فانی در صحن علنی مجلس:

۱۳۰ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارد

وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است، گفت: در این میان هنوز ۱۰ هزار واحد آموزشی نیز به صورت دونوبته اداره می‌شود.
کد خبر: ۶۸۴۱۵۰
۱۳۰ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارد

علی‌اصغر فانی که امروز یکشنبه به مجلس رفته بود در معرفی اولویت‌های کاری وزارت آموزش و پرورش در سال اقتصاد و فرهنگ گفت: آموزش و پرورش به عنوان وسیع‌ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بی‌بدیلی را در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: مدارس و واحدهای سازمانی وزارت آموزش و پرورش به گستردگی میهن اسلامی در اقصی نقاط کشور حضوری جدی داشته و پرچم میهن اسلامی را به اهتزاز درآورده و ارتباطی دوسویه را بین حاکمیت و مردم برقرار می‌سازد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس آموزش و پرورش ارزش‌ها و پیام‌های انقلاب و میهن اسلامی را در قالب کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزش و پرورش به طور مستقیم با دانش‌آموزان و به طور غیرمستقیم با اولیای آنها مبادله می‌کند.

فانی خاطرنشان کرد: در بسیاری مواقع به دلیل شخصیت پرنفوذ معلم در جوامع روستایی و شهری بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات، آمارگیری، توزیع کالا و خدمات حمایتی، شناسایی اقشار آسیب‌پذیر، حل دعاوی و مشکلات منطقه‌ای،‌ آموزش و پرورش‌های محلی در زمینه‌های بهداشتی و محیط زیست،‌ بزرگداشت مناسبت‌های ملی و انقلابی و بسیاری دیگر از این نوع خدمات از سوی معلمین و توسط مدارس مستقر در مدارس شهری و روستایی و عشایری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این میان تعداد 719 آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش مسئولیت سازماندهی، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های در موارد رسمی و غیررسمی مدارس را بر عهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری خدمت‌رسانی به 12 و نیم میلیون دانش‌آموز را در برنامه کاری خود داشته که از این تعداد 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل می‌دهند. برای اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان 105 هزار واحد آموزشی با قریب 542 هزار کلاس درس دایر بوده‌اند.

فانی خاطرنشان کرد: در مجموع تعداد دانش‌آموزان کشور حدود یک میلیون و 80 هزار یعنی 8.6 درصد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. دامنه تغییر بین میزان فهم دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از کل دانش‌آموزان بین استان‌های کشور بسیار زیاد است. به نحوی که در استان کردستان 2.5 درصد و در شهر تهران 17 درصد در نوسان است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر اعم از معلمان و کادر اداری و غیره بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است که از این تعداد حدود 53 درصد را خانم‌ها و 47 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، این نسبت در استان‌های مختلف تفاوت فراوانی را دارد، به نحوی که در شهر تهران قریب به 72 درصد از کارکنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در مقابل، استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 35 درصد، کمترین کارکنان زن را دارا است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: قریب به 67 درصد از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند و در این میان قریب 9 درصد آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش‌آموز یک معلم به کار اشتغال دارد و با وجود تلاش و توجه به عمل آمده به ازای هر 250 دانش‌آموز تنها یک مربی یا معاون پرورشی امکان تخصیص پیدا کرده است.

فانی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که در حوزه سلامت و بهداشت به ازای حدود هر یک هزار و 670 دانش‌آموز، تنها یک مراقب سلامت یا مربی بهداشت به خدمت مشغول است و این نکته قابل توجه است که نیمی از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش بیش از 20 سال سابقه خدمت دارند و در این میان حدود 10 درصد کارکنان طی سه سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید که در بین استان‌های کشور استان‌های گیلان، یزد، تهران و مرکزی بیش از سایر استان‌های کشور در معرض خروج نیرو قرار دارند.

وی با اشاره به بحث فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش افزود: با وجود تصویب و تخصیص اعتبارات برای تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی و تأمین سیستم گرمایشی هنوز حدود یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی نیازمند به بازسازی مشغول به تحصیل هستند و کماکان 130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است و در این میان هنوز 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش اکنون حدود 5 هزار و 900 پروژه نیمه تمام دارد که حدود 31 هزار کلاس درس را شامل می‌شود.

فانی خاطرنشان کرد: ساختار بودجه آموزش و پرورش به نحوی است که حدود 99 درصد اعتبارات به هزینه‌های پرسنلی و حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص می‌یابد و تنها یک درصد آن برای انجام فعالیت‌های عملیاتی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: این یک درصد در کنار اعتباری که برای اجرای طرح تحول و برنامه‌های کیفیت‌بخشی در سال 93 پیش‌بینی شده، در بهترین وضعیت اعتباری حدود 500 میلیارد تومان را شامل می‌شود که این 500 میلیارد تومان باید در طول یک سال برای 105 هزار مدرسه و 13 میلیون دانش‌آموز هزینه شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مشکل جدی امروز آموزش و پرورش این است که معلمان ما انگیزه لازم را برای کار نداشته و مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای لازم را در اختیار ندارند.

فانی خاطرنشان کرد: سهم بودجه عمرانی آموزش و پرورش در استان‌ها از 21 درصد در 10 سال گذشته به 8 درصد رسیده که البته این سهم در استان‌هایی مثل ایلام و کرمان حدود 3 درصد بوده است.

وی افزود: امروز طرح رتبه‌بندی معلمان جزو برنامه‌های دولت است و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و امیدواریم که طرح رتبه‌بندی معلمان در آینده نزدیک به صورت لایحه تقدیم مجلس شود، چراکه در طرح رتبه‌بندی معلم، هم بحث انگیزش و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان و هم بحث معیشت آنها با هم دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م-حمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
۰
۰
بله !
هنرستان ... هم امسال ( 1394 ) سیستم سرمایشی بسیار بدی داشت ..
هرگز یادمان نمیرود كه چه سرمایی را سر كلاس كشیدیم ...

نیازمندی ها