هر 6 ملی‌پوش ایران در تاشکند صاحب مدال شدند

تکواندوی ایران بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد

تیم ملی تکواندوی مردان ایران دیروز در رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا در ازبکستان با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز برای سومین بار بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد.
کد خبر: ۶۷۸۵۴۳

تکواندوی ایران که پیش از این در سال‌های 2008 (چهار طلا و یک نقره) و 2010 (چهار طلا، یک نقره و یک برنز) بر سکوی نخست رقابت‌های قاره‌ آسیا ایستاده بود، دیروز بیست و یکمین دوره این رقابت‌ها را با درخششی تحسین‌برانگیز و امید بخش به پایان رساند و با بازگشت به سکوی قهرمانی، نوید درخشش در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون را داد.

به واقع تکواندوی ایران که چندماه پیش از المپیک لندن وارد حاشیه‌های کاذب شد و علاوه بر المپیک لندن طی دو سال گذشته قدم‌های متزلزلی برمی‌داشت، در تاشکند ازبکستان در حالی به خود آمد که بیژن مقانلو سرمربی این تیم ترکیبی از یاران باتجربه و جوان را که از فیلتر رقابت‌های انتخابی گذشـته بودند روی شیاپ چانگ فرستاد و بخوبی مزد نگاه عدالت محور خود را در انتخاب ترکیب تیم ملی گرفت؛ چرا که شاگردان این مربی با شایستگی قهرمان آسیا شدند تا تیم ملی ایران در رویدادهای پیش رو از جمله پیکارهای گزینشی المپیک برزیل و از همه مهم‌تر بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی با روحیه‌ای مضاعف کار خود را دنبال کند.

اما پس از آن‌که در دو روز نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا فرزان عاشورزاده و بهنام اسبقی به مدال طلا و علیرضا نصر آزادانی به مدال نقره دست یافتند و در جدال‌های رودررو ملی پوشان کشورمان دو بار بر رقیبان شماره یک خود (کره جنوبی) در راه قهرمانی غلبه کردند، وظیفه سه ملی‌پوش باقیمانده در روزپایانی برای بازپس‌گیری عنوان قهرمانی آسیا از کره جنوبی سنگین‌تر شد. وظیفه‌ای که البته دیروز مهدی خدابخشی، یوسف کرمی و مرتضی شیری بخوبی از عهده انجام آن برآمدند و با کسب سه مدال دیگر مهر تائیدی بر سومین قهرمانی تیم مردان ایران در تاریخ این رقابت‌ها زدند.در وزن ششم مهدی خدابخشی در دور نخست حریفی از ماکائو را 15 بر یک شکست داد، در دور دوم تکواندوکار یمنی را 18 بر یک شکست داد و گام به نیمه نهایی گذاشت. حریف ازبکستانی در نیمه نهایی نیز قاطعانه و با نتیجه 12 بر 3 مغلوب شد تا خدابخشی با پیروزی 13 بر یک بر حریف فیلیپینی طلایی شود. اما یوسف کرمی در وزن هفتم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم حریف چینی را شکست داد و در فینال با ارائه یک مبارزه انتقادآمیز 13 بر 7 مغلوب تکواندوکار کشور میزبان شد و به مدال نقره بسنده کرد. در وزن هشتم مرتضی شیری یکی دیگر از جوانان تیم ملی ایران ابتدا لبنان را 8 بر 2 شکست داد، اما در مرحله نیمه‌نهایی نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد و مدال برنز را به گردن آویخت.

به این ترتیب پس از تیم ایران که با کسب سه طلا، دو نقره و یک برنز در بخش مردان قهرمان شد، کره جنوبی با سه طلا، یک نقره و یک برنز پایین‌تر از ایران در جایگاه دوم ایستاد.

این در حالی بود که دیروز در بخش بانوان اکرم خدابنده هم در وزن 73+ کیلوگرم در اولین پیکار خود نان وانگ از ماکائو را 5 بر2 شکست داد و سپس سوم داویان از کامبوج را 5 بر 2 شکست داد و راهی بازی نهایی شد.

وی در بازی پایانی 9 بر 6 به حریفی از چین باخت و به مدال نقره رسید. شکرانه ایزدی نیز در وزن 67- کیلوگرم دور نخست استراحت داشت و سپس لیو از ماکائو را یک بر صفر شکست داد و در ادامه به کره جنوبی باخت و برنز گرفت.

در این بخش پیشتر سوسن حاجی‌پور و فریده رشیدی مدال برنز کسب کرده بودند.

پیش از این در رقابت‌های پومسه (اجرای فرم) قهرمانی آسیا نیز تیم ملی پومسه ایران با کسب 5 طلا، 3 نقره و 3 برنز و با کسب 65 امتیاز در مجموع آقایان و بانوان بر سکوی نخست قاره کهن ایستاد، کره جنوبی با 5 طلا و 2 نقره و با کسب 52 امتیاز نایب قهرمان شد و ازبکستان (کشور میزبان) با 2 طلا، 7 برنز و با 40 امتیاز بر سکوی سومی قرار گرفت.

تبریک رئیس جمهور

رئیس‌جمهور در پیامی قهرمانی تیم ملی تکواندو در بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی آسیا را به رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران و جامعه ورزشی کشور تبریک گفت.

دکتر حسن روحانی همچنین در پیام خود افتخارآفرینی جوانان رشید و برومند کشور و کسب عنوان نخست مسابقات تکواندوی قهرمانی آسیا را به قهرمانان و مدال‌آوران تیم ملی تکواندو و همه مربیان و دست‌اندرکاران تبریک و تهنیت گفته است و استمرار توفیق ایشان و دیگر ورزشکاران را که نام ایران عزیز را بر سکوهای بین‌المللی پرآوازه می‌سازند، از خداوند متعال خواستار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها