متهم به دلیل اختلاف مالی، پدر همسرش را مجروح و 2 برادرزنش را کشت

اعتراف به کشتار خانوادگی

«التماس‌هایم بی‌فایده بود، پدرزنم تصمیم نداشت بدهی‌اش را بپردازد.» مرد جوان این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این مشکل، زندگی و کارم را تحت تاثیر قرار داده و همه چیز را به‌هم ریخته بود.» سهراب خودکاری را که روی میز بود، برداشت و شروع کرد به نوشتن از جنایتی که مرتکب شده بود. او عامل اصلی قتل دو برادرزن و مجروح کردن پدرزنش است؛ هرچند متهم هرگز نمی‌خواست چنین اتفاقی بیفتد، اما قبل از آن هرچه با خانواده همسرش صحبت کرده بود، فایده‌ای نداشت و او به این نتیجه رسیده بود که پدرزنش تصمیم ندارد بدهی میلیونی‌اش را پرداخت کند.
کد خبر: ۶۸۸۴۳۰

وقوع جنایت

رسیدگی به این پرونده از چهارم خرداد آغاز شد. عقربه‌های ساعت 15 و 15 دقیقه را نشان می‌داد که مردی میانسال وحشتزده با پلیس تماس گرفت و از تیراندازی در یکی از خیابان‌های شهر آبادان خبر داد. مرد توضیح داد مقابل خانه همسایه‌شان تیراندازی شده و دو نفر به قتل رسیده‌اند و عامل تیراندازی نیز پا به فرار گذاشته است.

به دنبال این تماس، تیمی از ماموران راهی محل حادثه شدند. جنایت داخل کوچه‌ای رخ داده بود و دو مرد جوان و یک مرد میانسال غرق خون روی زمین افتاده بودند. همزمان، امدادگران اورژانس نیز وارد محل حادثه شدند، اما بررسی‌های آنها نشان داد یکی از دو مرد جوان، جانش را از دست داده و دو مرد دیگر مجروح شده‌اند که جراحت یکی از آنان شدید بود و هر دو به بیمارستان منتقل شدند، اما تلاش‌ها برای نجات جوان دیگر هم به نتیجه نرسید و او نیز جانش را از دست داد، اما مرد میانسال که تیر به زانویش خورده بود، با تلاش پزشکان جان سالم به در برد و درمان شد.کارآگاهان جنایی بعد از مرگ دو مرد جوان همراه بازپرس ویژه قتل وارد عمل شدند و رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار دادند.

جنایت خانوادگی

با مرگ دو مرد جوان در این حادثه، تحقیقات پلیس برای کشف راز این جنایت شروع و با بررسی‌های اولیه مشخص شد دو جوانی که جانشان را از دست دادند، برادر بودند و مرد میانسال که مجروح شده، پدر آنهاست.

کارآگاهان به تحقیق از شاهدان تیراندازی پرداختند. یکی از آنها گفت: «ساعاتی قبل با شنیدن صدای داد و فریاد چند مرد از کوچه، با عجله بیرون دویدم و چهار مرد را دیدم که مقابل خانه همسایه‌مان ایستاده‌اند و او را صدا می‌زدند. هر چهار نفرشان را شناختم. آنها پدرزن و سه برادرزن سهراب بودند که از او می‌خواستند از خانه بیرون بیاید، اما کسی از داخل خانه جوابی نمی‌داد.»

مرد جوان ادامه داد: «با خودم گفتم اتفاق مهمی نیفتاده است و برگشتم، اما در همان هنگام صدای شلیک گلوله به گوش رسید. وحشت کردم و وقتی برگشتم، سهراب، همسایه‌مان را دیدم که روی پشت‌بام ایستاده و دارد تیراندازی می‌کند. او به سمت برادرها و پدر همسرش شلیک می‌کرد. پس از دقایقی صدای تیراندازی قطع شد و دیگر او را ندیدیم. اصلا نفهمیدم او کجا رفت و چطور فرار کرد.

در جستجوی قاتل

تلاش برای دستگیری عامل این تیراندازی مرگبار با اطلاعاتی که از شاهدان به دست آمد، شروع شد. مرد تیرانداز پس از جنایت، خانه‌اش را ترک کرده و بی‌آن‌که ردی از خودش به‌جا بگذارد، متواری شده بود. فرار مرد جنایتکار مدت زیادی طول نکشید و کارآگاهان که قدم به قدم در تعقیب وی بودند، سرنخ‌هایی از مخفیگاه متهم به دست آوردند.رئیس پلیس آگاهی استان خوزستان در این باره می‌گوید: «تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه عامل جنایت آغاز شد و از آنجا که احتمال می‌رفت این مرد مسلح باشد، تیم‌های عملیاتی به صورت نامحسوس مخفیگاه وی را محاصره کردند و در عملیاتی ضربتی توانستند او را دستگیر کنند. متهم پس از انتقال به اداره آگاهی در همان تحقیقات اولیه به جنایت اعتراف کرد.»

اختلاف مالی

مرد تیرانداز در بازجویی‌ها درباره دلیل اختلاف خود با خانواده همسرش گفت: واقعا قصد کشتن آنها را نداشتم، اما مجبور شدم دست به سلاح شوم و دو برادرزنم به دلیل اختلاف مالی به قتل رسیدند.

مرد جوان درباره انگیزه این درگیری توضیح داد: قبل از آن‌که با پدر همسرم اختلاف مالی پیدا کنم، زندگی‌ام خیلی خوب بود، اما بعد از آن، همه چیز تغییر کرد. خانه‌ام به میدان جنگ تبدیل شده بود و مدام با همسرم سر این مساله دعوا و درگیری داشتیم. این درگیری‌ها ادامه داشت تا این‌که همسرم از این کشمکش‌ها خسته شد و دو ماه قبل قهر کرد و به خانه پدرش رفت.

متهم افزود: در این مدت با همسرم تلفنی در ارتباط بودم و چند بار هم پدرش از من خواست دنبال همسرم بروم و با هم آشتی کنیم، اما من شرط این آشتی را دریافت طلبم عنوان کردم. همین موضوع باعث اوج گرفتن درگیری‌ها بین ما شد تا این‌که روز حادثه همسرم با من تماس گرفت و گفت پدر و سه برادرش دارند سراغم می‌آیند. او گفت آنها عصبانی هستند و از من خواست خانه را ترک کنم تا با هم درگیر نشویم، اما من به جای گوش کردن به حرف‌های او، تصمیم گرفتم در خانه بمانم و تکلیف خودم را روشن کنم و از آنها انتقام بگیرم.

سهراب ادامه داد: به همین دلیل سلاح شکاری‌ام را برداشتم و به پشت‌بام خانه‌مان رفتم و به کمین آنها نشستم. وقتی سه برادر و پدر همسرم مقابل خانه‌مان رسیدند، به سمت آنها شلیک کردم و سپس پا به فرار گذاشتم، اما عاقبت دستگیر شدم. اگر پدرزنم به مشکل به وجود آمده توجه و بدهی‌اش را پرداخت کرده بود، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتاد، اما حالا سه نفر برای 15 میلیون تومان آینده‌شان را از دست دادند.

داماد جنایتکار پس از اعتراف به قتل دو برادر همسرش و مجروح کردن پدر آنها، با قرار بازداشت راهی بازداشتگاه شد تا پرونده‌اش برای محاکمه به دادگاه کیفری استان خوزستان فرستاده شود.

مرجان رضایی

نظر کارشناس

ناتوانی در حل مشکل

سعید هرمزی ـ روان‌شناس

«توانایی حل مساله»، این عبارت در زندگی نقشی اساسی و کلیدی دارد. همه ما در زندگی با مشکلات و بحران‌هایی مواجه می‌شویم که باید بکوشیم آنها را رفع کنیم. برای حل مساله ابتدا باید آن را شناخت. همه افراد در زندگی در تنگناهایی گرفتار می‌شوند، اما برخی گمان می‌کنند مشکلات فقط برای آنها پیش می‌آید و به همین سبب در برابر مشکلات به‌جای رفتار منطقی و معقولانه، واکنش‌های احساسی نشان می‌دهند و گرفتار خشم و اندوه مهارگسیخته می‌شوند. افراد در چنین حالتی نمی‌توانند بخوبی تجزیه و تحلیل کنند و ببینند مشکل‌شان ناشی از چیست، چگونه به وجود آمده است، چه افرادی با آن درگیر هستند و.... ناتوانی در یافتن پاسخ درست برای این پرسش‌ها به آن منجر می‌شود که آنها نتوانند به این پرسش که «اکنون چه باید بکنم؟» نیز جواب درستی بدهند.

توانایی حل مساله، اکتسابی است و هر فردی از دوران کودکی باید آن را فرابگیرد. این آموزش‌ها ابتدا از طریق والدین و حتی در بازی به کودکان آموزش داده می‌شود و بعد از آن آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی در این زمینه نقش ایفا خواهند کرد. در پرونده مورد بحث، متهم بعد از آن‌که با پدر همسر خود به مشکل برخورد، نتوانست مساله را درست تحلیل و راه‌حل آن را پیدا کند و پاسخ‌ هیجانی را جایگزین جواب منطقی کرد.

او چنان گرفتار خشم و کینه شده بود که به احتمال زیاد هنگام تیراندازی و جنایت، به عاقبت کار خود نمی‌اندیشید. در چنین جنایت‌هایی است که اهمیت توانایی حل مساله روشن می‌شود و درمی‌یابیم همه باید در کسب این توانایی و آموزش دادن آن به دیگران بکوشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها