معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه:

مذاکرات ایران و آمریکا در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای دوشنبه شب اعلام کرد: مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو سوئیس در فضایی مثبت و سازنده برگزار شده است.
کد خبر: ۶۸۲۳۰۵
مذاکرات ایران و آمریکا در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه پس از دور نخست گفت وگوهای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست وی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ژنو گفت: گفت وگوهای دوجانبه هیات های ایرانی و آمریکایی عصر دوشنبه به مدت پنج ساعت طول کشید و در آن، خانم هلگا اشمید معاون سیاسی خانم اشتون نیز حضور داشت.

عراقچی افزود: در این گفت وگوها، موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: این گفت وگوها فردا نیز ادامه خواهد داشت.

مجید تخت روانچی دیگر عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران نیز گفت: در مذاکرات امروز در ژنو تمامی موضوعات مرور شد و قرار است این مذاکرات فردا سه شنبه ساعت 9 صبح به وقت محلی ادامه یابد.

ریاست هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات، «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و ریاست هیات طرف مقابل را «ویلیام جوزف برنز» معروف به «بیل برنز» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا و «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارند.

هیات ایرانی را در این مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور وزیر خارجه و «پژمان رحیمیان» مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، همراهی می کنند.

ویلیام برنز را نیز در این مذاکرات «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد واشنگتن در گروه 1+5، «جیک سولیوان» مشاور «جو بایدن» معاون رییس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و «بروک اندرسون» مشاور ارشد امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا همراهی می کنند.

«جیم تیم بی» مشاور ارشد کنترل سلاح و «رابرت مالی» مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا نیز از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا هستند.

عراقچی امروز پیش از شروع مذاکرات با آمریکا در ژنو در جمع خبرنگاران گفته بود: هنوز فاصله ها میان ایران و 1+5 در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاهها باید تلاش بسیاری شود.

وی افزود: طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران، آن را تثبیت کنند.

عراقچی در باره برنامه کاری اش در این دور از مذاکرات گفت: در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته ای (26 خرداد ماه در وین)، دیدارهایی دوجانبه با اعضای مختلف 1+5 تنظیم کرده ایم که بر این اساس، امروز و فردا با هیات آمریکایی با حضور خانم اشمید نماینده خانم اشتون دیدار سه جانبه برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: پس از دیدار سه جانبه، با آمریکایی ها نیز دیدار دوجانبه خواهیم داشت و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می رویم و آنجا با هیات روسیه نشست دوجانبه برگزار می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیات های دیگر نیز هستیم و احتمالاً با هیات های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.

عراقچی هدف از برگزاری این دیدارها را رایزنی های جزئی تر و مفصل تر برای بررسی بیشتر گزینه ها و حالات مختلف دانست تا دو طرف بتوانند دیدگاه هایشان را به هم نزدیک تر کنند.

وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای از 26 تا 30 خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

عراقچی ابراز امیدواری کرد در نشست بعدی (وین 5) این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک تر کرد و به جزییات پرداخت که البته این هنوز خوشبینانه است.

وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم و امیدواریم در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو به این هدف برسیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: امیدواری ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.

عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه و این امیدواری هنوز وجود دارد که قبل از پایان شش ماه توافق ژنو (30 تیر) بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز بامداد دوشنبه پیش از عزیمت گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نظراتمان را با صراحت کامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می کنیم.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو گفت: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از ژنو عازم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+٥ مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت وگو خواهند کرد.

مذاکرات ژنو و رم، سومین دور از مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین٤ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کرده بودند.

هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و 1+5 در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.

با توجه به برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی میان ایران و 5+1 قبل از مذاکرات رسمی وین در 26 خرداد ماه، انتظار می رود دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شده وموارد اختلافی آنها کاهش یابد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها