نقش عشق و هنر ایرانیان بر درهای حرم امام علی(ع)

مستند «درهای همیشه باز» ساخته مجید قضایی که درباره مراحل طراحی و ساخت درهای حرم‌ حضرت امام علی(ع) است، امروزساعت 19 از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۶۷۰
نقش عشق و هنر ایرانیان بر درهای حرم امام علی(ع)

در این مستند درهای حرم امام علی(ع) نشان داده می‌شود که در همه جای آن اثر انگشتان هنرمندان اصفهانی از طراح، نقاش، منبت‌کار، میناکار، قلمزن و مینیاتوریست دیده می‌شود. این درها توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است. گویندگی مستند درهای همیشه باز را بهروز رضوی برعهده دارد.

مستند سینمایی «خروج از مغازه کادو فروشی» فردا ساعت 22 در برنامه آن‌سو به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. این فیلم داستان ارتباط یک مغازه‌دار عجیب و غریب با یک فیلمساز ناشی را روایت می‌کند و درباره بنکسی هنرمند مشهور بریتانیایی در زمینه هنر خیابانی به مخاطبان اطلاعات می‌دهد. آثار بنکسی نه در گالری‌های خصوصی و دولتی بلکه روی دیوارهای شهر به نمایش در می‌آید و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

در این فیلم که خود بنکسی آن را تهیه و تولید کرده، هنرمندان و گرافیست‌های معروف دیگر هم حضور دارند.

این هنرمند که نقاشی‌هایش را بدون اجازه و با پنهان کردن هویتش بر دیوار‌ شهرها می‌کشد، به آکادمی اسکار پیشنهاد داده بود با لباس همیشگی‌اش که چهره او را می‌پوشاند، در مراسم اهدای این جوایز شرکت کند اما آکادمی این پیشنهاد را رد کرد. بنکسی برای ساختن فیلم مستند خروج از مغازه کادوفروشی نامزد‌جایزه بهترین فیلم مستند بلند شده بود.

قسمت اول مجموعه رابطه‌های پنهان به کارگردانی حمید سهیلی که مفاهیم و آیین‌های ارزشمند ایرانی را به تصویر کشیده، فردا ساعت 20 از شبکه مستند به نمایش در می‌آید.

این مجموعه روند تحولات و معماری شهر اصفهان را به تصویر می‌کشد؛ قسمت اول با نام تولد شهر به روند شکل‌گیری شهر اصفهان و معماری آن از آغاز تا دوران صفویه، اختصاص دارد. قسمت دوم یعنی «اصفهان؛ شهر انعکاس‌ها» درباره سنت‌های گذشته است که در دوره صفویه بلوغ و بروز می‌یابند و سومین قسمت با نام «اصفهان؛ بعد از صفویه» نیز اشاره به مجموعه آثاری دارد که از دوره قاجار تا امروز شکل گرفته‌اند و به این نکته توجه دارد که چگونه تحت تاثیر معماری غربی، نقوش سنتی و معماری ایرانی به فراموشی سپرده می‌شوند.

همچنین قسمتی دیگر از سری جدید مجموعه صداهای مخالف که لیبرالیسم غرب و آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را نقد می‌کند فردا ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود. لس‌آنجلس در خون‌ عنوان مستندی است که در این قسمت از برنامه پخش و نقد خواهد شد و به درگیری‌های گروه‌های متعدد مسلح در لس‌آنجلس می‌پردازد؛ گروه‌هایی که عمده آنان را سیاهپوستان و افراد طبقه پایین تشکیل می‌دهند که به‌خاطر تبعیض اقتصادی و طبقاتی موجود در کشورشان دست به حملات مسلحانه می‌زنند. این مستند پس از پخش با حضور فواد ایزدی نقد و بررسی می‌شود. (روابط عمومی شبکه مستند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها