گزارشی از پشت صحنه برنامه «همراه با طبیعت»

احیای طبیعت با رادیو

رادیو تهران از شبکه‌هایی است که با تهیه برنامه «همراه با طبیعت» ضمن فرهنگسازی در امر حفاظت و صیانت از منابع زیستی که سرمایه‌های باارزش دنیای امروز هستند و میراثی گرانبها برای نسل‌های آینده به شمار می‌روند، رازهای حفظ سلامت، تندرستی و بقا در حیات را همراه با جذابیت‌های طبیعت و گردشگری تقدیم شنوندگان می‌کند.
کد خبر: ۶۷۹۳۵۳
احیای طبیعت با رادیو
افزایش دانش زیست‌محیطی

وقتی سر ضبط برنامه می‌رسم، حمیدرضا حصارکی، مدیر گروه ورزش و سلامت شبکه در استودیو حضور دارد و درباره این برنامه توضیح می‌دهد و می‌گوید: برنامه همراه با طبیعت، جمعه‌ها با بخش‌های متنوع گردشگری، محیط‌زیست و مسائل زیست شهری همراه شنوندگان است. این برنامه با هدف آشناسازی و فرهنگسازی، شنوندگان را با جذابیت‌های طبیعت و گردشگری آشنا می‌کند. برای همراهی با این برنامه، علاقه‌مندان می‌توانند جمعه‌ها ساعت 18 از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراه با طبیعت باشند.

وی می‌افزاید: در این برنامه شنوندگان ضمن این‌که با مکان‌های دیدنی و جذابیت‌های گردشگری آشنا می‌شوند، گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران نیز به آنها معرفی می‌شود و بیشتر با طبیعت و مسائل زیست‌شهری آشنا می‌شوند.

مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران در ادامه صحبت‌های خود به معرفی جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی در این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اهداف این برنامه، آشناسازی مخاطبان با چشم‌اندازهایی بکر و شگفت‌انگیزی است که در اطراف ماست. معرفی جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی، مکان‌های جنگلی، کوهستانی، دریاچه ها، آبشارها، پارک‌های جنگلی، چشمه‌های معدنی و آب گرم و... از بخش‌های شنیدنی و آموزنده این برنامه است.

یکی از بخش‌های این برنامه رد پای طبیعت است که هر بار درباره یک گونه از حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ و... صحبت می‌شود. در این برنامه ضمن معرفی گونه‌های مختلف حیوانات، درباره نوع تغذیه آنها، نحوه زندگی و تولید مثل آنها نیز توضیحاتی ارائه می‌شود. هومن عرب‌شیرازی که تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد در این بخش به‌عنوان کارشناس در خدمت شنوندگان است.

حفظ محیط‌زیست

در این برنامه در بخشی با عنوان «هشدار 21» مسائل شهری در قالب شهر زیست عرضه می‌شود. این بخش به مسائل زیست‌محیطی، طبیعت و جذابیت‌های آن مانند حیات وحش، پستانداران، پرندگان و گیاهان اختصاص یافته است و محمدرضا صادق‌پور، کارشناس این بخش است و در این زمینه اطلاعاتی را ارائه می‌کند.

در فرصتی که دست می‌دهد با هومن عرب‌شیرازی، تهیه‌کننده برنامه همکلام می‌شوم، او می‌گوید: آنچه در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است گنجاندن بخش‌های متعدد و متنوع است؛ مثلا در بخش هدیه‌ای از طبیعت، داستان‌های دنباله‌دار و خاطرات محیط‌زیست و طبیعت خوانده می‌شود. در ضمن در این قسمت انواع و گونه‌های مختلف گیاهان، گل‌های زینتی و دارویی معرفی می‌شود و به مصارف آنها نیز اشاره می‌شود.

موسیقی در طبیعت

آنچه در مرحله اول سبب جلب توجه شنوندگان به برنامه می‌شود، تلفیقی زیبا از صدای پرندگان است که با اجرایی برگرفته از زیبایی‌های طبیعت، لحظاتی سرشار از آرامش را به مخاطبان برنامه هدیه می‌کند.

توجه به محیط‌زیست فقط وظیفه یک سازمان نیست، همه سازمان‌ها، نهاد‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی کشور وظیفه دارند تا با یک بسیج عمومی از محیط‌زیست و منابع طبیعی حمایت کنند.

فاطمه نصرآبادی گوینده، هومن عرب‌شیرازی تهیه‌کننده و کارشناس ـ مجری از دیگر عواملی هستند که این برنامه را به انجام می‌رسانند. (مریم کریمی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها