قرائتی: ازدواج دانشجویی نه؛ موافق ازدواج دبیرستانی‌ام

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در دوره آموزشی اندیشه‌های آسمانی ویژه بانوان که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد تصریح کرد: ازدواج سومین نیاز بشر است و باید در اولویت امور جامعه قرار گیرد. بنده با تأخیر در ازدواج جوانان مخالفت دارم؛ مخالف ازدواج دانشجویی و موافق ازدواج دبیرستانی هستم.
کد خبر: ۷۱۶۸۸۱
قرائتی: ازدواج دانشجویی نه؛ موافق ازدواج دبیرستانی‌ام

جام جم سرا: محسن قرائتی با بیان اینکه نباید ازدواج را به تاخیر انداخت، اضافه کرد: مدرک تحصیلی، دلیل تفاهم زوجین نیست؛ قرآن می‌گوید همه باسواد‌ها با هم بیش از ذره‌ای سواد ندارند. خود جوانان هم می‌گویند مگر با چهار سال درس‌خواندن می‌توان فرهیخته شد.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: ما باید بدانیم انسان‌شناسی مهم است و نباید برای مسائلی چون مدرک‌گرایی در ازدواج تأخیر انداخت. مگر این مدارک چه قدر اهمیت دارد. یک شعار غلط در ایران داریم که می‌گوید «هرچه بدانی بهتر از آن است که ندانی»، این شعار باید حذف شود.

وی همچنین اظهار داشت: آدم هر کاری انجام می‌دهد چه واجب و چه مستحب باید حلال مشکل فرد یا جامعه باشد، در غیر این صورت بیهوده است. (خبرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۷
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
بچه دبیرستانی از زندگی مشترك چی میفهمه ؟ نون شبشو از كجا بیاره ؟ روزنامه جام جم به نظر شما آیا درج همچین اخباری درسته ؟ گرچه میدونم این نظر من رو نمیذارید .
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
ازدواچ در سن بهنگام تداوم ندارد چه برسد كه در سن دبیرستان باشد . باید راه درست ارایه شود نه اینكه چون روابط پسر و دختر از سنین دبیرستان شروع می شود باید ازدواج كنند آخه فقط با نفس كشیدن هوا كه نمی شود در این دوره زندگی كرد .
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
من حاج اقا قرایتی رو خیلی دوست دارم اما این حرف ایشان رو كه كاملا هم متین و منطقی ست رو قبول ندارم چون باید قبل از اون اوضاع استخدامی و مسكن و فرهنگ این جوانان حل بشه . . . مثلا خود من با سی سال سن و مدرك فوق لیسانس حقوق بعد از ده بار ازمون دادن تازه دادگستری قبول شدم و بعد از اشتغال هم ب ازدواج فكر خواهم كرد ایا اگر من دوره دبیرستان ازدواج میكردم الان باداشتن زن و بچه و نداشتن شغل باید چكار میكردم . . .
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
پس باید دبیرستان ها رو هم مثل دانشگاه مختلط كرد
دریا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
مشكل دیرازدواج كردن نیست مشكل امار طلاقه!!!!
چرا برنامه بودجه برای اموزش مادرو پدرها برای دختر وپسرها برگزار نمی كنید؟
پسر 15 ساله از كجا پول زندگی را تامین كنه؟پدرش بده؟چه دلیلی داره؟چرا باید یه پسر 15 ساله انقدر غرق در مسائل جنسی باشه كه درحال انفجار باشه ونیاز به همسر؟
مگر ازدواج فقط مسائل جنسیه؟
روانشناسها ازدواج برای دختر را 25 سال وپسرها 28-30 مناسب میدونند هم از نظر مالی هم اخلاقی و اجتماعی
علی - تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
الان یك پسر دبیرستانی كه فقط به بلوغ جسمی رسیده كه نمی تونه زن بستونه. اگر هم بگیره یا باید ترك تحصیل كنه و یا خرجش رو باباش بده . ما كه بابا هستیم تو خرج خودمون موندیم . خداییش اگر یك دختر دبیرستانی زن یك پسر دانشجو ، و یا سرباز و ... غیره بشه هر شرایطی رو برای ادامه زندگی قبول میكنه؟
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
با این اوضاع كاروگرونی نمیشودمخالف این كارمیباشم.
محسن
Germany
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
خب یارانه میگیرید ازدواج كنید چرا بهونه میارید؟! دیگه این رسم از روستاها هم برچیده شده
محمدد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
به نظر من هرچی خدا گفته درست است .حاج آقا هم چیزی از خودش نگفته. منتها حكومت ودولت كه متولی مردم است باید شرایط رافراهم كند. با یك حساب دو دو تا 4تا می بینید كه بالا بودن سن ازدواج موجب چه مشكلات عظیم مادی ومعنوی شده كه دولت یا وقت ،یا بودجه ویا برنامه ای برای حل آنهارا ندارد . وقتی بزرگان دین گفته اند با ازدواج نیمی از ایمان كامل می شود آیا به این معنی نیست كه نیمی از مشكلات جامعه كه ناشی ازجوانان در اجتماع است ؛حل می شود. آیا تاكنون فكر كرده اید این هزینه (مادی ومعنوی)، كه ناشی از ازدواج دیرهنگام ویا به كل ازدواج نكردن جوانان است چندین برابر(من حدس می زنم اقلا50برابر) هزینه است كه برای ازدواج جوانان در سنین دبیرستان صرف می شود.
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
این مردم با این سن و سالشون 24ساعت میدون نمیتونن اجاره خانه و خرج مخارج در بیارن بعدش بیان این بچه ها رو بد بخت كنن
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
یه بچه دبیرستانی هنوز شخصیتش شكل نگرفته . هنوز معیارهاش برای انتخاب همسر مشخص نیست چطور میتونه برای یك عمر زندگیش تصمیم بگیره جایی كه هنوز خودش خوب رو از بد تشخیص نمیده. وضعیت كار و درس و زندگیش مشخص نیست. اینها در دهه سوم زندگی شكل میگیره. دو نفر كه در سن خیلی كم ازدواج میكنند احتمال اینكه مسیرشون و چشم انداز زندگیشون طی چند سال آینده از هم جدا بشه خیلی زیاده و اونجاست كه به این نتیجه میرسند برای همدیگه ساخته نشدند.
فریده
United States
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
به هرحال برای اشخاصی كه بنیه مالی عالی دارن و از لحاظ معنوی هم اعتقادات محكمتری دارن عیده فوق العاده ایه ، اما بالای 90% جامعه ما چنین استطاعتی رو ندارن اونهایی هم كه دارن اكثراً ریشه های اعتقادی قوی ندارن كه بخوان همچین كاری كنن ، پس چنین پیشنهاد و راهكاری بی فایدس .
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
مثل آنچه جوان در آینه بیند پیر در خشت خام بیند رو شنیدید؟
منم حاج آقا رو هم قبول دارم هم دوستش دارم
كاش اسبابی فراهم میشد تا حرف آقای قرائتی عملی می شد بعد نتایجش رو می دیدید. حد اقل از این بدتر نمی شد.
دقت كنید، حرف حاج آقا ازدواج بی فكر و بی برنامه نیس، ازدواج بی اسباب و وسیله نمی شه ،منظور ایشون این هست كه اون مسائل رو هم دولت باید حل كنه و از لحاظ اقتضای سنی و رشد عقلی و جسمی دبیرستانی ها هم كشش ازدواج رو دارن. ممنون،امیر 30 ساله مجرد
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
بهترین طرح تشویقی برای ازدواج و رشد جمعیت حل مشكل اقتصاد و اشتغال كشور است. مشكل اقتصاد حل بشه ازدواج و زاد و ولد رو مردم بلد هستند.
نظر ایشان درباره زندگی های بی بنیان چیه؟ اونایی كه به رشد عقلی رسیدن زندگیشون دوام نداره
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
بچه دبیرستانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!اخه بچه تو این سن از زندگی چه میفهمه ای بابا ....
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
شما پول بدهید من همین الان زن میگیرم
زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
درسته كه تاخیر در ازدواج خیلی آثار بدی برای جامعه داره ولی با این شرایط اقتصادی جامعه كه ازدواج زود هنگام جور در نمیاد.
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
سنین دبیرستانی مناسب ازدواج دائم نیست. اگر هدف از ازدواج در این سن كم ارضای نیازهای جنسی است، ازدواج دائم راه حل بسیار بدی برای آن است. از عواقب ازدواج زودهنگام آمار بالای طلاق در این ازدواجهاست كه نهایتا معضل بزرگتری بنام مطلقه های جوان را در پی خواهد داشت. احتمالا منظور از طرح موضوع ازدواج در سنین پایین؛ صیغه موقت بوده است وگرنه ازدواج و خانواده داری نیاز به شرایطی همچون استقلال مالی و استقلال رای دارد كه مهمتر از بلوغ جنسی صرف است. با بلوغ جنسی و هوسهای بچگی نمیتوان خانواده را اداره كرد.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
فقط متاسفم همین
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
سلام بنده اقای قرائتی را دوست دارم ولی ای كاش بیش چند جوون می نشست تا درد دل انها را می شنید بعد می فهمیدند كه جوانان چه مشكلاتی دارند بنده یك معلول جسمی حركتی از ناحیه بای چب هستم هرچه دنبال كار رفتم به بهانه معلولیت نتوانستم كار بیدا كنم با اینكه مدرك لیسانس حقوق دارم
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
به نظر بنده بیایین از ابتدایی شروع بكنین بهتره با این وضع اقتصادی !
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
باید بررسی شود كه خود جناب قرائتی فرزندانشان در چه سنی ازدواج كرده اند و شرایطشان چگونه بوده و الا نسخه پیچیدن برای غیر كار زیاد سختی نیست!
موسی الرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
ازدواج دبیرستانی یعنی ازدواج حتی بالاتر از سن ازدواج حضرت فاطمه (س) كه در این زمان در دبیرستان هم دیر است مشكلات اجتماعی ما به دوره راهنمایی هم كشیده شده است . علت اصلی و گیر كار ما در پول است كه آن را غول كرده ایم و طوق گردن خود كرده ایم بعد می گوییم نمی شود در سن دبیرستان ازدواج كرد.مهریه را كم كنید توقع اسباب و اثاثیه منزل كم بشود به یك اتاق در سال های اولیه زندگی مشترك در كنار پدر و مادر بسنده كنیم و... ما انسانها می خواهیم همه چیز را خودمان فراهم كنیم اما در نهایت این خداست كه مقدرات همه امور ما رافراهم می كند ما فقط مامور به تلاش و حركت هستیم.
امیدوارم لطف خدا شامل حال همه ما شودو بعد هم پدران و مادران در این زمینه گره گشایی كنند تا مشكلات جواوان و جامعه ما حل شود دولت ها ناتوان تر از آن هستندكه بتوانند اقدام موثری انجام دهند زیرا آنها در ارائه حداقل وام ازدواج هم مانده اند.
نكته آخر اینكه اگر موحدیم و خدا را پذیرفته ایم او روزی دهنده است و پیوند دهنده و ....
یك پدر عصبانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
شبها در پارك [...] واقع در خیابان [...] دختر و پسرهایی كه علنا آنجا را با ..... اشتباه گرفته اند و بی تفاوتی مسئولین به این فساد آشكار
اعصاب مردم را متشنج میكند . وای بر احوال پدر و مادری كه دختر كم سن و سال خود را نمیتواند كنترل كند تا دچار فساد اخلاقی و فحشا نشود
پدر یك دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
از خود و بستگانتان شروع كنید تا مردم از شما یاد بگیرند.
سمیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
۰
۰
ـآقا مگه فقط بحث اقتصادیه؟ چرا همش تعارف میكنیم و نمیگیم ازدواج بچه ها با هم به صلاحشون نیست؟ معضلات اجتماعی كه در دوره دبیرستان وجود دارد با ازدواج زود هنگام حل نخواهد شد بلكه معضلات جدیدتری مثل طلاق زودهنگام، كودكان بدسرپرست، بیوه های جوان و... گریبان جامعه را خواهد گرفت.
هنگام صدور و اجرای یك توصیه اسلامی زمان و شكل اجرا بسیار مهم است.
پدر دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
درست نیست كه دوران نوجوانی و جوانی رو از مردم بگیریم و یكدفعه اونها رو با مشكلات زندگی كه هر روز هم زیادتر میشن مواجه كنیم . چه بسا درگیر كردن نوجوان ها در مسایلی كه آمادگی شو ندارن و آموزشی ندیدن باعث بروز مشكلات روحی و روانی بدتری بشه. تمام اهداف ازدواج فقط مسائل جنسی نیست بلكه رسیدن به تعالی و تفاهم با درك متقابل از یكدیگر است.
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها