نشت نفت از خطوط فرسوده انتقال نفت به چشمه تامین آب شرب شهر سرخون و 22 روستای استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان اردل از سال 90 تاکنون مشکلات زیادی را در حوزه آب شرب و بهداشت این مناطق ایجاد کرده است، با این وجود همچنان این مشکل به قوت خود باقی است و اعتراض و پیگیری‌های فراوان مردم و مسئولان محلی هم نتیجه‌ای در برنداشته است.
کد خبر: ۶۸۹۹۵۸

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که مشتقات و فاضلاب‌های نفتی در منطقه سرخون استان چهارمحال و بختیاری وارد چشمه اصلی آب و موجب آلودگی آب منطقه شده است، تصریح کرد: تاکنون جلسات مختلفی از طریق آب و فاضلاب شهری درباره ایجاد این مشکل و حل آن با مدیران شرکت نفت برگزار کرده‌ایم و گرچه پیش از این مسئولان شرکت نفت منکر این قضیه بودند، اما هم اکنون نشت و ایجاد آلودگی نفتی را پذیرفته‌اند و اعتبار و رقمی را برای حل مشکل به شرکت آب و فاضلاب شهری و همچنین آب و فاضلاب روستایی اختصاص داده‌اند تا مطالعات تامین آب شهر سرخون و 22 روستا که مشکل آب پیدا کرده‌اند، انجام شود.

قدرت‌الله بیگلری در گفت‌و‌گو با مهر افزود: گزینه‌های مختلفی برای تامین آب شرب سالم در این منطقه وجود دارد که یکی از آنها تصفیه خود آب چشمه آلوده است.

به گفته وی، یکی دیگر از گزینه‌ها، انتقال آب از سد کارون4 برای حل مشکل آب مردم این منطقه است که باید همه این موارد بررسی شود و بهترین طرح برای تامین آب مورد توجه قرار گرفته و آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

بیگلری با اشاره به وضع کنونی منطقه یادآور شد: اکنون شرکت نفت با توجه به کمبود آب، تعدادی تانکر به منطقه ارسال کرده است تا آب شرب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته وی، بخشی از کمبود آب منطقه را نیز شرکت آب و فاضلاب شهری در اختیار گرفته و تلاش خود را برای بهره‌مندی مردم از آب شرب سالم به کار گرفته است.

هومان خاکپور، فعال محیط‌زیست نیز با اشاره به ماجرای نشت نفت از خطوط انتقال و دفن غیراصولی لجن‌های نفتی تلمبه خانه گندمکار در بالادست چشمه سرخون افزود: بنا بر گزارش‌های محیط‌زیست، جهادکشاورزی، دامپزشکی و شیلات؛ این چشمه بزرگ، آب شرب روستایی منطقه را با یک بحران محیطی زیستی خسارت‌زا مواجه کرده است.به گفته وی، بیش از دو دهه است که آب این چشمه که در پایین دست تلمبه‌خانه نفتی گندمکار قرار گرفته و منبع تأمین آب شرب اهالی چند آبادی، چند مزرعه پرورش ماهی و ده‌ها هکتار مزارع کشاورزی در منطقه است، پس از بارش باران به مواد نفتی آلوده می‌شود؛ اما از سال 90 این آلودگی به شکل معنادار و نگران‌کننده‌ای شدت یافته و سلامت مردم نیز به خطر افتاده است. خاکپور با اشاره به گفته‌های مسئولان منطقه مبنی بر این‌که از دو سال پیش تاکنون آلودگی نفتی این چشمه به یک بحران تبدیل شده است، یادآور شد: مشارکت و همکاری تمام ‌مسئولان دست‌اندرکار استانی و شهرستانی حوزه‌های آب، سلامت، کشاورزی و محیط زیست برای مدیریت این بحران ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها