طلایی: جوانان آزادکار، توانایی شکست‌دادن هر حریفی را دارند

تلاش‌جوانان‌کشتی ‌برای‌افتخارآفرینی

رقابت‌های کشتی قهرمانی جوانان آسیا در شرایطی طی روزهای دوازدهم تا هفدهم خرداد در اولان‌باتور مغولستان برگزار می‌شود که جوانان آزادکار در ماه‌های گذشته تمرینات فشرده و سختی را برای حضور در این رقابت‌ها و همچنین پیکارهای جهانی (مردادماه) پشت سر گذاشته‌اند، کشتی‌گیرانی که دست‌کم روی کاغذ قرار است در سال‌های آینده پشتوانه‌های تیم ملی بزرگسالان باشند، آیا چنین توانایی در تیم کشتی‌‌آزاد جوانان وجود دارد؟ اصولا شرایط این تیم برای حضور در رقابت‌های پیش رو چگونه است؟ پاسخ به پرسش‌هایی از این دست را می‌توانید در ادامه مطلب بیابید.
کد خبر: ۶۸۰۱۶۹

سیاستگذاری فدراسیون کشتی در دوره جدید مدیریتی آن بسط بدنه کشتی کشور با هدف کشف و پرورش استعدادهای همسطح در جهت تشکیل چند تیم ملی تقریبا همطراز بوده و به طور طبیعی این مهم جز با توسعه و نگاه ویژه و بنیادین به رده‌های سنی پایین قابل تصور نیست. در این باره با وجود تنگنای مالی شدید و بدهی هشت میلیاردی فدراسیون کشتی ـ به گواه کادرفنی تیم‌های نوجوانان و جوانان ـ در ماه‌های گذشته فدراسیون کشتی اهتمام جدی در جهت فراهم‌آوردن امکانات مدنظر این تیم‌ها داشته است. محمد طلایی، سرمربی تیم کشتی‌‌آزاد جوانان با تائید این مطلب به جام‌جم، می‌گوید: خوشبختانه در ماه‌های گذشته فدراسیون کشتی حضور در سه تورنمنت برون‌مرزی را برای ما فراهم کرد و این مهم در کنار فراهم بودن دیگر شرایط اردویی نقش بسیار مهم و موثری در آماده‌سازی تیم ملی داشته است. وی با اشاره به برپایی تمرینات مشترک تیم‌های جوانان و بزرگسالان ادامه می‌دهد: یکی دیگر از عواملی که باعث شده تیم ملی بخوبی مسیر آماده‌سازی خود را دنبال کند، همین برپایی تمرینات مشترک با تیم ملی بزرگسالان بود؛ تمریناتی که هم باعث افزایش انگیزه و تجربه جوانان می‌شد و هم کار آماده‌سازی تیم را برای کادر فنی تسهیل می‌کرد.

کارنامه جوانان و چگونگی انتخاب ترکیب

تورنمنت بین‌المللی جام قهرمانان ترکیه ـ که اواخر اردیبهشت برگزار شد ـ از جمله میدان‌های تدارکاتی بود که جوانان آزادکار در آن شرکت کردند، رقابت‌هایی که تیم چهار نفره ایران توسط ایمان صادقی در 60 کیلو به مدال طلا و صابر خانجانی در 55 کیلو به مدال برنز دست یافت. پیش از حضور در این رویداد یعنی در اوایل اردیبهشت تیم منتخب کشتی‌‌آزاد جوانان ایران در رقابت‌های بین‌المللی جام فدراسیون جمهوری آذربایجان شرکت و کارنامه درخور توجهی کسب کرد که در آن پیکارها مجتبی گلیچ در 84 کیلو و حسین شهبازی در 96 کیلو صاحب مدال طلا شدند، کامران قاسم‌پور در 74 کیلو نقره گرفت، مرتضی قیاسی در 60 کیلو و اسماعیل محمودی در 84 کیلو مدال برنز گرفتند و خیرالله قهرمانی هم در 50 کیلو پنجم شد.

میدان برون‌مرزی دیگری که جوانان آزادکار ایران در آن محک خوردند، پیکارهای بین‌المللی دیمیتریف روسیه بود که اسفند برگزار شد و تیم ایران به سه مدال طلا توسط رضا اطری در 55 کیلو، حسن یزدانی در 66 و امین طاهری در 120 کیلو دست یافت، مجتبی گلیچ در 84 کیلو، نقره و کامران قاسم پور در 74 کیلو برنز گرفت.

این سه تورنمنت بین‌المللی و همچنین رقابت‌های انتخابی تیم ملی به انتخاب ترکیب تیم هشت نفره اعزامی به مغولستان منجر شد. محمد طلایی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: پس از حضور در یک رقابت بین‌المللی و همچنین برگزاری پیکارهای انتخابی در فروردین در رقابت‌های برون‌مرزی و همچنین اردوهای آماده‌سازی، عملکرد کشتی‌گیران را به دقت مد نظر داشتیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که در هفت وزن کشتی‌گیرانی را که در رقابت‌های انتخابی اول شده بودند به مغولستان ببریم و در 84 کیلو نیز با توجه به عملکرد بهتر مجتبی گلیچ از مازندران او به عضویت تیم ملی درآمد.

هم درخشش می‌خواهیم، هم آینده نگریم

محمد طلایی که خود طلای رقابت‌های جهانی 2007 کراسنویارسک‌ روسیه را در کارنامه دارد، درباره پیش‌بینی خود از عملکرد شاگردانش در رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌گوید: بدون تردید ما به چیزی جز کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها فکر نمی‌کنیم و در این راه جوانان ما توانایی شکست دادن هر حریفی را دارند، در عین حال با توجه به این‌که این جوانان با بالارفتن سن و سالشان به طور خودکار به رده بزرگسالان می‌روند، امیدواریم در این رقابت‌ها توانایی واقعی خود را نشان داده و مزد زحماتمان را بگیریم. در بیشتر وزن‌ها کشتی‌گیران مستعد و توانمندی داریم که می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

وی با بیان این‌که قهرمانی در رقابت‌های مغولستان چندان آسان نیست و در عین حال کادرفنی نگاه ویژه‌ای به پیکارهای جهانی دارد، می‌افزاید: با توجه به این‌که تعداد تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌های قهرمانی آسیا کم است، این امر کار را برای ما سخت می‌کند؛ زیرا اگر یک کشتی‌گیر حذفی داشته باشیم کار ما برای قهرمانی سخت می‌شود.

طلایی، هند و قزاقستان را از رقبای اصلی ایران می‌داند و ادامه می‌دهد: در سبک‌وزن هم کشتی‌گیران مغولستان و کره شمالی از رقبای جدی ایران به حساب می‌آیند، ولی در هر صورت ما از مدعیان اصلی این رقابت‌ها هستیم و می‌توانیم نتیجه خوبی کسب کنیم.

ترکیب تیم کشتی‌‌آزاد جوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا

50 کیلوگرم: صابر خانجانی، 55 کیلوگرم: رضا اطری، 60 کیلوگرم: ایمان صادقی، 66 کیلوگرم: حسن یزدانی، 74 کیلوگرم: رضا مظفری، 84 کیلوگرم: مجتبی گلیج، 96 کیلوگرم: پدرام جمشیدی و 120 کیلوگرم: امین طاهری.

13 قهرمانی در کارنامه جوانان ایران

جوانان آزادکار در حالی گام به رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌گذارند که در دوره گذشته تیم ایران با کسب سه طلا (مصطفی قیاسی 74 کیلو، علیرضا کریمی 84 کیلو و عبدالله قمی 120 کیلو )، یک نقره (مصطفی یعقوبی 50 کیلو) و 2برنز (فرزاد کولیوند60 کیلو و پیمان یاراحمدی 66 کیلو) پس از هند قرار گرفت به نایب قهرمانی بسنده کرد.

از جمع این مدال‌آوران ‌، پیمان یاراحمدی در رقابت‌های انتخابی امسال نتوانست اول شود و علیرضا کریمی با وجود اول‌شدن در پیکارهای انتخابی از ترکیب تیم اعزامی به آسیا بازماند، اما گفته می‌شود او بخت اصلی حضور در وزن 84 کیلوی رقابت‌های جهانی امسال است.

البته این تیم‌ در حالی نایب قهرمان شد که دو هفته پیش از اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا تقی اکبرنژاد، سرمربی تیم به دلیل اختلاف نظر با فدراسیون کشتی از سمتش کناره‌گیری کرد.

با وجود این از اولین دوره این رقابت‌ها در سال 1981 که در هند برگزار و ایران با 3طلا، 3نقره و 3برنز قهرمان آسیا شد تا سال 2013، ایران 13 قهرمانی را به دست آورده است. ایران در 1985 توکیو (4 طلا، 2 نقره و 2 برنز)، 1998 آلماتی (8 طلا و یک نقره)، 1999 تهران (8 طلا و یک نقره)، 2000 دهلی نو (4 طلا و 4 نقره)، 2002 مشهد (5 طلا، 2 نقره و 2 برنز)، 2004 آلماتی (3 طلا، 3 نقره و 2 برنز)، 2005 جیجو کره جنوبی (5 طلا، یک نقره و یک برنز)، 2006 ابوظبی (3 طلا، یک نقره و 2 برنز)، 2007 مانیل (5 طلا و 2 برنز)، 2008 دوحه (7 طلا و یک نقره)، 2009 مانیل (3 طلا و 4 برنز)، 2010 هوانگشان چین (6 طلا، یک نقره و یک برنز) و 2012 آلماتی قزاقستان (4 طلا، 3 نقره و یک برنز) به مقام قهرمانی رسید. ضمن این‌که در رقابت‌های سال 2011 جاکارتا، ایران در حالی که تیم اصلی خود را برای رقابت‌های جهانی آماده می‌کرد با تیم دوم خود در این رقابت‌ها شرکت کرد و چهارم شد.

امید توفیقی/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها