سخنگوی دولت با بیان اینکه فکر نمی‌کنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد، گفت: البته بهره گیری از نظرات او و دیگر شخصیت‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف بــرای ما مهم است، اما این طور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است.
کد خبر: ۶۸۶۴۰۲

«شناسنامه» این هفته با حضور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم از شبکه 3 سیما پخش شد.

سخنگوی دولت تدبیر و امید در ابتدای برنامه تلویزیونی« شناسنامه» در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته فکر می‌کردید روحانی پیروز انتخابات باشد یا خیر اظهار داشت:« گرچه آقای روحانی به الطاف الهی و تیزبینی مردم خوب کشورمان ایمان دارند، اما فکر می‌کنم چنین پیش بینی​ای برای شخص ایشان هم کمی دشوار بود.»

سخنگوی دولت در مورد مشورت روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات هم این​طور گفت:« هاشمی، همواره روحانی را برای حضور در این عرصه تشویق و ترغیب می کرد.» نوبخت در بخش دیگری از «شناسنامه» گفت:«صادقانه می‌گویم که هاشمی خیلی برای ما محترم است و ما قبولش داریم و وی را عنصر ارزشمندی برای تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانیم، اما سال گذشته انتخاباتی برگزار شد و حسن روحانی رای آورد وی خودش انسان صاحب نظر و مستقلی است. این‌که ایشان به خدمات و زحمات هاشمی احترام و اعتماد دارد به این معنا نیست که دائم با او در ارتباط باشد و در مورد مسائل مختلف جلسه داشته باشند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد. البته بهره‌گیری از نظرات او و دیگر شخصیت های انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است، اما این‌طور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است! روحانی گفت که من با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می‌دهم و وابستگی‌های سیاسی افراد برایم مهم نیست و فقط شایستگی ملاک است.

سخنگوی دولت تدبیر و امید در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد فضای انتخابات سال 88 هم گفت: اگر افرادی که در عرصه انتخابات حضور دارند، به اخلاقیات و قانون پایبند باشند فضا رو به تشنج کشیده نمی‌شود و اعصاب آرام را متشنج نمی‌کنند که افراد براساس موج و شور و احساس و بر اساس عصبانیت صحبت کنند. اگر این اصول در سال 88 از سوی همه رعایت می‌شد شاید این اتفاقات نمی‌افتاد.

وی در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد اتهام استفاده دولت یازدهم از عناصر فتنه 88 هم گفت: روحانی وعده‌ای داد و بدرستی هم روی آن پافشاری کرد. وی به مردم اعلام کرد که در تشکیل کابینه نگاه فراجناحی دارد و در ادامه هم از اصولگرایی و هم از اصلاحات برای کابینه استفاده کرد. این‌که بگوییم هرکس که در انتخابات 88 به رئیس جمهور آن دوره رای نداده حتما فتنه‌گر است تصور درستی نیست.

وی افزود: ما گاهی برای تسویه حساب‌های سیاسی یکدیگر را به صفتی که فکر می کنیم بد است نسبت می‌دهیم. اگر بگوییم هرکس که اصلاح طلب است فتنه جوست، می‌توان حرف منتقدان راکه می گویند دولت از عناصر فتنه استفاده کرده، قبول کرد اما این حرف بی‌پایه‌ ای است. بسیاری از اصلاح طلبان افرادی معتقد و چهارچوب دار هستند.

نوبخت همچنین گفت: بین اصولگرایان هم انسان‌های فهیم، قابل احترام و خوش فکری وجود دارند. چرا همیشه این‌طور فکر می‌کنیم که باید یا اصولگرا بود یا اصلاح طلب؟ فکر می‌کنم همه باید برای پیشرفت کشور در کنار هم باشیم و از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. روحانی روی قول خودش به مردم صادق بود و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان برخورد ناشایست با هاشمی بود

وی در مورد تعامل اصلاح‌طلبان دوم خرداد آن روزگار با آیت‌الله هاشمی هم اظهار داشت: اگر در کارنامه اصلاح‌طلبان به یک نمره منفی برخورد کنیم، یکی از این نقاط این است که آنها به شخصیت ممتاز هاشمی بدرستی عمل نکردند و با ایشان به شایستگی رفتار نکردند. من این موضوع را به عنوان یک اشتباه استراتژیک و بزرگ اصلاح‌طلبان می دانم که البته بعدها خودشان در جهت اصلاح این اشتباه قدم برداشتند.

نوبخت در مورد موضوع تحصن نمایندگان در مجلس ششم هم گفت:دیدگاه من در آن زمان مشخص بود. فکر می‌کنم تحصن کار اشتباهی بود. این‌که کسی که به نمایندگی مردم در مجلس حضور دارد بیاید و تحصن کند، برای من جای سوال دارد و نمی‌دانم یعنی چی؟

وی در مورد تعامل دولت و صدا و سیما هم گفت: بی‌انصافی است که نسبت به زحمات فرزندان کشور و نظام در صدا و سیما بی‌توجه باشیم.

رسانه ملی با این امکانات محدود باید در مقابل رسانه‌های متعدد خارجی بایستد و باید از زحمات دوستان در صدا و سیما تشکر کنیم. از طرف دیگر در برخی موارد انتظاراتی هم بیش از چیزی که الان دیده می شود وجود دارد.

نوبخت در مورد ارتباط دولت با قوای دیگر هم اظهار کرد:خوشبختانه دولت رابطه خوبی با مجلس و قوه قضاییه دارد. فکر می‌کنم مردم باید شاهد تعامل عملی قوا باشند.

وی در مورد ترمیم در کابینه در پایان یکسالگی دولت هم گفت:من چیزی در این مورد نشنیده‌ام و این موضوع را تائید نمی کنم. بحث تغییر آقای شمخانی هم جدی و مطرح نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها