لوس کردن بچه‌ها توسط والدین، تحمل نظرات مخالف و قدرت مواجه شدن با شکست​ها را از آنها می​گیرد

لوس کردن بچه‌ها از خانه تا مدرسه

این روزها کم نیستند خانواده‌هایی که می‌خواهند آب تو دل فرزندشان تکان نخورد؛ به همین دلیل همیشه آماده هستند هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام دهند تا مبادا فرزندشان کمی ناراحت شود یا خدای نکرده برای انجام کاری که وظیفه‌اش است، به زحمت بیفتد. این گروه از پدر و مادرها هر کاری انجام می‌دهند تا فرزندشان را خوشحال و راضی نگه​دارند، اما نمی‌دانند چنین رفتاری نه‌فقط به نفع بچه‌ها نیست که حتی می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور آنها را با مشکلات بیشتر و بزرگ‌تری هم روبه‌رو کند.
کد خبر: ۶۸۹۹۲۴

گویا این گروه از پدر و مادرها نمی‌دانند یا بخوبی درک نکرده‌اند، بچه‌هایی که یاد نمی‌گیرند تلاش کنند و نمی‌دانند شکست و عدم موفقیت هم بخشی از زندگی است، معمولا نمی‌توانند زندگی رضایت‌بخش و ایده‌آلی داشته باشند. این کودکان با مهارت‌های حل مسائل زندگی آشنا نیستند و در دوره کودکی و نوجوانی یاد نمی‌گیرند چطور باید با شکست‌هایشان مواجه شوند و چگونه وقتی زمین خوردند، آرام و متین برخیزند و راه را ادامه دهند.

آنها تحمل نظرات مخالف را هم ندارند و نمی‌توانند حرف‌های اطرافیان را که با نگاه آنها متفاوت است، بپذیرند. برای همین معمولا در زندگی واقعی و هنگامی که وارد اجتماع می‌شوند، با دردسرهای زیادی مواجه خواهند شد.

البته گروهی از این کودکان، زمانی که به مدرسه می‌روند و از محیط خانه و خانواده قدری دور می‌شوند، وضع بهتری پیدا می‌کنند. اینها وقتی پا به مدرسه می‌گذارند، با دنیای جدیدی روبه‌رو می‌شوند و تعریف‌های ذهنی‌شان دچار تزلزل می‌شود، چون تازه می‌فهمند زندگی واقعی چیست و درک می‌کنند باید با مشکلات روبه‌رو شد و گاهی با آنها مبارزه کرد. وضع اما وقتی بدتر می‌شود که محیط مدرسه هم مانند خانه‌شان باشد و اولیای مدرسه رفتاری چون پدر و مادر داشته باشند.

در چنین شرایطی است که این بچه‌ها​ هیچ‌وقت متوجه تفاوت واقعیت و دنیای ساختگی اطرافیان‌شان نمی‌شوند و درک نمی‌کنند شکست و عدم موفقیت هم بخشی از زندگی است. اینها وقتی وارد زندگی واقعی شوند، چنان مغلوب شرایط خواهند شد که گاه تا مرز نابودی هم پیش می‌روند.

گروهی از پدر و مادرهایی که فرزندانی لوس و بی‌مسئولیت تربیت می‌کنند، مدت‌ها پرس‌وجو می‌کنند و می‌گردند تا فرزندشان را به مدرسه‌ای بفرستند که شرایطش تقریبا مانند خانه​شان باشد. جایی که کودک مورد توجه اطرافیان یعنی مربیان و معلم‌ها قرار بگیرد و باز هم آب در دلش تکان نخورد، غافل از این‌که چنین رفتاری آینده فرزند عزیز کرده‌شان را تباه می‌کند.

علاوه بر این، بعضی از پدر و مادرها ـ بویژه آنهایی که فقط یک فرزند دارند ـ تصور می‌کنند درس خواندن یا نخواندن کودک در سال‌های نخست مدرسه چندان اهمیتی ندارد و نباید او را برای این موضوع اذیت کرد. این در حالی است که متخصصان می‌گویند نباید این مسیر اشتباه را ادامه داد و بچه‌ها باید از همان سنین کودکی، مسئولیت‌پذیری را بیاموزند، با وظایف‌شان آشنا شوند و به آنها عمل کنند تا در آینده بتوانند زندگی موفقی داشته باشند.

به همین دلیل فراهم کردن تمام نیازها و خواسته‌های کودک کار صحیحی نیست و آینده آنها را با مشکلات و چالش‌های فراوان روبه‌رو می‌کند. پس بهتر است والدین شرایط اولیه درس خواندن و محیطی امن را برای کودک مهیا کنند و ضمن نظارت و مراقبت، بقیه کارها را به خودش بسپارند تا در این مسیر، مسئولیت‌پذیری را هم بیاموزد و برای زندگی سال‌های نوجوانی و جوانی آماده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها