جعفر فردی، قاری و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم:

آرامش روحی در موفقیت قاری بسیار موثر است

می‌گوید در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، سیاسی‌کاری کردند تا من اول نشوم و حقم را ضایع کردند. از 9 سالگی تا امروز که قرار است در مهم‌ترین رویداد جهانی قرآن قرائت داشته باشد، تجربه‌اندوزی کرده است. صحبت از جعفر فردی است، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که علاقه‌مند به ورزش کشتی هم هست.
کد خبر: ۶۷۹۷۲۵

شاید برای بسیاری از مردم سوال باشد که یک قاری بین‌المللی که نفر اول کشور شده است، از چه سنی شروع به تمرین و قرائت قرآن می‌کند؟

من از سال 68 در سن هشت سالگی قرائت قرآن را آغاز کردم. دو برادر بزرگترم رضا فردی و حسین فردی در آن سال‌ها فعالیت‌های قرآنی زیادی داشتند. یک روز برادر بزرگترم به من گفت که دوست داری قرائت قرآن را یاد بگیری؟ من هم که در آن زمان سنی نداشتم، گفتم بله و همان جا سوره حمد را به من یاد داد. پس از آن دست مرا گرفت و به جلسه قرآن استاد سعیدیان برد که شب‌های جمعه هر هفته برگزار می‌شد، از همان جا بود که قرائت قرآن را آغاز کردم.

چطور شد به قرائت قرآن علاقه‌مند شدید؟

خیلی پسر بااستعدادی بودم و زمانی که کمی تمرین کردم، دیدم صدای خوبی هم دارم، خدا این صدای خوب را به من داده بود و به همین دلیل خودم نیز علاقه‌مند شدم و بزودی رشد کردم.

در ابتدای یادگیری قرائت قرآن از تلاوت کدام قاریان تقلید می‌کردید؟

زمانی که 9 یا 10 ساله بودم، تلاوت‌های استاد عبدالباسط، استاد مصطفی اسماعیل، استاد شحات‌انور و سعید مسلم را تقلید کرده و تلاوت‌های این استادان را بسیار گوش می‌کردم.

دوران نوجوانی در کنار فعالیت‌های قرآنی و تلاوت قرآن چه بازی‌ها و سرگرمی‌هایی داشتید؟

درس می‌خواندم، ورزش می‌کردم، فوتبالم هم خیلی خوب بود و با هم‌سن و سالان و دوستان خود خیلی فوتبال بازی می‌کردیم. به کشتی هم خیلی علاقه‌مند بودم و مدتی رفتم کشتی، اما ادامه ندادم.

از چه سالی در مسابقات قرآن شرکت کردید؟

زمانی که مدرسه می‌رفتم در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شرکت می‌کردم و هر سال رتبه‌های اول، دوم یا سوم را در این مسابقات می‌گرفتم، اما از سال 81 وارد مسابقات قرآن رسمی و جدی‌تر شدم که متولی آن سازمان اوقاف بود. سال اول در مرحله استانی مسابقات قرآن سوم شدم و در مرحله کشوری که در شیراز برگزار شد ـ اولین حضور من در مسابقات کشوری شیراز و آخرین حضورم هم در شیراز بود ـ ده نفر به فینال راه یافتند و من پشت فینال ماندم که البته فکر می‌کنم به دلیل کم‌تجربگی‌ام بود.

در مسابقات قرآن دیگر کشورها هم حضور داشته‌اید؟

سال 87 در مسابقات جهانی مالزی شرکت کردم که به دلیل سیاسی‌کاری‌ در این مسابقات، با وجود این که رتبه اول حقم بود، رتبه دوم را به من دادند. ان‌شاءالله امسال در مسابقات ایران جبران می‌کنم، همچنین در مسابقات قرآن لیبی سوم شدم، در مسابقات قرآن هندوستان اول، در مسابقات قرآن سوریه اول و در مسابقات قرآن تونس اول شدم اما در این مسابقات به این دلیل که رشته حفظ هم داشت و ما از آن اطلاعی نداشتیم، حذف شدم.

چطور شد در مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اول شدید؟

هر سال که در مسابقات قرآن شرکت می‌کردم یک آمادگی نسبی داشتم، اما در سی و ششمین دوره مسابقات روال تمرین‌ من کمی با سال‌های قبل فرق داشت. در این دوره قبل از مسابقه در تمام جلسات استادان قرآنی حضور پیدا می‌کردم و این استادان نکاتی را به من می‌گفتند که خیلی مفید بود. البته امسال سیستم تلاوت در مسابقات قرآن و چارچوب و روال مسابقات از نظر فنی و علمی را نیز یاد گرفتم که همین باعث شد اول شوم.

بهترین تلاوتی که طی این سال‌ها داشته‌اید از نظر خود شما کدام تلاوت بوده است؟

تلاوتی در اندونزی داشتم که بسیار قوی بود و آن تلاوتم را خیلی دوست داشتم. نیم ساعت طول کشید تا سوره اسراء را در آن مجلس تلاوت کنم. اما تلاوت‌های زیادی داشتم که از نظر فنی و علمی هم بسیار قوی بودند و بسیار دوستشان دارم.

کدام سوره قرآن را بیشتر دوست دارید؟

این‌طور نیست که قاری یک سوره را بیشتر از بقیه سوره‌ها دوست داشته باشد، بلکه ممکن است با برخی سوره‌ها انس بیشتری داشته باشد، از آن سوره آرامش بیشتری بگیرد، اما در طول روز بعد از نمازها و حتی در سفرهایم آنچه بیشتر می‌خوانم «حمد» و «توحید» است؛ «آیه‌الکرسی» هم زیاد می‌خوانم. سوره «نور» را نیز در محافل و مجامع زیادی تلاوت کرده‌ام.

در کنار قرائت تخصصی قرآن چه کارهای دیگری انجام می‌دهید؟

چند سالی است مشغول کارهای ساختمانی و خرید و فروش هستم که البته از زمان مسابقات کشوری تا مسابقات بین‌المللی کمرنگ‌تر شده است. می‌خواستم در این مدت کمی آرام باشم تا بتوانم برای مسابقات بین‌المللی آرامش بیشتری داشته باشم و بهتر ظاهر شوم.

ورزش یا تفریحات دیگری هم دارید؟

گاهی اوقات استخر و سونا می‌روم، هنوز هم فوتبال می‌روم البته با دوستان غیرقرآنی؛ گاهی اوقات دوستان قرآنی‌ام هم می‌آیند. برای پیاده‌روی به باشگاه انقلاب هم می‌روم.

مسافرت هم می‌روید؟

مسافرت و جاده را خیلی دوست دارم، خیلی سفر می‌روم. بعد از مسابقات بین‌المللی هم قصد دارم زیاد سفر کنم. به غیر از مسافرت‌های دعوتی که برای تلاوت می‌روم، علاقه‌مند هستم یکسری از مسافرت‌ها را هم خودم داشته باشم.

میانه شما با هنر چطور است؟

خیلی علاقه‌مند به هنر هستم. آدم بااستعداد، کاملا احساسی و ریزبین هستم و تشخیص بسیار قوی هم دارم که همین مساله نیز موجب شده در تلاوت‌هایم نیز موفق باشم و یکسری نکات خاص در تلاوت‌ها داشته باشم.

رابطه شما با سینما و موسیقی چطور است؟

بازیگران را خیلی دوست دارم، خواندن خواننده‌های خودمان را نیز خیلی دوست دارم. بیشتر «اصفهانی» و «شجریان» گوش می‌کنم، زیرا ریشه آنها قرآنی است و به همین دلیل کارهای بسیار قوی و باکیفیت ارائه می‌کنند. «سراج» را هم دوست دارم.

برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن آمادگی لازم را دارید؟

از لحاظ آمادگی برای قرائت چند روزه هم می‌توانم آماده شوم، اما باید از نظر روحی آرامش لازم را داشته باشم که سعی می‌کنم در مجالس قرآنی که شرکت می‌کنم روحیه خود را تقویت کنم. کسی که تصمیم می‌گیرد کس دیگری است و زمانی که من در جایگاه می‌نشینم تا تلاوت کنم خودش باید مرا هدایت کند.

توصیه‌ای هم به نوجوانان برای انس بیشتر با قرآن دارید؟

شروع فعالیت‌های قرآنی از سوی کودکان و نوجوانان به خانه و مدرسه برمی‌گردد. ریشه قرآنی بچه‌ها باید در این مکان‌ها تقویت شود، در خانه و مدرسه باید زمینه لازم برای فعالیت قرآنی کودکان و نوجوانان فراهم شود.

ممکن است خانواده‌ای اهل قرآن‌خواندن نباشند، اما فرزند آنها یک قاری خوب شود که این لطف خداست که البته عکس آن نیز اتفاق می‌افتد.

سحر محمدی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها