تالاب پریشان که در زمان پرآبی پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل زمستان است، به سبب خشکسالی‌های پی درپی و حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف آن چند سالی است که با خشکی و بی‌آبی روبه‌روست، اما اگر سد نرگسی به بهره‌برداری برسد، این تالاب از خشکسالی نجات خواهد یافت.
کد خبر: ۶۸۹۹۵۹

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون در این باره گفت: اتمام عملیات سد نرگسی این شهرستان و انتقال آب از این سد به تالاب بین‌المللی پریشان کازرون، راهی برای رهایی این تالاب از خشکیدگی و خشکسالی است.

جمال خدا پرست در گفت‌وگو با ایرنا افزود:متاسفانه این تالاب مدتی است که کاملا خشک شده است و از 11 چشمه اطراف آن تنها دو چشمه معروف به «گپ» و «جمشیدی» با آبدهی بسیار اندک فعال است و بقیه چشمه‌ها خشک شده است، امیدواریم با تامین اعتبار لازم برای به پایان رسیدن عملیات احداث سد، شاهد انتقال آب از این سد به تالاب پریشان باشیم.وی گفت:اداره محیط زیست شهرستان کازرون برای حفاظت از بازماندگان آبزیان این تالاب، حوضچه‌هایی ژنتیکی اطراف آن احداث کرده است.رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون ادامه داد:این تالاب بین‌المللی تا قبل از صدور سند مالکیت، هویتی نداشت و در سال 92 با همکاری دادستان، نیروی انتظامی، فرمانداری و منابع طبیعی این شهرستان با خارج کردن 1085 هکتار از اراضی حاشیه این تالاب از دست متصرفان سودجو پس از گذشت 40 سال تحولی تاریخی در موقعیت این تالاب به وجود آمد.

نماینده مردم شهرستان کازرون نیز درباره احداث این سد گفت:عملیات احداث سد نرگسی از سال 89 در بخش جره و بالاده کازرون و با هدف آبیاری بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی این بخش و انتقال آب به تالاب پریشان آغاز شد.

شاهین محمد صادقی بدون اشاره به رقم مشخصی افزود: به سبب کمبود اعتبار، عملیات اجرایی این سد کند شد، اما با پیگیری‌های انجام شده و تخصیص اعتبار ساخت این طرح پی گرفته شد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را 30 درصد بیان کرد و گفت: تاکنون 400 میلیارد ریال برای احداث این سد هزینه شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس هم در این مورد بیان کرد: این سد که روی رودخانه جره کازرون احداث می‌شود، ظرفیت ذخیره 113 میلیون متر مکعب آب را دارد که این میزان تا 230 میلیون متر مکعب قابل افزایش است.

حیدر دهقانی اظهار کرد: با اتمام این سد سالانه آب 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه جره و بالاده تامین خواهد شد و افزون براین ده میلیون مترمکعب آب به تالاب پریشان انتقال خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها