عملکرد تیم ملی در نیمه راه لیگ جهانی زیر ذره‌بین کارشناسان

والیبال ایران می‌تواند در جمع 4 تیم برتر دنیا باشد

تیم ملی والیبال کشورمان هرچند در نیمه راه لیگ جهانی در انتهای جدول گروه اول این رقابت‌ها قرار دارد، اما از نظر کارشناسان، با توجه به جمیع جهات، عملکرد این تیم شایسته تحسین بوده و والیبال ایران از پدیده بودن گام به مرحله تثبیت نهاده و می‌تواند خود را در جمع چهار تیم برتر دنیا ببیند.
کد خبر: ۶۸۴۹۹۴

شاگردان اسلوبودان کواچ یکشنبه شب در یک بازی پایاپای و نفسگیر مقابل تیم قدرتمند برزیل در تهران تن به شکست 3 بر 2دادند تا با شش بازی و 7 امتیاز تیمی در انتهای جدول گروه اول قرار گیرند، با وجود این و در شرایطی که تیم ملی کشورمان شش بازی دیگر در این رقابت‌ها پیش رو دارد، با این حال هنوز هم از شانس بالایی برای صعود به مرحله نهایی و قرار گرفتن در جمع شش تیم برتر دنیا برخوردار است. در حالی که کواچ، سرمربی تیم ملی کشورمان اطمینان می‌دهد حرکت رو به رشد و راضی‌کننده تیم ایران در این رقابت‌ها ادامه خواهد داشت، سعید معروف کاپیتان تیم ملی از انگیزه بازیکنان برای کسب حداکثر امتیاز ممکن از 18 امتیاز باقیمانده تاکید می‌کند، برای بررسی این موضوع سراغ دو نفر از کارشناسان و مربیان والیبال کشور رفتیم تا دیدگاه آنها را درباره شرایط کنونی تیم ایران جویا شویم.

جایگاه باورنکردنی

حمید موحدی، مربی والیبال در ارزیابی عملکرد تیم ملی کشورمان در نیمه راه فصل جاری لیگ جهانی به جام جم گفت: تیم ایران در شرایطی در فصل جاری این رقابت‌ها به میدان رفته است که باید توجه کنیم برزیل، ایتالیا و لهستان از قدرت‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند و تیم کشورمان با برخی تغییرات در ترکیب خود و همچنین کادر فنی، گام به این رقابت‌ها گذاشته است. در چنین شرایطی تیم ایران عالی ظاهر شده و بازیکنان به لحاظ انفرادی و هم از نظر فنی استثنایی ظاهر شده‌اند.

این مربی والیبال با بیان این‌که در سال‌های گذشته کمتر کسی باور می‌کرد والیبال ایران به چنین جایگاهی دست یابد، افزود: روزی حتی دیدن برزیل افسانه‌ای برای ما رویا بود و امروز خوشحالیم که این افسانه والیبال را حتی در کشور خودش 3 بر صفر شکست می‌دهیم و مقابل هیچ تیم از پیش بازنده نیستیم، بواقع اگر در همین بازی آخر مغلوب برزیل شدیم، برنده واقعی این رقابت ما بودیم که خود را تا اینجا بالا کشیدیم و قدرت‌های بزرگ والیبال را به چالش جدی کشانده‌ایم.

موحدی تصریح کرد: آنچه مسلم است والیبال ایران از مرحله پدیده بودن پا را فراتر گذاشته و به مرحله تثبیت رسیده است. این مهم حاصل برنامه‌ریزی صورت گرفته و تلاش انجام شده در والیبال ایران طی سال‌های اخیر است. امروز والیبال ایران به جایگاه عمیقی بین مردم دست یافته است و معتقدم حتی اگر سالن 50 هزار نفری داشتیم، باز هم سالن پر می‌شد و باز هم خیلی‌ها بلیت گیرشان نمی‌آمد؛ همه اینها یعنی موفقیت والیبال.

این کارشناس والیبال با اشاره به دیدارهای پیش روی تیم ملی خاطرنشان کرد: معتقدم تیم ایران می‌تواند به مرحله فینال این رقابت‌ها صعود کند و با شش تیم برتر به رقابت بپردازد. با توجه به این‌که چند روز تا دیدار با ایتالیا فرصت داریم کادر فنی تیم باید نهایت تلاش خود را برای برطرف کردن نقاط ضعف به کار گیرد تا در شش بازی باقیمانده به مراتب عملکرد بهتری داشته باشیم؛ هرچند معتقدم تا اینجای کار نیز فوق استثنایی ظاهر شده‌ایم.

رگبار بهار نباشیم

محمد ترکاشوند، ملی‌پوش سابق و مربی کنونی والیبال نیز در بررسی عملکرد تیم ملی در نیمه راه لیگ جهانی به جام‌جم گفت: در شش بازی گذشته، تیم ملی شرایط متفاوتی را داشته است. در دو بازی اول که مغلوب ایتالیا شدیم. بازیکنان ما روحیه لازم را نداشتند که این روحیه از بازی نخست با برزیل خوب شد و بازیکنان دوباره به خودباوری رسیده و در دومین بازی در خاک برزیل 3 بر صفر میزبان پرقدرت خود را شکست دادند، این نتیجه گل سرسبد عملکرد تیم ما از لیگ جهانی تا اینجا بوده است. به هر حال در مجموع چهار بازی با برزیل ما 7 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را از پرافتخارترین تیم دنیا گرفتیم و این کارنامه بزرگ، درخور توجه و تحسین‌برانگیز است.

ترکاشوند نوسان موجود در عملکرد تیم ملی در دیدارهای خانگی مقابل برزیل و در ست‌های مختلف را حاصل افزایش سطح توقعات و مسائل روحی ـ روانی دانست و گفت: معتقدم در کنار مباحث روانی که کادر فنی باید بیش تر از اینها روی آن تاکید داشته باشد، چند نقطه ضعف در دفاع روی تور داریم که باید روی آن نیز کار شود، این درست که آمار دفاع ما بهتر شده، اما به نظر من این به دلیل عملکرد خوب بچه‌ها در دفاع تک نفره بوده و جا دارد در دفاع تیمی به انسجام کافی و کامل برسیم.

وی افزود: با توجه به این‌که حریفان ما را به عنوان یک قدرت بزرگ شناخته و با آنالیز دقیق به مصاف تیم‌مان می‌آیند، مطمئنا کار ما سخت‌تر شده است و باید حواسمان جمع باشد که در دیدارهای آینده بتوانیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم، بویژه در مقابل ایتالیا. در هر صورت نباید به بازی‌های قابل قبول در این مرحله بسنده کرد، بلکه باید به فکر مرحله فینال این رقابت‌ها باشیم.

ملی‌پوش سابق والیبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کردید روزی والیبال ایران به چنین جایگاهی برسدو همه از آن انتظار صعود به جمع شش تیم برتر دنیا را داشته باشند، گفت: چرا که نه؟ معتقدم والیبال ایران حتی می‌تواند در جمع چهار تیم برتر دنیا قرار داشته باشد و با نگاه پشتوانه محور برای تثبیت جایگاه خود گام بردارد تا ابر و رگبار بهاری نباشیم و همچنان در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

اما با توجه به مسجل شدن حضور ایتالیا در مرحله نهایی این رقابت‌ها علاوه بر این در دو دیدار گذشته خود برابر لهستان از یاران ذخیره خود استفاده کرد، دیروز اعلام شد که مائورو بروتو سرمربی لاجوردی‌پوشان برای دو مسابقه با ایران، فیلیپو لانزا، گابریله ماروتی، توماس برتا، میشله بارانوویچ، متئو پیانو، جیلیو سابی، آندره کولاچی، آنتونیو کوارتا، لوئیجی رانداتزو، سیمونه آنزانی و آندره جیوانی را برای سفر به تهران انتخاب کرده است. این یعنی این که خبری از ستاره‌هایی چون زایتسف و پارودی در سفر به تهران نخواهد بود. ایتالیا اکنون با 19 امتیاز در صدر گروه قرار دارد.

تیم ملی والیبال کشورمان در ادامه لیگ جهانی ساعت 18 و 30 دقیقه روزهای جمعه سی‌ام خرداد و یکشنبه اول تیرماه با ایتالیا در تهران، ساعت 21 روزهای جمعه ششم و یکشنبه هشتم تیرماه با لهستان در تهران و ساعت 22 و 45 دقیقه (به وقت تهران) روزهای جمعه سیزدهم و شنبه چهاردهم تیرماه با لهستان در خاک این کشور دیدار می‌کند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها