آیا پایان کار داعش نزدیک است؟

عراق‌؛ اسفنج تروریسم

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ادعای همکاری ایران وآمریکا در عراق غیرواقعی است

با این‌که سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه تاکید کرد تهران مخالف دخالت خارجی در بحران عراق است، اما برخی رسانه‌های غربی همچنان بر همکاری ایران و آمریکا در مقابله با گروهک تروریستی داعش تاکید دارند. شاید به همین دلیل بود که این بار دبیر شورای عالی امنیت ملی این خبرسازی‌ها را تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۸۴۴۶۲

علی شمخانی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی درخصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا در بحران عراق افزود: این موضوعات کارکرد جنگ روانی دارد و کاملا غیرواقعی است.

به گزارش مهر، او تاکید کرد: همان‌گونه که اعلام کرده‌ایم در صورت درخواست رسمی دولت عراق، موضوع کمک را در چارچوب مقررات بین‌المللی بررسی خواهیم کرد و این روند کاملا دوجانبه بوده و ارتباطی به کشور ثالث ندارد.

فشار بر اوباما برای همراهی با تهران

این موضعگیری‌ در شرایطی صورت می‌گیرد که روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف، دیروز نوشت: خطر داعش، آمریکا را مجبور به ائتلاف با ایران می‌کند.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه با اشاره به فشارهای وارده به رئیس‌جمهور آمریکا برای همراهی با تهران تصریح کرده است: اوباما مجبور است سال‌ها دشمنی با ایران را نادیده بگیرد و همکاری با تهران را برای مقابله با تهدید افراط‌گرایی در عراق آغاز کند.

با وجود چنین تحلیل‌هایی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز درخصوص آخرین تحولات عراق در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا در چارچوب اجرای سیاست ایجاد ارتش‌های باز، بستر شکل‌گیری و رشد گروه‌های مسلح تروریستی مشابه داعش را فراهم کرده است.

وی با اشاره به همکاری‌های مالی، اطلاعاتی و لجستیکی برخی متحدان آمریکا در اجرای این سیاست افزود: ایجاد رعب، بی‌ثباتی و مقابله مسلحانه و خشن با خواست و اراده مردم که در قالب انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت کشورها رقم می‌خورد، از اهداف اصلی آمریکا در پیگیری سیاست ارتش‌های باز است. نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر نقش فرماندهان جنایتکار بعثی در هدایت عملیاتی گروهک داعش اظهار کرد: استفاده از افراط‌گرایان خشن برای اعمال اراده آمریکا در برابر خواست و اراده مردم عراق و سوریه، با آن‌که چهره‌ای خشن و غیرانسانی از اسلام ارائه می‌کند، خطر بازگشت تروریست‌ها به کشورهای مجری سیاست‌های آمریکا را کاهش می‌دهد.

عراق نیازی به دایه‌های آلوده ندارد

شمخانی با قدردانی از مردم مسلمان عراق اعم از شیعه، سنی و کرد که با هوشیاری شناخت دقیق فتنه‌گری بیگانه با اتحاد و همدلی به درخواست‌های مراجع و علمای دینی پاسخ مثبت داده و به دفاع از کشور خود پرداخته‌اند، افزود: تاریخ نشان می‌دهد که ملت بزرگ عراق برای حفظ و استقلال کشور و اعمال خواست و اراده خود هیچ‌گاه نیازمند دلسوزی دایه‌های آلوده، اما مدعی مهربان‌تر از مادر نبوده و بی‌شک تهدیدات تروریسم اخیر را چون گذشته پشت‌سر خواهد گذارد.

وی با فریبکارانه خواندن برخی اظهارات اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی درخصوص کمک این کشور برای دفع تهدیدات داعش در عراق، احتمال تهدید امنیت ملی این کشور از سوی گروه‌های آمریکا ساخته را مانند برخی رخدادهای اخیر یادآور شد و گفت: به طور قطع نباید از عوامل پشت صحنه ایجادکننده تهدیدات و ناامنی در کشور عراق انتظار مساعدت و کمک داشت.

از سوی دیگر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور دیروز در توئیتر خود با منتفی اعلام کردن دخالت نظامی ایران و آمریکا در عراق، نوشته است: ایران و آمریکا تنها کشورهایی هستند که از منظر قدرت منطقه‌ای می‌توانند بحران عراق را صلح‌آمیز سامان دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها