زنان در معرض چه خشونت‌هایی هستند؟

کتک خوردن...تحقیر شدن...دم نزدن

سازمان بهزیستی مدتی است که اجرای طرح کاهش خشونت خانگی را در دستور کار خود قرار داده و پس از بررسی‌های لازم، هم‌اکنون در شرف اجرای آن است. فرهاد اقطار مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در گفتگویی برخی مباحث در این زمینه را مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۶۷۸۴۲۲
خشونت خانگی لزوما به معنای کتک‌کاری در خانه نیست

جام جم سرا:
اقطار در خصوص ضرورت اجرای طرح مقابله با خشونت خانوادگی گفت: بررسی‌ها نشان داده که میزان خشونت خانوادگی در حال تغییر است و آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز ۱۲۳ بهزیستی به‌خصوص در زمینه کودک‌آزاری و همسرآزادی این موضوع را به ما نشان می‌دهد؛ لذا در سازمان بهزیستی به این نتیجه رسیدیم که یکی از مباحث عملی و آسیب‌هایی که می‌توانیم در آن مداخله کنیم، خشونت خانوادگی است که عوامل اقتصادی و تورم سرمایه اجتماعی در آن تأثیرگذار است.

خشونت به این معنی نیست که حتماً در خانه کتک‌کاری اتفاق بیفتد
وی به تعریف خشونت خانوادگی پرداخت و تصریح کرد: در تعریف خشونت خانوادگی، حتی الفاظ و یا تهدیدهایی که به کار می‌رود، می‌تواند خشونت محسوب شود و خشونت در این تعریف به این معنی نیست که حتماً در خانه کتک‌کاری اتفاق بیفتد. وقتی مثلاً مرد با تهدید به همسرش بگوید از خانه بیرونت می‌کنم، این جمله باعث می‌شود فضای ذهنی زن یا کودک، دچار اختلال شده و ممکن است فرد دیگر به خانه برنگردد و دچار آسیب شود و حتی پناه‌گاه کاذب بیرونی را برای خود انتخاب کند.

چه افرادی مرتکب جرایم جنسی و کودک‌آزاری می‌شوند؟
اقطار با بیان اینکه ما خشونت در خانه را به علت اینکه می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌ها باشد، انتخاب کرده‌ایم، افزود: زنی که خشونت خانوادگی می‌بیند می‌تواند دچار آسیب یا طلاق شود. کودکی که آسیب دیده است، خود می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

وی ادامه داد: در تحلیل شخصیت بسیاری از افرادی که به جرایم جنسی یا کودک‌آزاری دستگیر می‌شوند، متوجه می‌شویم که این افراد در کودکی آسیبی از این قبیل دیده‌اند. مثلاً از پدر کتک خورده و یا در محیط خانه دچار مشکلاتی شده‌اند؛ لذا به اعتقاد ما فردی که آسیب می‌بیند، می‌تواند در آینده خودش آسیب‌رسان جامعه باشد.

اعتیاد؛ عامل مهم ایجاد خشونت خانگی
اقطار اظهار داشت: اگر ما بتوانیم در بحث خشونت خانوادگی ورود پیدا کرده و تعاریف را بگوییم و خاطرنشان سازیم که فقط کتک‌زدن یا ایجاد مشکل در شرایط مالی، خشونت به حساب نمی‌آیند، بلکه عوامل دیگری هم وجود دارند که موجب خشونت خانگی می‌شوند؛ و بعد مداخله کنیم؛ یعنی به زنان خانه آموزش دهیم که در این شرایط استرس‌آور، زود تصمیم نگیرند و به مردان نیز بگوییم که کنترل خشم داشته باشد، می‌توانیم تا حدودی این آسیب را کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از این برخورد‌ها به آسیب‌هایی از قبیل اعتیاد برمی‌گردد، گفت: ما در این زمینه به زنان یاد می‌دهیم که چطور شوهرشان را به سمت ترک اعتیاد هدایت کنند.

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت: اجرای این طرح از امسال برنامه‌ریزی شده است و فقط ما در این مسئله دچار شک و تردید هستیم که آیا وارد فاز آموزش شویم یا اینکه لایحه‌ای برای دولت در این زمینه داشته باشیم؛ چراکه در خصوص حمایت از زنان، خانواده و کودکان، لازم است وزارت رفاه نیز وارد عمل شود و پیش‌بینی کند که ما چه حمایت‌هایی می‌توانیم از این دسته از زنان داشته باشیم.

یکی از وظایف ذاتی دفا‌تر کاهش آسیب خشونت خانگی، آموزش حقوق به زوجین است
وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح کاهش خشونت خانوادگی تصریح کرد: هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم و منابع بین‌المللی و اسلامی‌ و راهکارهایی که آن‌ها در پیش گرفته‌اند را جمع‌آوری کرده‌ایم. ما در این آموزش‌ها باید حقوق همسر را نیز منتقل کنیم؛ چراکه بسیاری از حقوق از جمله حقوق همسران برای ما ناآشنا است و فقط در عقدنامه قید می‌شود؛ لذا یکی از وظایف ذاتی ما در دفا‌تر کاهش آسیب خشونت خانگی این است که این حقوق را به هر دو طرف انتقال دهیم.

بازه زمانی یک‌ساله برای انجام مقدمات این طرح
اقطار بیان داشت: قرار شده است امسال این طرح را طی چند برنامه کلان در کشور شروع کنیم و بعد آموزش‌ها را در استان‌ها آغاز نماییم. کارهای علمی ‌و نشست‌های این برنامه تقریباً از اواخر سال گذشته شروع شده و یک بازه زمانی یک ساله برای مقدمات این طرح پیش‌بینی شده است.

باید با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نتیجه نهایی برسیم
وی در خصوص نحوه همکاری بهزیستی با معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری در خصوص اجرای این طرح خاطرنشان کرد: صحبت این ارتباط کاری از طریق مشاوره با امور زنان سازمان بهزیستی انجام شده و اگر ما بتوانیم رایزنی‌ها را داشته باشیم و مطالب را آماده کنیم، در یک جلسه مشترک به نتیجه نهایی خواهیم رسید.(مهرخانه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها