تسهیلات ویژه برای سیل‌زدگان شمال کشور

وقوع سیل در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان طی چهارشنبه گذشته خسارت‌های فراوانی به مزارع، باغ‌ها، منازل مسکونی و راه‌های ارتباطی این استان وارد کرد و مرگ سه نفر از هموطنان را در پی داشت.
کد خبر: ۶۸۰۹۹۵
تسهیلات ویژه برای سیل‌زدگان شمال کشور

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‏ریزی و نظارت راهبردی رئیس‎جمهور در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده مازندران از اختصاص اعتبار به مناطق سیل‌زده و ارائه تسهیلات به سیل‌زدگان خبر داد.

وقوع سیل در پی افزایش بارندگی از یازدهم خرداد در استان‌های شمالی اعلام شد و به گفته مجتبی خالدی، مسئول مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت بیشترین جایی که با مشکل آبگرفتگی و سیلاب مواجه شده، روستاهای علی آباد و النگ در استان گلستان است که در این حادثه دو نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند که حال یکی از آنها وخیم است، اما یک نفر دیگر سلامت خود را بازیافته و بزودی از بیمارستان مرخص می‌شود.وی با بیان این‌که از روز یازدهم اردیبهشت در این دو روستا حدود 300 نفر گیر افتاده بودند که با همکاری تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر نجات یافتند، افزود: نگرانی بعدی ما تامین آب آشامیدنی و غذای سالم برای ساکنان این مناطق بود که خوشبختانه این نگرانی نیز اکنون بر طرف شده است.

مسئول مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت با اشاره به این‌که در ساری و نکا نیز وقوع طوفان و سیلاب جان دو نفر از هموطنان در این مناطق را گرفت، یادآور شد: سیلاب همچنین در منطقه بهشهر مشکلات زیادی به وجود آورده است.

خالدی تصریح کرد: علاوه بر این مناطق در استان سمنان و حد فاصل دامغان با شاهرود در روستای نعیم‌آباد نیز سیلاب گزارش شده است که متاسفانه در این حادثه نیز یک هموطن جان خود را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این وضع تمام نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گلستان، شاهرود و بابل در حالت آماده‌باش 24 ساعته هستند و بویژه با همکاری مراکز و دستگاه‌های دیگر کار کنترل و مدیریت آب آشامیدنی سالم برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر اسهالی با جدیت ادامه دارد.

گل‌آلود شدن آب لوله‌کشی ۵۹ روستا

در همین حال معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌وگو با فارس از گل‌آلود شدن آب‌شرب لوله‌کشی ۵۹ روستا به دلیل ترکیدگی لوله آب، خبر داد و گفت: تا اطلاع ثانوی نباید از آب لوله‌کشی استفاده کرد و عوامل اجرایی آب تانکر و آب‌های بطری در روستاها توزیع می‌کنند.

مرتضی اکبرپور به حادثه رانش زمین در روستای نرگسچال از توابع شهرستان آزادشهر استان گلستان نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در این حادثه کسی آسیب ندیده است و مسئولان ، محلی را برای اقامت فعلی 20 خانوار این روستا در نظر​گرفته اند و بنیاد مسکن نیز در حال مطالعه مکان جدیدی برای این روستاست.

وی درباره سیل مازندران نیز خاطرنشان کرد: سیل استان مازندران شهرهای ساری، نکا، بهشهر و مناطق روستایی را با آسیب‌های و خسارت‌هایی مواجه کرده است.

وی با اشاره به این‌که خانه‌ها و مزارع استان مازندران از جمله 3 شهر نکا، بهشهر و ساری دچار بیشترین خسارت شده است، به بارندگی و آبگرفتگی در استان سمنان نیز اشاره کرد و گفت:‌ دو شهر دامغان و شاهرود بیشترین بارندگی را در استان سمنان داشته‌، ولی خانه‌ها در این دو شهرستان‌ خسارت‌های چندانی ندیده‌، اما مزارع دچار خسارت شده‌ است.

رئیس شورای اسلامی بخش چهاردانگه ساری نیز از آلودگی شدید آب شرب در روستاهای این بخش و احتمال شیوع بیماری‌های واگیر خبر داد.ابراهیم ولاشی با اشاره به استفاده از چشمه‌های منطقه چهاردانگه به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب اهالی روستاهای بالادست، خاطرنشان کرد: این چشمه‌ها با بارندگی دچار آلودگی شدید شده و شدت آلودگی بحدی است که احتمال شیوع بیماری‌های مسری از جمله «وبا» تقویت شده است و توجه مسئولان بهداشت شهرستان برای بررسی میزان این آلودگی ضروری است.

خسارت8000 هکتاری مزارع و باغات

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز با بیان این‌که 8000 هکتار از زمین‌های زراعی و باغی مازندران در سیل اخیر خسارت دید، گفت: این مقدار زمین‌های زراعی و باغی استان بین 20 تا 80 درصد خسارت دیده است.

دلاور حیدرپور افزود: 50 سردهنه آبگیر رودخانه، کانال‌های آبیاری و جاده‌های بین مزارع شهرهای ساری، بهشهر، نکا و گلوگاه که بر اثر سیل آسیب دیده است، به بازسازی نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که سیل به دامداری‌های مناطق مرکزی و شرقی مازندران با 400 راس دام خسارت وارد کرد و محوطه یک واحد مرغداری در ساری نیز دچار آبگرفتگی شد، گفت: همچنین به 400 کلنی زنبور عسل در این مناطق خسارت وارد شد.

حیدرپور با اشاره به این‌که لایروبی کانال‌ها و بازسازی جاده‌های بین مزارع مناطق سیل‌زده مازندران از ظهر دیروز آغاز شد، افزود: محصولات مزارع و باغ‌های آسیب دیده در حادثه وقوع سیل چهارشنبه در استان شامل برنج، گندم، سویا، گوجه، خیار، سویا و هلو است. با این همه امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر مازندران به مناطق آسیب دیده از سیل چهارشنبه گذشته، صبح دیروز پایان یافت.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران 34 گروه عملیاتی هلال‌احمر و 150 امدادگر این جمعیت در مازندران از چهارشنبه تاصبح دیروز، در پنج شهر و 19 روستای حادثه دیده از سیل در مناطق مرکزی و شرقی مازندران امدادرسانی کردند.

ولی‌پور با بیان این‌که در این حادثه به 386 خانوار متشکل از 2 هزار و 236 آسیب‌دیده، امدادرسانی شد، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: دو مصدوم به مراکز درمانی منتقل، 9 نفر سرپایی مداوا و 30 نفر اسکان اضطراری داده شدند.

وی خدمات دیگر امدادرسانان جمعیت هلال‌احمر را تخلیه آب 173 منزل مسکونی آسیب دیده و بکارگیری 61 دستگاه موتور پمپ و کفکش برای تخلیه آب واحدهای مسکونی، تجاری و معابر مناطق سیل‌زده مازندران اعلام و تصریح کرد: برنج، حبوبات، خرما، روغن، قند و شکر، نایلون، قوطی کنسرو، تخته موکت، تخته پتو، بطری آب و قرص نان نیز میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.

مدیرعامل توزیع برق منطقه‌ای مازندران هم با بیان این‌که اکنون همه مناطق خسارت دیده از سیل مازندران برقدار شده است، یادآور شد: وقوع سیل چهارشنبه در مناطق مرکزی و شرق مازندران به تاسیسات شبکه بـــــرق این مناطق بیش از ده میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

جعفری با اشاره به این‌که در این حادثه 15 دستگاه ترانسفور ماتور تخریب و البته در کوتاه‌ترین زمان با بازگشایی راه‌های ارتباطی، این تعداد دستگاه‌ها تعویض شد، شکستگی پایه‌های سیم، آب‌گرفتگی تابلوها و پارگی سیم‌های اتصال در مناطق مسکونی را از انواع خسارت سیل دو روز گذشته به شبکه برق مازندران اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها