شهادت 2 جوان فلسطینی به دست نیروهای صهیونیست با محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است

خالد مشعل: آشتی ملی جایگزین مقاومت نیست

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) می‌گوید ملت فلسطین هرگز از مقاومت دست‌بردار نیست و تا زمانی که اشغالگری ادامه داشته باشد، مقاومت نیز ادامه خواهد یافت. وی در عین حال بر آشتی ملی به عنوان یک استراتژی حیاتی تاکید کرده و می‌گوید حماس به آن پایبند خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۶۱۹۶

به گزارش ایسنا، خالد مشعل که به مناسبت شصت‌و‌ششمین سالروز اشغال فلسطین در دوحه پایتخت قطر سخنرانی می‌کرد، گفت: ما رنج‌ها و مشکلات زیادی داریم و گرفتاری‌های ما همچنان ادامه دارد ولی سالروز فاجعه اشغال فلسطین در حقیقت فرصتی برای دمیدن روحی تازه در کالبد مبارزه و مقاومت تا آزادی سرزمین فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان به شمار می‌رود.

این رهبر حماس یادآور شد: پایداری ملت فلسطین موجب لغو محاصره نوار غزه شد و برقراری آشتی ملی برای همیشه به آن پایان می‌بخشد. ملت فلسطین فقط به داشتن دولت خودگردان راضی نخواهد شد، بلکه این ملت آزادسازی سرزمین و بازگشت آوارگان را سرلوحه کار خود قرار داده است و این ابتکار ملت فلسطین است که پس از گذشت این سال‌ها، هنوز از مسیر خود منحرف نشده است. ملت ما به این واقعیت پی برده است که تحقق خواسته‌های آن جز از طریق مقاومت و پایداری ممکن نیست.

آشتی ملی

رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار کرد: ما به شکاف داخلی پایان دادیم و با وجود این‌که از همان آغاز می‌دانستیم با چالش‌ها و موانع متعددی مواجه خواهیم شد، پا در این میدان گذاشتیم و با وجود تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به آن و مخالفت آمریکا و حتی برخی طرف‌های دیگر به این مسیر ادامه می‌دهیم. ما امروز در نزدیک‌ترین زمان ممکن برای تحقق آشتی ملی قرار داریم و از مواضع و حمایت‌های تمامی کشورها و بویژه قطر که حامی مسائل نوار غزه و کل ملت فلسطین بوده است، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

مشعل افزود: حماس نرمش و انعطاف زیادی در راستای تحقق آشتی از خود نشان داد، اما از این مساله پشیمان نیست؛ زیرا این نرمش در مقابل ملت بوده است و ما هرگز به دشمن امتیازی نمی‌دهیم. بدون تحقق آشتی ملی امکان تحقق تصمیمات سیاسی حساس و سرنوشت‌ساز و مقابله با دشمن و اقدامات مختلف آن اعم از شهرک‌سازی، یهودی‌سازی و تجاوزات آن وجود ندارد و ما برای به نتیجه رسیدن پروژه ملی آزادسازی فلسطین راهی جز آشتی ملی نداشتیم.

وی گفت: به بن‌بست رسیدن مذاکرات‌ سازش به جهانیان نشان داد که رژیم صهیونیستی دشمن اصلی صلح است و فلسطینیان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات و ادامه آن هیچ فایده‌ای ندارد و در این شرایط، مذاکرات سازش باید به تاریخ سپرده شود؛ زیرا هیچ گونه کارایی برای تسلیم دشمن ندارد و برای تحقق این هدف راهی جز مقاومت نیست.

روز گذشته، رئیس مجلس ملی فلسطین در خبری ضمن اعلام تشکیل کمیته‌ای ویژه برای تدوین قانون اساسی گفت: این قانون برای تصویب به همه‌پرسی گذاشته می‌شود. به گزارش فارس، سلیم الزعنون، رئیس مجلس ملی فلسطین افزود: اعلام تشکیل دولت وحدت ملی سه روز پس از بازگشت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سفر خارجی‌اش صورت خواهد گرفت. محمود عباس گفته است برای این‌که دولت وحدت ملی از سوی جامعه بین‌المللی و بویژه آمریکا رد نشود در فهرست پیشنهادی نام هیچ شخصی وابسته به جنبش حماس یا فتح وجود ندارد. دو جنبش فتح و حماس حدود سه هفته پیش سوم اردیبهشت‌ماه برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند.

آمریکا در واکنش به تشکیل یک دولت وحدت ملی فلسطینی گفته است در صورت تشکیل دولت توافقی فلسطین براساس شروط کمیته چهارجانبه صلح، باراک اوباما با آن تعامل سازنده خواهد داشت اما از آنجا که هنوز دولت فلسطین تشکیل نشده و خط‌مشی آن نیز مشخص نیست، خیلی زود است واشنگتن در این باره اظهارنظر کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: هر دولت فلسطینی که روی کار بیاید باید به خشونت‌ها پایان دهد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به تمام توافق‌نامه‌هایی که میان اسرائیل و فلسطین امضا شده است، پایبند باشد.

کشته شدن 2 جوان فلسطینی

به‌دنبال انتشار فیلمی از سوی گروه بین‌المللی دفاع از کودکان مبنی بر کشته شدن دو جوان فلسطینی به دست نیروهای رژیم صهیونیستی، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی از مقامات این رژیم خواست تا تحقیقی را درخصوص کشته شدن دو جوان یادشده انجام دهد.

اسکار فرناندز تارانکو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفته است: بسیار مایه نگرانی است که دو جوان فلسطینی در حالی که هیچ سلاحی در اختیار نداشته و هیچ گونه تهدیدی برای نیروهای امنیتی اسرائیل به‌شمار نمی‌آمده‌اند، هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

سه‌شنبه هفته گذشته محمد ابوطاهر، پانزده ساله و ندیم نواره، هفده ساله،‌ در یک تجمع اعتراضی به مناسبت سالگرد روز نکبت مقابل زندان نظامی اوفر شرکت کرده بودند که در معرض شلیک گلوله مستقیم سربازان اسرائیلی قرار گرفته و به شهادت رسیدند. پخش فیلم مربوط به این حادثه بازتابی گسترده در سطح جهانی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها