درخشش چهره‌های تلویزیونی، حضور ستاره‌های سرشناس و محبوب سینما، زمین خوردن داریوش ارجمند، خط و نشان کشیدن مسعود کیمیایی برای یک روزنامه، گاف الیکا عبدالرزاقی، جشن همزمان تولد، ‌ازدواج و برگزیده شدن مهناز افشار و مجلس‌گردانی علی معلم یکی از خاطره‌انگیزترین و به یادماندنی‌ترین مراسم‌های هنری کشور را در «جشن حافظ» رقم زد.
کد خبر: ۶۸۳۵۲۹
حاشیه های جشن حافظ برای هنرمندان سینما و تلویزیون

به گزارش جام‌جم، چهاردهمین جشن سینمایی - تلویزیونی حافظ پس از وقفه‌ای سه ساله شامگاه پنجشنبه و مقارن با شب فرخنده نیمه شعبان با حضور چهره‌های سرشناس هنری در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد و برگزیدگان مختلف سینما و تلویزیون ایران در سال‌های 91 و 92 جوایز خود را دریافت کردند.

در این جشن پرحاشیه و جذاب که با یک ساعت تاخیر آغاز شد و بیش از چهار ساعت به طول انجامید از عبدالله اسکندری، چهره‌پرداز نامدار سینما و تلویزیون که آثاری چون «مختارنامه»، «امام علی» و «ناخدا خورشید» را در کارنامه خود دارد، به پاس 42 سال فعالیت هنری تجلیل شد.

خسرو دهقان نویسنده و منتقد پیشکسوت سینما نیز در این مراسم برای یک عمر فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی، تندیس حافظ را دریافت کرد. معرفی و اهدای تندیس‌های این دو بخش را رضا کیانیان به عهده داشت.

هیات داوران این جشن جایزه ویژه خود را به فرامرز قریبیان برای کارگردانی فیلم «گناهکاران» اختصاص داد. این بازیگر کارکشته و قدیمی سینما تندیس حافظ خود را از‌دستان مهران مدیری دریافت کرد.

اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم جشن حافظ به تجلیل از مسعود کیمیایی و داوود میرباقری اختصاص داشت و این دو کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون به ترتیب برای خلق فیلم «جرم» و سریال «مختارنامه» مورد قدردانی ویژه قرار گرفتند.

داریوش ارجمند که برای اهدای تندیس مسعود کیمیایی قصد حضور روی صحنه را داشت، پیش از این‌که پایش روی سن برسد، به زمین خورد، اما سریع بر اوضاع مسلط شد و خودش را پشت تریبون رساند. او پس از این اتفاق گفت: امشب به عینه زمین خورده سینما شدم!

مسعود کیمیایی نیز که برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه حاضر شد، برای یکی از روزنامه‌ها که بتازگی گفت‌وگویی را از او منتشر کرده و باعث به وجود آمدن حاشیه‌های فراوانی شده، خط و نشان کشید و گفت: خیلی دلم گرفته و تعجب می‌کنم از خانه سینما و کانون کارگردانان که در مقابل حیثیت خود سکوت کردند، اما من بابت این روزنامه تا پای عدالت می‌روم و در این لحظه علی معلم هم در حمایت از کیمیایی گفت: او این روزها فضاهای کاذب روشنفکری را نمایان کرده است.

داوود میرباقری هم پس از دریافت جایزه خود از دستان مهدی فخیم‌زاده گفت: خوشحالم مختار در حافظه تاریخی مردم ماند و این تندیس‌ حافظ نشانه آن است.

این مراسم بجز موضوع سینما و تلویزیون از موسیقی نیز بی بهره نبود و اجراهای زنده رضا یزدانی و گروهش و اجرای قطعه‌ای بداهه از علیرضا قربانی در حضور فرزاد فرزین و علی لهراسبی حاضران در سالن را به وجد آورد.

جدا از این، چهاردهمین جشن حافظ به قدری لحظات زیبا و خاطره‌انگیز داشت که کمتر تماشاگری با وجود طولانی شدن مراسم احساس خستگی می‌کرد. مهم‌ترین عامل شور و نشاط جشن حضور خود علی معلم، دبیر جشن و مدیرمسئول ماهنامه سینمایی دنیای تصویر بود که با اجرایی پرشور و مسلط همه حاضران را برای برپایی جشنی پرنشاط به‌مشارکت فرا می‌خواند.

در بخشی از این مراسم زوج امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی که برای اهدای جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری روی سن آمده بودند، اتفاق بامزه‌ای رخ داد.

عبدالرزاقی باوجود این‌که نام برنده در تیزر این قسمت ذکر شده بود، اسم عباس بُلوَندی (طراح صحنه و لباس فیلم چ و ملکه) را به اشتباه بِلوندی خواند و باعث خنده حاضران شد! البته امین زندگانی همسرش بلافاصله متوجه این اشتباه لپی شد و آن را تصحیح کرد.

اشک‌های شوق نورا هاشمی، یکی از دوبرنده جایزه بهترین بازیگر زن (برای جیب‌بر خیابان جنوبی) در آغوش مادرش گلاب آدینه از صحنه‌های قابل ذکر این مراسم بود.

محسن تنابنده هم که برای بازی در سریال‌های پایتخت2 و شاهگوش، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی شد، پس از دریافت تندیس حافظ گفت: دلم می‌خواست جایزه‌ بخش فیلمنامه را هم من بگیرم تا شب که به خانه می‌روم هر دو دستم پر باشد و با پایم در را باز کنم!

جوایز بخش تلویزیون و نمایش خانگی

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی: محسن تنابنده (پایتخت 2 و شاهگوش)

بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی: مرجانه گلچین (شاهگوش)

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی: مهراوه شریفی‌نیا (خداحافظ بچه)

بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی: مصطفی رستگاری (راستش را بگو)

بهترین کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی: سیروس مقدم (پایتخت 2 و دیوار)

بهترین مجموعه تلویزیونی: شاهگوش (داوود میرباقری)

بهترین ترانه فیلم یا مجموعه تلویزیونی: علیرضا قربانی (راستش را بگو)

جوایز بخش سینما

بهترین بازیگر مرد: بابک حمیدیان (چ و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند) و رضا عطاران (دهلیز و طبقه حساس)

بهترین بازیگر زن: مهناز افشار (برف روی کاج‌ها) و نورا هاشمی (جیب برخیابان جنوبی)

بهترین کارگردان: اصغر فرهادی (گذشته)

بهترین فیلمنامه: پوران درخشنده (هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند)

بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری (گذشته)

بهترین موسیقی متن: پیمان یزدانیان (جیب‌بر خیابان جنوبی)

بهترین دستاورد هنری: عباس بلوندی (چ و ملکه)

هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته دریافت تندیس حافظ بهترین فیلم ندانست!

علی رستگار‌‌ -‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها