مدیر شبکه مستند در افتتاحیه جشنواره عکس ایرانشناسی:

مستندسازی از داشته‌های فرهنگی وظیفه ماست

مراسم قدردانی از برگزیدگان چهارمین جشنواره عکس ایرانشناسی با موضوع آثار تاریخی و فرهنگی ایران‌زمین با مشارکت بنیاد ایرانشناسی و شبکه مستند، صبح دیروز در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۲۲۶۱

در این مراسم رضا پورحسین، مدیر شبکه مستند طی سخنانی بر اهمیت مستندسازی در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی تاکید کرد و گفت: در گستره فرهنگ و تمدن اسلام و ایران علاوه بر تمام داشته‌ها، نقطه ضعفی اساسی وجود دارد که بتدریج در حال بهبود است و آن نیز مستندسازی و ثبت حقایق فرهنگی و تاریخی است.

وی با اشاره به نقش مستند در هویت‌سازی برای نسل آینده تصریح کرد: وقتی مستندسازی می‌کنیم در واقع هویت‌سازی کرده‌ایم و وقتی هویت‌سازی کنیم به شناخت تبار خود کمک کرده‌ایم و این احساس اصالت و ریشه‌دار بودن به انسان انگیزه حرکت و تلاش می‌دهد. ما وظیفه داریم تاریخ خود را ثبت کنیم، گرچه انعکاس آن به عنوان میراث بشری انسان برای تمام جهانیان باقی خواهد ماند. اگر ما گستره فرهنگ و تمدن خود را معرفی نکنیم دیگران با جعل تاریخ آن را دگرگون کرده و ارائه می‌دهند.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: مستندسازی باید در ابعاد مختلف به شکل تصویر، فیلم، نوشته و ثبت در زمینه‌های مختلف ایجاد شود که با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی کشور، برگزاری این گونه جشنواره‌ها، حرکت بزرگی در آغاز این راه است. در این وهله تاریخ، مستندسازی حرکتی بسیار مهم است. گرچه خوشبختانه ما احساس خودباوری مذهبی، ملی و تمدنی داریم اما نیازمندیم برای جهش و حرکت در این مسیر گام‌های بعدی خود را محکم‌تر برداریم.

پورحسین درباره نقش شبکه مستند در برگزاری این جشنواره گفت: مهم‌ترین دغدغه شبکه مستند در وهله اول ثبت تمدن و فرهنگ این سرزمین است که شامل کالبد این آثار تاریخی و روح آنهاست. متاسفانه برخی آداب و رسوم، ریشه‌ها و رفتارهای قومی مثبت به‌مرور در جامعه کمرنگ شده‌ است و اگر با ثبت‌شان بتوانیم دوباره به احیای آنها کمک کنیم در واقع سبک زندگی اسلامی - ایرانی خود را دوباره احیا کرده‌ایم. این وظیفه شبکه مستند است که در خدمت این جشنواره باشد و امیدواریم این حرکت‌ها باز هم ادامه یابد.

وی با تاکید بر تغییر ذائقه مخاطبان تلویزیون و استقبال آنها از مستند گفت: آمارها نشان می‌دهد برخی آثار مستند با اقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شده‌ است و این نشان‌دهنده ارتقای فرهنگی بینندگان ماست. امیدواریم عکس‌های برگزیده این جشنواره در اختیار شبکه مستند قرار گیرد تا با پخش روزانه آنها، بینندگان نیز از آنها بهره ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها