حاشیه خبر

بالانویس‌ها و زیرنویس‌های جام و جنگ

شبکه‌های سیما و برنامه‌های رادیو دسترسی به تصاویر، اخبار و اطلاعات مربوط به جام‌جهانی را آسان کرده‌اند. به طور مثال خیلی‌ها که نمی‌توانند برخی بازی‌ها بویژه آنهایی که نیمه‌شب به بعد آغاز می‌شود، تماشا کنند، اولین سراغی که صبح‌ها از بازی‌های جام‌جهانی می‌گیرند، نشستن پای شبکه خبر است.
کد خبر: ۶۸۸۲۲۸

شبکه خبر ارائه اطلاعات دست اول را با زیرنویس کردن آنها مد نظر دارد، اما این شبکه ساعت‌هایی از روز اخبار مربوط به جام‌جهانی را علاوه بر زیرنویس، بالانویس هم می‌کند! بالانویسی اخبار و نتایج جام‌جهانی و زیرنویسی فجایع تروریست‌های بعثی ـ تکفیری داعش.

بالانویس‌ها و زیرنویس‌ها در تضاد کامل با هم از برابر دیدگان بینندگان تلویزیونی می‌گذرند. بالانویس‌ها از روح ورزش در بازی‌های جهانی حکایت دارد و اما زیرنویس‌ها خبر از جنگ‌هایی می‌دهد که در تضاد با مفاهیم و آرمان‌های جام‌جهانی است.

بالا از تقابل ملت‌ها در حوزه ورزش و بازی نوشته می‌شود و فوتبال واسطه صلح و آرامش است اما پایین خبرهای فجایع مسلمان‌کشی از عراق و سوریه می‌آید و مدام از گوشه دیگر صفحه تلویزیون خارج می‌شود. همزمان با خواندن این زیرنویس‌ها بسیاری از ما در کنار ملت‌های مظلوم و ستمدیده قرار می‌گیریم، آه می‌کشیم و روزهای بدون جنگ را برای آنها آرزو می‌کنیم. روزهایی که تماشای فوتبال یا والیبال برای آنها حسرت نباشد. یکی به سرکردگان فجایع درکشورهای مسلمان بفهماند جنگ و خونریزی راه اثبات فرقه‌ها و گروه‌ها نیست چون در عصر حاضر سریع تر، قوی‌تر و بالاتر بودن بین ملت‌ها را بازی و پرداختن به روح ورزش بیشتر و بهتر از سیاست‌های شکست خورده تکراری تعیین می‌کند.

زیرنویس‌ها از سیاست‌های جنگ‌طلبانه در عراق، سوریه و اوکراین خبر می‌دهند آنجا که به اصطلاح فاتحان، پیش مردم جهان سرشکسته و شکست خورده‌اند، اما بالانویس‌ها از اشکان دژاگه می‌نویسند، در عین حال که زمین خورد، در عرصه جهانی سرافرازمان کرد.

بالانویس‌های جام جهانی فوتبال وسوسه‌هایمان را برای حضور جهانی با ورزش بیشتر می‌کنند. حالا داریم از دیده شدن بیشتر لذت می‌بریم. از گزینه‌های روی میز خبری نیست. دنیا دارد فرهنگ ایرانی را با حس میهن دوستی و غرور ملی در مستطیل سبز می‌بیند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها