شصت‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم کن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

تقدیم نخل طلای کن به کارگران معدن سومای ترکیه

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن در حالی شامگاه یکشنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که دو چهره سرشناس سینمای ایران نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در انتخاب و اهدای جوایز داشتند و فیلمساز سرشناس ترکیه به عنوان برگزیده، نخل طلای خود را به کارگران آسیب‌دیده کشورش در معدن سوما اهدا کرد.
کد خبر: ۶۷۷۵۴۶

به گزارش جام‌جم، پس از رقابتی فشرده و ده روزه، یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان، برندگان بخش‌های مختلف خود را شناخت و نوری بیلگه جیلان، فیلمساز سرشناس ترکیه برای کارگردانی فیلم «خواب زمستانی» جایزه نخل طلای شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.

جیلان که از کارگردانان محبوب جشنواره کن است و برنده جوایز معتبری در برخی از دوره‌‌های پیشین این رویداد شده، پس از دریافت جایزه نخل طلای خود از دستان کوئینتین تارانتینو و اما تورمن با اظهار شگفتی از انتخابش از سوی داوران سختگیر، جایزه‌اش را به 300 معدنچی که دو هفته پیش بر اثر انفجار در ترکیه کشته شدند، تقدیم کرد. پیش از جیلان، اورهان پاموک، نویسنده سرشناس ترک هم آخرین جایزه ادبی خود را به قربانیان این حادثه اهدا کرده بود.

نوری بیلگه جیلان که فیلم‌های موفق و تحسین‌شده‌ای چون روزی روزگاری آناتولی، سه میمون و دوردست را در کارنامه دارد، همچنین موفق شد جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم(فیپرشی) را برای کارگردانی فیلم «خواب زمستانی» به‌دست آورد.

موفقیت این فیلمساز ترک در حالی رقم خورد که او رقبای پرقدرتی چون ژان لوک گدار، کن لوچ، دیوید کراننبرگ، مایک لی و برادران داردن را در کنار خود می‌دید.

آخرین ساخته جیلان درباره هتلدار بی‌رحم و مستبدی به نام آیدین در یکی از روستاهای منطقه آناتولی ترکیه است.

جایزه بزرگ جشنواره کن که پس از نخل طلا دومین جایزه معتبر این جشنواره محسوب می‌شود هم به فیلم شگفتی‌ها ساخته آلیس روراچر از ایتالیا رسید. همچنین هیات داوران جایزه ویژه خود را به دو فیلم مامی ساخته خاویر دولان و خداحافظی با زبان ساخته ژان لوک گدار اهدا کرد. بنت میلر هم برای کارگردانی شکارچی روباه بهترین کارگردان کن 2014 شد. جولین مور برای نقشه ستاره‌ها(دیوید کراننبرگ) و تیموتی اسپال برای آقای ترنر(مایک لی) به ترتیب برنده جوایز بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این دوره شدند.

نکته مهم این انتخاب‌های تعیین‌کننده برای ما ایرانی‌ها به‌ حضور لیلا حاتمی مربوط می‌شود که در کنار سینماگران شناخته شده جهانی همچون سوفیا کاپولا، ویلم دافو، گائل گارسیا برنال، نیکلاس وندینگ رفین، ژانک که جیا، ژون دو یئون و کارول بوکه کار قضاوت آثار بخش رقابتی و اصلی این دوره از جشنواره کن را به‌عهده داشت. ریاست هیات داوران نیز برعهده جین کمپیون، فیلمساز زن نیوزیلندی و سازنده فیلم «پیانو» بود.

هیجان فیلمساز کلمبیایی به خاطر انتخاب شدنش از سوی کیارستمی

بجز لیلا حاتمی، عباس کیارستمی هم دیگر نماینده سینمای ایران در جشنواره امسال بود که ریاست هیات داوران بخش فیلم کوتاه و بخش سینه فونداسیون(فیلم دانشجویی) را به‌عهده داشت.

این فیلمساز بین‌المللی که سابقه دریافت نخل طلای کن را برای فیلم «طعم گیلاس» دارد، در مراسم اختتامیه این بخش روی صحنه رفت و نخل طلای فیلم کوتاه را به سیمون مسا سوتو، کارگردان جوان فیلم «لیدی» اهدا کرد.

مسا سوتو، فیلمساز کلمبیایی که دانشجوی مدرسه فیلم لندن است، پس از دریافت جایزه بشدت هیجان‌زده شد و گفت: وقتی کیارستمی با اعلام اسمم مرا شایسته دریافت این جایزه دانست، باور نمی‌کردم. فیلم لیدی، داستان مادر جوانی است که باید به تنهایی فرزندش را بزرگ ‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها