رشد 40 درصدی اقبال عمومی به والیبال

درخشش تیم ملی والیبال در لیگ جهانی گرچه تا اینجای کار رشد چشمگیر اقبال عمومی به این ورزش را به دنبال داشته است، اما به نظر می‌رسد تازه در میانه راه این درخشش هستیم، چنانچه تیم ملی در سه بازی پیش رو برابر لهستان از جمله دیدار امشب در سالن آزادی تهران صاحب پیروزی شود، برای نخستین بار به جمع شش تیم برتر دنیا راه خواهد یافت؛ موفقیت بزرگی که می‌تواند میزان استقبال از والیبال را افزایش دهد.
کد خبر: ۶۸۹۶۲۰

والیبال ایران که در سال‌های نه چندان دور رویای قهرمانی در آسیا و گاه ارائه بازی نزدیک مقابل تیم‌هایی چون کره‌جنوبی، ژاپن و چین را در سر داشت و در دو سال گذشته خود را به عنوان یک پدیده در جهان والیبال مطرح کرد، اینک تنه به تنه قدرت‌های برتر والیبال دنیا می‌زند و کار به جایی رسیده که هم علاقه‌مندان والیبال و هم کارشناسان تاکید دارند این انتهای رشد والیبال ایران نیست و ما می‌توانیم روی سکوی لیگ جهانی قرار بگیریم. بـا چنین اعتماد به نفسی تیم کشورمان از ساعت 21 امشب در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران در حالی برای دومین بار به مصاف لهستان می‌رود که حریف ما که قهرمان سال 2012 لیگ جهانی است، جمعه شب در نخستین دیدار خود برابر تیم ایران کاری از پیش نبرد و بسان پرافتخارترین‌های این عرصه یعنی برزیل و ایتالیا، دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برد. در این دیدار لهستانی‌ها گرچه ست نخست را 25 بر 23 به سود خود خاتمه دادند، اما در ادامه و در سه ست پیاپی با نتایج معنی‌دار 25 بر 16، 25 بر 19 و 25 بر 11 مغلوب شاگردان کواچ شدند تا ایران 16 امتیازی شده و گام بلند دیگری به سوی فینالیست شدن بردارد.

اما تیم ایران در شرایطی در یک قدمی صعود به فینال لیگ جهانی قرار دارد که کارشناسانی چون بهروز عطایی، امیر حسینی و ناصر شهنازی اعتقاد دارند والیبال ایران حتی این توانایی را دارد که روی یکی از سکوهای لیگ جهانی قرار گیرد و ملی‌پوشانی نظیر شهرام محمودی، سعید معروف، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظــــریف، مهدی مهدوی و عادل غلامی هم تاکید می کنند تیم ملی ایران با حمایت تماشاگران پرشور امشب نیز بر لهستان غلبه خواهد کرد و جشن صعود می‌گیرد.

همه از ایران می‌ترسند

در‌ آستانه این دیدار، محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال با تائید این اظهارنظر کارشناسان که والیبال ایران توانایی قرار گرفتن روی سکوی جهانی را دارد، گفت: ما حتی برای حضور در المپیک و کسب مدال این بازی‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده و بسیار امیدواریم، اما معتقدم باید پله به پله جلو برویم و اجازه بدهیم در یک فضای آرام تیم ملی کار خودش را دنبال کند. در این باره مسعود آرمات، یکی دیگر از کارشناسان والیبال و سرمربی فصل گذشته تیم باشگاهی نوین کشاورز نیز به جام‌جم گفت: بدون تردید در مرحله فینال لیگ جهانی کار بسیار سخت‌تر می‌شود، اما معتقدم با توجه به کیفیت کار و اعتماد به نفس بالایی که ملی‌پوشان کشورمان به دست آورده‌اند نه تنها آنها در مرحله فینال نیز از هیچ تیمی نمی‌ترسند، بلکه این حریفان هستند که از رویا رویی با تیم ما واهمه دارند. جدی‌ترین حریفان ما در مرحله فینال تیم‌های روسیه و ایتالیا هستند.

نگران تحلیل قوای جسمی نباشید

مسعود آرمات در پاسخ به این پرسش که آیا فشردگی رقابت‌ها تحلیل قوای جسمی بازیکنانمان را درپی نخواهد داشت، افزود: با توجه به این‌که بخوبی در جریان روند آماده‌سازی تیم ملی قرار دارم این اطمینان را به شما می‌دهم که با توجه به حرفه‌ای شدن بازیکنانمان نباید نگران ضعف جسمانی باشیم، از طرفی هم مربی بدنساز و هم پزشک تیم بخوبی با آماده‌سازی بازیکنان بر پایه علم روز آگاه هستند و نباید از این بابت نگران باشیم. با وجود این معتقدم تیم ما هم می‌تواند مانند برزیل و ایتالیا به بازیکنان ذخیره نیز میدان دهد و مانع خسته شدن بیش از حد ترکیب اصلی شود، چرا که منهای یکی دو پست، در دیگر پست‌ها ذخیره‌های ما چیزی از ترکیب اصلی کم ندارند.

درجا نخواهیم زد

اما سیر صعودی والیبال ایران چه دستاوردی برای این ورزش به همراه داشته و برنامه‌های فدراسیون والیبال برای حفظ وضع موجود و ادامه این سیر صعودی چه خواهد بود؟ محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال در پاسخ به این پرسش، تصریح کرد: مهم‌ترین دستاوردی که این موفقیت داشته، پیشرفت فنی والیبال ما بوده است که این بعد کار برای همگان بخوبی نمایان است، اما توسعه بدنه والیبال کشور دیگر دستاورد ما بوده است و این مهم را بخش استعدادیابی و مربیان فعال ما در این بخش در سراسر کشور بخوبی لمس کرده‌اند که به دنبال این درخشش میزان تقاضای علاقه‌مندان والیبال برای فراگیری این ورزش بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

مطمئنا این یک اتفاق بزرگ برای والیبال ایران تلقی می‌شود که البته مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که والیبال ایران برای ادامه این روزهای خوش برنامه‌ریزی کرده است، گفت: گرچه مسئولیت ما به دلیل این استقبال بیشتر می‌شود، اما مطمئنا این مهم چرخه پشتوانه‌سازی والیبال ایران را باکیفیت‌تر خواهد کرد و از این نظر نباید نگران بود. این در حالی است که هم‌اکنون تیم‌های نوجوانان و جوانان بسیار خوبی داریم. علاوه بر این در ترکیب تیم ملی بزرگسالان نیز جوانان بسیار شایسته‌ای داریم و نباید نگران تهی شدن تیم ملی از بازیکن خوب باشیم.دبیر فدراسیون والیبال، این بخش از صحبت‌هایش را با ذکر یک مثال تکمیل کرد: زمانی که خود من در تیم ملی بودم (حوالی سال 2002) وقتی صاحب مدال نقره و برنز آسیا شدیم، برخی می‌گفتند این نسل طلایی والیبال است و بعد از این نسل دچار مشکل می‌شویم، اما دیدیم که نسل بعدی قهرمان‌ آسیا شدند، بنابراین نباید نگران بود.

تامین هزینه‌ها با درآمدزایی

یکی دیگر از نکاتی که در حاشیه حضور در لیگ جهانی مورد توجه قرار دارد، بحث درآمدزایی فدراسیون از این رقابت‌هاست که مطمئنا این مهم نیز فرصت خوبی برای والیبال تلقی می‌شود.

دبیر فدراسیون در این باره گفت: ما بهره‌مندی مالی چندانی از این نظر نداریم و عملا درآمد کسب شده هزینه برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی و همچنین مخارج تیم‌های مهمان خواهد شد. گرچه عمده‌ترین درآمدزایی ما از طریق یک اسپانسر خاص است، اما در این راه تا سرحد امکان به بهترین شکل ممکن درآمدزایی لازم انجام می‌شود. البته در کنار همه این‌ها نباید فراموش کرد که بحث درخشش در لیگ جهانی و شور و شعف و غرور ملی را با هیچ متری نمی‌توان سنجید و خوشحالیم که از این نظر والیبال سهم خود را در افتخارآفرینی برای کشور ایفا می‌کند.

فلورانس ایتالیا، در انتظار 6 تیم برتر والیبال

مرحله فینال لیگ جهانی والیبال قرار است طی روزهای بیست و پنجم تا بیست و نهم تیرماه در فلورانس ایتالیا و با شرکت شش تیم برگزار شود. در مرحله فینال ابتدا تیم‌ها در دو گروه سه تیمی برابر هم صف‌آرایی کرده و درنهایت در مرحله دوم در دیدارهای فینال و رده‌بندی برای قرار گرفتن روی سکوهای سه‌گانه تلاش خواهند کرد.

شش تیم مرحله فینال به این ترتیب انتخاب خواهند شد که در گروه اول علاوه بر ایتالیا به عنوان میزبان، دو تیم از میان تیم‌های ایران، برزیل و لهستان، از گروه دوم نیز دو تیم و از گروه‌های سوم تا پنجم در مجموع یک تیم برتر راهی مرحله فینال خواهند شد.

تیم ملی ایران پس از آن‌که امشب در تهران به مصاف لهستان رفت، طی روزهای سیزدهم و چهاردهم تیر نیز در لهستان به مصاف این تیم می‌رود.

نگاهی به جدول رده‌بندی گروه‌های پنجگانه تا مرحله کنونی خالی از لطف نیست:

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها