصله از آب قند و یا چند عدد خرما و حبه قند استفاده نماید.

این متخصص تغذیه به تمامی بیماران از جمله افرادی که به زخم معده یا سنگ کلیه دچارند، توصیه کرد برای روزه گرفتن حتما با پزشک خود مشورت کنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها