رئیس کمیسیون اجتماعی ـ فرهنگی شورای شهر مطرح کرد:

انتقاد از اقدامات شعاری برای ازدواج و اشتغال جوانان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیکاری جوانان بویژه جوانان تحصیلکرده باید یکی از مهمترین دغدغه‌ مدیران جامعه باشد گفت: اشتغال و ازدواج دو مشکل اصلی جوانان است و دولت باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای حل این بحران ارائه دهد چراکه قطعا پرداخت وام ازدواج صرف، نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات جامعه باشد.
کد خبر: ۶۸۲۰۲۳
انتقاد از اقدامات شعاری برای ازدواج و اشتغال جوانان

جام جم سرا: حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی با بیان این مطلب گفت: جوانان سرمایه های اصلی و اولیه کشور هستند که هدایت جامعه در آینده در دستان آنهاست و چرخ های اقتصاد، سیاست و فرهنگ با کمکشان خواهد چرخید.

وی افزود: نفت، گاز، طلا سرمایه و معادن دوم کشور پس از جوانان به حساب می آیند؛ بنابراین باید قدم های موثری برای رفع مشکلات جوانان به ویژه اشتغال و ازدواج آنها برداشته شود.

به گفته ناصحی، شعار، همایش، مقاله و کتاب درباره جوانان بسیار نوشته و برگزار شده است اما همچنان شاهدیم که مشکلات این قشر به قوت خود باقی است. به همین دلیل دولت باید راهکارها و برنامه های ویژه ای را برای اشتغال و ازدواج جوانان تعریف و اجرا کند.

به نقل از مهر، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امروز مشکل اصلی جامعه ما مسائل جوانان است حل شایسته این معضلات می تواند راهنما و الگوی خوبی برای سایر جوامع مسلمان و حتی غیر مسلمان باشد که چشم امید به عملکرد ما دو‌خته‌اند. تحصیلکردگان بیکار یکی دیگر از دغدغه های مدیران کشور است. حتی مقام معظم رهبری نیز بارها در رهنمودهای خود به اهمیت جایگاه جوانان و توجه ویژه دستگاهها و نهادها برای حل مشکلاتشان اشاره و تاکید کرده اند که با توسعه کارآفرینی فرصت های شغلی بیشتری برای جوانان فراهم شود.

ناصحی یادآور شد: چنانچه بتوانیم با اقداماتی نظیر کاهش زمان تحصیلی و خدمت سربازی، زمان رشد و بلوغ اجتماعی و سن آمادگی ازدواج را از این حیث کاهش داده و به سن بلوغ جسمانی نزدیک کنیم و حتی از نظر تأمین اجتماعی جوانان نیز اقداماتی مناسب انجام شود همچنان این پرسش اساسی وجود دارد که با توجه به ساختارهای اقتصادی فعلی و وجود معضل بیکاری، آیا این اقدامات به تنهائی می تواند مشکل گشا باشد؟ حال آنکه مسائل جامعه انسانی در ارتباط پیچیده و تنگاتنگ و در تأثیری متقابل با یکدیگرند.همه این اقدامات برای رسیدن سریعتر به اشتغال و در نهایت استقلال افراد است . اگر امکان اشتغال وجود نداشته باشد، اقدامات فوق هم برآیندی منفی داشته و بجای آنکه سن ازدواج را کاهش دهیم تنها بر سرعت و میزان رشد بیکاری افزوده ایم. اصلاح در ساختار آموزشی، مبارزه فرهنگی با آداب و رسوم و توقعات غلط و دست و پا گیر گسترش تأمین اجتماعی، واقدامات نظیر دیگر کاری از پیش نخواهد برد مگر آنکه همگی توأم با یک اقتصاد سالم، پویا و پاسخگوی نیازها باشد که بتواند موانعی نظیر بیکاری و گرانی و تورم، بخصوص در بخش مسکن را نیز چاره کند. مسائل اقتصادی پیوندی عمیق با اخلاق و فرهنگ عمومی دارند و دارای تأثیرات متقابل بر یکدیگرند.

وی با اشاره به اینکه ما درباره جوانان کوتاهی کرده ایم گفت: متاسفانه در حوزه اوقات فراغت دستگاهها و وزارتخانه ها برنامه اساسی و کاربردی برای جوانان و نوجوانان ندارند. باید بدانیم که ایران فقط تهران نیست و جوانان شهرهای دیگر و روستاها نیز بر گردن ما حق دارند و هر مدیر و مسئولی باید به تناسب توانایی مادی و معنوی خود به فکر جوانان باشد.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها