ایده ترمیم بخش‌های مختلف بدن سال‌هاست در فیلم‌های سینمایی مختلف محوریت داستان را شکل می‌دهد، اما اکنون به نظر می‌رسد ترمیم بدن دیگر یک ایده داستانی نبوده و در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است.
کد خبر: ۶۸۳۲۶۸
دندان‌های خودترمیم‌گر

جام جم سرا: یکی از بخش‌های بدن انسان که در طول زمان با توجه به نوع نگهداری و بهداشت دچار مشکلات فراوانی می‌شود، دندان است.

دندان یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های بدن است و ظرفیت بالایی برای خرابی دارد. اوضاع زمانی بد می‌شود که خرابی دندان‌ها به ریشه و عصب رسیده و در نهایت بعد از مدتی نیاز به جایگزین کردن آن احساس شود.

تعدادی از محققان موسسه هاروارد ویس موفق شده‌اند با طراحی روشی خاص که در آن از لیزر استفاده می‌شود، عاج دندان را ترمیم کنند.

بخش بزرگی از دندان انسان‌ها توسط عاج آن تشکیل شده است. محققان توانسته‌اند با استفاده از لیزری ضعیف عاج دندان را هدف قرار داده و در ادامه سلول‌های بنیادی این بخش را فعال کنند تا عملیات بازیابی و ترمیم دندان شروع شود.

طبق آزمایش‌هایی که از سوی محققان موسسه هاروارد ویس روی موش‌ها انجام شده، به نظر می‌رسد ترمیم بافت‌های داخلی دندان امکان‌پذیر است. در مرحله فعلی تعدادی موش مورد آزمایش قرار گرفتند و در دندان‌های آنها سوراخ‌هایی ایجاد شد.

در ادامه با هدف قرار دادن لیزری ضعیف به بخش داخلی دندان، پروتئینی خاص در دندان فعال و از سلول‌های بنیادی برای ترمیم عصب و دندان استفاده شد.

محققان اعتقاد دارند ساختار دندان موش و انسان شباهت بسیاری به یکدیگر دارد و می‌توان از این روش روی دندان انسان نیز استفاده کرد. شاید در آینده‌ای نزدیک دیگر به روش‌هایی همچون عصب‌کشی، کاشت دندان یا کشیدن آن نیازی نباشد.(محمد طالبیان/ضمیمه سیب)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها