آیا پایان کار داعش نزدیک است؟

عراق‌؛ اسفنج تروریسم

هنوز این برداشت قوی و پابرجاست که تروریسم در محیط های مساعد کشت شده و به نقاط مستعد بحران صادر می شود، اما در مقابل یک گمانه قدرتمند این است که تجمع تروریست ها در یک مکان می تواند کار را برای ریشه کنی پدیده تروریسم میسر کند.
کد خبر: ۶۸۴۸۶۹
عراق‌؛ اسفنج تروریسم

این وضعیت را اکنون به روشنی می توان در عراق و تحولات امروز آن مشاهده کرد؛ جایی که گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) از چند روز پیش دست به تهاجم و ددمنشی زده و نگاه همه جهانیان را متوجه رخدادهای این کشور کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری الاتجاه عراق، سرهنگ رشید فلیح فرمانده عملیات الانبار در این زمینه از وجود یک توطئه خبر داده و فاش کرده است که 4 دستگاه اطلاعاتی امنیتی خارجی برای به فروپاشی کشاندن عراق تلاش می کنند.

فلیح نگفت که دقیقا کدام دستگاه های اطلاعاتی در عراق فعالیت خرابکارانه دارند اما هشدار داد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را خطر تروریسم تهدید می کند و طرحی آمریکایی اروپایی برای پاکسازی جهان از تروریست ها با تجمیع آنان درعراق و به قیمت نا امن سازی این کشور در جریان است.

این افسر ارشد عراقی تصریح کرد: رویکرد اروپایی – آمریکایی این است که عراق را تبدیل به اسفنجی کنند که تروریست ها و داعشی ها را از همه جای جهان به آن بکشانند.

به عقیده برخی کارشناسان، هدف از این اقدام پس از تجمیع عناصر افراط گرای تروریست نابودی یکجای آنهاست.

فلیح در این باره گفت: این رویکرد تا حالا موفق شده است تروریست ها را از اسپانیا، هلند، آمریکا و تعدادی از کشورهای عربی به بستر مساعد عراق بکشاند.

این سخنی است که اسحاق جهانگیریˈ معاون اول رییس جمهوری نیز در مصاحبه با شبکه خبری تله سور ونزوئلا در باره آن سخن گفت و با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت عراق گفت: اگر غربی ها در مبارزه با تروریسم صادق هستند بهترین فرصت برای آن ها به وجود آمده است تا با این گروهی(داعش) که بدترین جنایات را مرتکب شده، مقابله کنند.

وی گفت: عراق یکی از کشورهای مهم منطقه است. ما با دولت عراق روابط خوبی داریم و معتقدیم ثبات در عراق باید مورد توجه همه باشد.

جهانگیری افزود: بعد از استقرار دولت جدید عراق تلاش های زیادی برای تضعیف این دولت انجام شد اما دولت عراق به خوبی عمل کرده است.

وی ادامه داد: آخرین انتخابات در عراق در ماه گذشته با شرکت پرشور مردم همراه بود و در آرامش کامل برگزار شد، آنهم در شرایطی که بسیاری از گروه های معارض انتظار داشتند هنگام انتخابات، امنیت عراق را بر هم بزنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه انتخابات اخیر عراق، اولین انتخاباتی بود که بعد از خروج کامل نیروهای خارجی انجام شد، اظهارداشت: در کنار عراق، سوریه است که چند سالی است دچار بحران شده و در آن، گروه های افراطی زیادی از کشورهای مختلف حضور دارند.

جهانگیری اضافه کرد: گروه های تروریستی که در سوریه سازماندهی شده اند، از این فرصت استفاده و بسیاری از شهرهای عراق را نا امن کرده اند.

وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که دولت و مردم عراق با کمک روحانیت و مرجعیت که عزم جدی برای مقابله با تروریستها دارند، قادر هستند گروه داعش را از سرزمین خود بیرون کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی خبرگزاری ها ادعا کرده اند ایران نیروی نظامی به عراق فرستاده است، بار دیگر تاکید کرد: تا این لحظه، ما هیچ نیروی نظامی نفرستاده ایم.

در هر حال، واقعیت این است که تروریسم برای بسیاری از کشورهای حامی آن مانند عربستان نیز یک تهدید است و ریاض به آنها اجازه فعالیت در داخل کشور خود را نمی دهد اما در صورت عدم اهتمام جدی بین المللی به حل بحران، خطر تروریسم می تواند دامنگیر بسیاری از این کشورها شود.

استقرار نظامیان امریکایی در خلیج فارس، اعلام آمادگی ایران برای سرکوب تروریستها، درخواستهای آشکار و پنهان کشورهای عربی برای سرکوب تندروها در عراق و مجموعه شواهد نشان می دهد زمان بسوی سرکوب و حتی نابودی پدیده تروریسم در عراق نزدیک است اما به نظر می رسد همه آنها منتظر هستند ابتدا ببینند ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور تا چه اندازه در این زمینه موفق خواهند بود. آنها امیدوارند که عراق به تنهایی از عهده سرکوب داعش برآید تا نیازی به دخالت نظامی علنی کشورهای دیگر در آن بوجود نیاید.

آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟!. به نظر می رسد برای آگاهی از این پاسخ باید چند روزی منتظر ماند.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آبادانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
باید نیروی داعش در خاك عراق سركوب شوند تا نتوانند در جای دیگری را اشغال كنند . و ایران هم باید اعلام آمادگی كنند و نیرو داوطلب را به عراق بفرستد تا همه عالم بدانند باید با اشرار مبارزه كرد .

یا ابا عبدالله الحسین روحی فدائك
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها