قیام شیخ عبیدالله شمزینی در دوره‌ ناصرالدین شاه کتاب شد

«قیام شیخ عبیدالله شمزینی در دوره‌ی ناصرالدین شاه قاجار» نگاشته‌ی کیومرث فیضی در 242 صفحه از سوی انتشارات جوهر حیات در ایلام در سال 90 منتشر شده است.
کد خبر: ۶۸۷۴۶۱
قیام شیخ عبیدالله شمزینی در دوره‌ ناصرالدین شاه کتاب شد

یکی از با اهمیت‌ترین راه‌های آشنایی با اوضاع ایران، مطالعه و تحقیق درباره‌ی تاریخ سیاسی- اجتماعی گروه‌های قومی کشور است.

تجزیه و تحلیل جایگاه سیاسی آنها و تأثیر آن بر تاریخ ایران و مسائل مربوط به آن، بخش ویژه‌ای از حیات سیاسی تاریخ کشور را به ویژه در دوره‌ی معاصر آشکار می‌سازد؛ امری که تا کنون مورد غفلت جامعه‌ی علمی و پژوهشی ما قرار گرفته است.

شیخ عبید الله شمزینی فرزند شیخ طه از مردم روستای «شمزین» در کناره غربی ارتفاعات میان ایران و عثمانی، به عنوان یکی از شیوخ طریقت در سرتاسر کردستان شهرت زیادی به دست آورده بود. پژوهش حاضر با کنکاش در اهداف و ماهیت اصلی قیام شیخ عبیدالله نهری در قرن نوزدهم پرداخته و با طرح و ارائه‌ی چارچوبی نظری از مسئله‌ی قومی به بررسی زمینه های سیاسی – اجتماعی شکل گیری قیام و نقش قدرت‌های بزرگ (روسیه- انگلستان و عثمانی) در آن بپردازد.

در این کتاب از منابعی چون اسناد، منابعی که به تحولات ایران در عصر قاجار پرداخته‌اند، آثار به جای مانده از نویسندگان معاصر با قیام شیخ عبیدالله، منابعی که به اوضاع سیاسی اجتماعی کردها و کرستان پرداخته‌اند، منابعی که در رابطه با مناسبات دولت‌های ایران و عثمانی تألیف شده‌اند، سفرنامه‌ها و کتب خاطرات، روزنامه‌ها و نشریات و ... استفاده شده است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

بخش اول- زمینه‌های قیام شیخ عبیدالله

فصل اول- اوضاع سیاسی مناطق کردنشین در دوران قاجار

فصل دوم- خاندان شیخ عبیدالله و پیشینه خانوادگی آنها

فصل سوم- عوامل زمینه ساز قیام شیخ عبیدالله

بخش دوم- آغاز قیام و تهاجم شیخ عبیدالله به ایران

فصل اول- خاندان شیخ عبیدالله و مناسبات آنها با دربار ایران

فصل دوم- یورش شیخ عبیدالله به آذربایجان

فصل سوم- قدرت‌های بزرگ و قیام شیخ عبیدالله

فصل چهارم- آسیب شناسی قیام شیخ عبیدالله

نتیجه گیری

پیوست‌ها

منابع و ماخذ

نمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها